Is SEO wat voor jou?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 5 december 2016

Ik vind het vreemd dat heel veel ondernemers bewust kiezen om niet aan zoekmachine optimalisatie te doen.

Volgens mijn redenatie is dit hetzelfde als het vertikken om een nieuwsbrief te sturen om jouw lijst op de hoogte te brengen van een nieuw blogartikel. Of het niet willen delen van een nieuw artikel op Twitter of LinkedIn.

Er gaat waarschijnlijk iets mis bij het categoriseren van SEO.

SEO hoort namelijk niet in de categorie van het schrijven van blogartikelen, e-mailmarketing en het maken van video’s of podcasts. Het hoort meer

Is SEO wat voor jou?

Hieronder wil ik heel systematisch kijken of SEO iets voor jou is en in welke categorie SEO hoort.

Laten we beginnen.

Je wilt meer bezoekers

Je kan op twee manieren meer bezoekers krijgen.

Je betaalt ervoor of je maakt iets wat mensen willen en je verspreid het vervolgens op plekken waar de doelgroep komt.

Adverteren

Betalen voor bezoekers kost… tjah… geld. Geld dat je als ondernemer meestal niet in overvloed hebt of liever wilt besteden aan iets anders. Daarnaast ben je bij adverteren er verre van zeker van dat het wat oplevert.

Iets maken

Het maken van iets wat mensen willen, kost ook wat.

Geen geld, maar tijd en energie.

  • Je moet eerst leren wat de doelgroep wil (wat je gaat maken)
  • Daarna moet je de boodschap in een vorm gieten (de verpakking)
  • En tot slot moet je het verspreiden op plekken waar de doelgroep komt (promotie).

Leren wat de doelgroep wilt

Men zit op het internet voor drie redenen:

  • Om sociaal te zijn
  • Entertainment
  • Informatie over intresses

Om sociaal te zijn

Het is lastig om van jouw website een plek te maken waar jouw doelgroep naar toe komt om sociaal te zijn. Je concurreert dan direct met Facebook, Twitter, Instagram, YouTube etc.

Entertainment

Er zijn bedrijven die succesvol zijn in het creëren van entertainment om bezoekers te genereren. Nike en Coca Cola, bijvoorbeeld. En er zijn vast ook kleine bedrijven die daar goed in zijn. Maar het probleem hiervan is dat je weer enorm veel concurrentie hebt. Je moet dan iets maken is dat leuker is dan de rest. En verder is het ook maar de vraag of het beiden van entertainment een slimme manier is om aandacht te generen voor bedrijven die diensten aanbieden.

Informatie over interesses

Jouw doelgroep is geïnteresseerd in de problemen die jij oplost of behoeften die jij vervult. Ze zoeken actief naar antwoorden via Google en klikken op links over het vak als ze die op het web tegenkomen.

Door over die problemen, behoeften en de oplossingen te praten, kan je aandacht genereren.

In wat voor informatie de doelgroep geïnteresseerd is, haal je uit een doelgroep analyse. Door te praten met de doelgroep, door te kijken waar ze op zoeken en door bijvoorbeeld te kijken welke filmpjes en artikelen ze het interessants vinden.

En als je slim bent dan maak je die informatie ook nog een beetje leuk (entertainment) en vertel je op een manier waar jij als persoon naar voren komt (sociaal)

Je concurreert dan alleen met jouw concurrenten en niet zozeer met elk social media platform of entertainment sites.

 

Verpakken van informatie

Je wilt dus nuttige informatie verspreiden om aandacht te genereren

Die informatie kan je op vier manieren verpakken.

  • Video
  • Audio (podcasts)
  • Afbeeldingen/foto’s
  • Tekst (artikelen)

Video, audio en tekst lijken redelijk veel op elkaar.

Bij alle drie moet je op een heldere en liefst leuke manier een bepaalde boodschap overbrengen. Alsof je in een gesprek zit met iemand die je supertof vindt. Of je dat nou op ‘papier’ doet of via een video, het maakt niet zo veel uit.

De manier van communiceren lijkt op elkaar.

Toch zijn er dingen waar je rekening mee moet houden.

Video

YouTube filmpjes maken over jouw vakgebied (met handleidingen of filmpjes waarin je interessante onderwerpen bespreekt) kan enorm effectief zijn.

Verder valt de hoeveelheid concurrentie wel mee en kijkt men over het algemeen liever dan dat men leest.

Wat zijn de nadelen?
De reden dat de concurrentie wel meevalt is dat het maken van goede video’s vrij lastig is en dat niet iedereen comfortabel is voor de camera.

Je moet goede camera-apparatuur kopen en software waarmee je filmpjes kan bewerken. En je moet verdiepen in de apparatuur en de software

Audio

Podcasts zijn redelijk populair (aan het worden).

Niet zo populair als het lezen van artikelen of het kijken van video’s, maar waarschijnlijk wel groot genoeg voor sommige niches om interessant te zijn.

De nadelen zijn erg te vergelijken met de nadelen van het maken van video. Je hebt ook weer apparatuur en software nodig om alles op te nemen, te bewerken en te publiceren.

Afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen interessant zijn als je een bedrijf hebt die iets aanbiedt waarbij het belangrijk is hoe het product eruit ziet. Bijvoorbeeld bij kleding, vakanties, interieur en illustraties.

En tekst?

Het is de meest gebruikte manier om informatie over te brengen.

Iedereen kan schrijven en je hebt geen software software nodig.

Het grootste nadeel is de hoeveelheid concurrentie.  Dit betekent dat je moet concurreren op inhoud en vorm. Je moet leuker, helderder en krachtiger (leren) schrijven en je moet meer nuttige informatie (durven te) vertellen dan jouw concurrenten.

Wat enorm belangrijk is, en wat redelijk vaak vergeten wordt is de volgende stap

Hoe bereikt jouw content (video, artikel, podcast of afbeelding) de doelgroep?

Het is de belangrijkste stap, maar wordt vaak als een bijzaak gezien.

Stel, je publiceert een YouTube video of je publiceert een artikel op jouw blog. Hoe komt jouw doelgroep dan bij het artikel of de video?

Er zijn drie manieren om nieuwe bezoekers te bereiken

  • Social Media
  • Andere sites (bijvoorbeeld blogs, forums)
  • Google

Social Media

Stel, je deelt een artikel op social media. De enige manier om nieuwe bezoekers te krijgen is dan dat iemand die jou volgt het artikel ziet (de kans daarop is ongeveer tien a twintig procent), daarna besluit om op het artikel te klikken (als je 500 volgers hebt, mag je al blij zijn dat tien mensen die klikken) en daarna besluit dat hij/zij het artikel zo goed vindt dat hij het deelt (weer een kleine kans).

Maar we zijn dan nog niet klaar. De mensen die de persoon volgen die het artikel heeft gedeeld moeten eerst het artikel zien (twintig procent) en er vervolgens op klikken (een handvol). En dan maar hopen dat de mensen die klikken, mensen zijn die bij jouw doelgroep hoort en die jou nog niet kennen.

De kans dat je nieuwe mensen bereikt via social media is klein (of je moet een enorm sociaal netwerk hebben). Social Media is wel handig om in contact te blijven met de mensen die jou al kennen.

Andere sites

Naast het volgen van een vaste groep mensen, volgt men vaak een vaste groep websites.

Je kan nieuwe bezoekers krijgen als je jouw artikel/video op de websites waar jouw doelgroep komt zichtbaar kan maken.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Of het werkt net als bij social media. Iemand moet het zien en het zo tof vinden dat hij/zij er naar wilt verwijzen op zijn of haar site (en de kans hierop is meestal vele malen kleiner dan iemand een artikel deelt). Of je probeert zelf het artikel daar te delen via een reactie onder een ander artikel of via een gastblog.

Ook geen betrouwbare manier om meer nieuwe bezoekers te krijgen.

Google

 

Men zoekt actief via Google naar antwoorden op vragen. Vragen die jij of jouw product kan oplossen.

Een hoge ranking betekent een structurele stroom aan nieuwe bezoekers.

SEO heeft twee grote voordelen

  1. Je bent niet afhankelijk van andere mensen om bezoekers te krijgen. Je hoeft geen groot netwerk te hebben en je hoeft niet gedeeld te worden, om hoog te ranken. Het helpt natuurlijk wel, maar het is niet nodig. Dit maakt SEO ook zo interessant voor kleine (startende) ondernemers.
  2. Verder is het erg duurzaam. De meeste vragen, behoeften en problemen zijn niet tijdsgebonden. Dit betekent dat het zoekvolume voor de meeste woorden het hele jaar (en de komende jaren) nagenoeg gelijk blijft.

Wat zijn de nadelen?

Je moet in theorie het beste antwoord op een vraag hebben om hoog te ranken. Dit betekent dat je de doelgroep en de vraag van de zoeker beter moet begrijpen dan jouw concurrenten. Wel een pluspuntje is dat je zelf mag bepalen welke vragen je beantwoord.

 

Hoe Google precies bepaalt wat het beste antwoord is, is een lang en complex verhaal (maar wel heel logisch). Als je er mee aan de slag wilt, dan raad ik de SEO cursus aan.

SEO is geen verpakking

SEO wordt vaak in dezelfde categorie gezet als bloggen of video marketing. Dat is niet zo. Het hoort bij de categorie ‘promotie’.

In het kort heb je drie levels.

  • Je hebt een boodschap (wat je wilt vertellen)
  • Je hebt een verpakking (de vorm, zoals een video, blogartikel of podcast)
  • En dan heb je promotie (hoe je de boodschap verspreid, zoals social media en adverteren).

SEO hoort bij de laatste.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?