Marketingtactiek 59: Zet eens een niet-zo-bekend voordeel in de schijnwerpers

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 31 maart 2025

Als marketeer of ondernemer kennen we ons product door en door.

De meeste producten en diensten zitten vol kenmerken en eigenschappen. Juist die samenstelling maakt het product de investering meer dan waard.

Daarom benoemen we elk voordeel en elke eigenschap. De eigenschappen die wij belangrijk vinden, krijgen meestal een alinea. Soms twee.

De rest verdwijnt in een lijstje.

Maar wat wij belangrijk vinden, is niet per se wat de klant belangrijk vindt.

En de waarde van een eigenschap wordt beoordeeld op basis van de aandacht die jij er op de pagina aan geeft. En jouw skills om de eigenschappen voelbaar te maken.

Ik zag laatst op een productpagina een lijst met voordelen staan, eentje daarvan was: een netwerk van professionele creatieve ondernemers.

Het stond tussen vier andere punten en viel nauwelijks op. Mijn brein registreerde het niet. Een netwerk blabla. Geen beeld, geen emotie.

Anouk van Cleef

Dat netwerk-voordeel is zo krachtig als jij het kan visualiseren voor de lezer.

Een lijstje wordt vaak als één blok informatie gezien, niet als vijf losse en waardevolle onderdelen. Daardoor kan een voordeel dat misschien wel 1.000 euro waard is, aanvoelen als kleingeld.

Dat kan anders.

Zet eens een niet-zo-bekend voordeel in de schijnwerpers

Wat nou als we dit voordeel zo groot mogelijk maken.

Niet als punt in een opsomming. Niet als een korte alinea.

Maar als een volledige sectie op de website.

  • Met een pakkende kop.
  • Een directe quote van een Vera over het netwerk.
  • Een toelichting over hoe het netwerk Frank hielp om een specifiek probleem op te lossen.
  • Misschien zelfs een video waarin je het netwerk laat zien, met klanten die hun ervaringen delen.

En een complete marketingcampagne waarin je het netwerk van creatieve ondernemers uitlicht—met LinkedIn-posts, een mailserie, advertenties en meer.

Alles wat je doet voor die paar weken staat in het teken van dat voordeel. Specifieke artikelen die op het voordeel inspelen. Video’s. Foto’s. Quotes. Voorbeelden. Illustraties.

Iedereen die een community belangrijk vindt, spreek je hiermee direct aan. De kans dat zij klant worden groeit enorm.

En na die hele campagne, kun je hetzelfde proberen met een ander onderbelicht voordeel. In een jaar kun je zo meerdere campagnes draaien, ieder met één thema centraal.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?