Het maken van een goed artikel of video kan makkelijk uren of zelfs dagen duren. Een grote handleiding, cursus of product weken of maanden.
De hoeveelheid tijd dat we besteden aan het promoten is beschamend.
Sommige mensen durven het niet te delen. Want zolang iets niet wordt bekeken, wordt je niet beoordeeld. De meeste mensen delen het op de dag van publicatie. Eén keer per medium.
Dat is veel te weinig.
Zelfs bij de beste content moet je flinke moeite doen om het verspreiden
Als je iets deelt, dan is het maar voor een fractie van jouw volgers zichtbaar.
- Ze zijn niet online
- Het wordt ondergesneeuwd door andere berichten
- De titel spreekt niet zo aan
- Er is geen gevoel van urgentie
- Ze stellen het uit
Je moet content daarom op meerdere manieren en tiijden promoten
- Op meerdere manieren.
- Met andere titels.
- Andere formats.
- Andere tijdstippen.
Muziekartiesten begrijpen het. En filmmakers ook.
Ze delen ver voordat iets online wordt gegooid al een mededeling dat er iets aankomt.
Teasers dus
Een of twee maanden ervoor zie je een screenshot.
Twee weken daarna een clip. Daarna nog een clip. En nog een clip. Een klein verhaaltje over hoe het gemaakt is. Of iets interssant wat er bij wordt gebeurd. Daarna zie je een interview. En nog eentje.
Op de dag zelf zie je een nieuwbrief. Een storm aan berichten op social media.
Gevolgd met een gedruppel van reviews, andere interviews, complimenten, reacties en meerdere keren dat het stukje content weer gedeeld wordt.
De release van een film of liedje moet je op dezelfde manier behandelen als de publicatie van een artikel, video of podcast.
Voorbeeld teaser: deel een screenshot van een bericht op social media
I always try to have a block of text that I can screenshot and put in an image when I post an article. If you say, “I wrote about cycling,” maybe they’ll read it. But you want people to realize it’s more than that. Scrolling past and seeing a paragraph, you’re likely to stop and look at it. Well, now you’re already 20% of the way into an article, and you’re going to click through and read it. That has made a huge difference.
Scott Hines