Tell me why… (ain’t nothin’ but a heartache).
Vertel mij waarom iemand ik jouw artikelen moet lezen.
Ik (en de rest van de wereld) heeft al te weinig tijd en een to-do lijstje van hier tot oneindig. Waarom moet iemand jouw artikel NU lezen? Of jouw product NU kopen? Waarom?
Als ondernemer moet jij de strijd om aandacht winnen. Je moet winnen van elke andere afleiding – inclusief werk. Je moet iemand die aan het werk is en even zijn Twitterfeed checkt overtuigen – verleiden – om op jouw link te klikken.
Maar waarom zou hij?
Omdat jij een probleem oplost. That’s why. Jij lost een probleem op waar hij s’nachts van wakker ligt.
We moeten daarom in problemen denken.
Je moet een problemenverzamelaar worden
- Denk aan alle problemen die jouw klant heeft en kan hebben.
- Denk aan alle redenen dat een potentiële klant jouw product niet afneemt.
Wat voor problemen heeft hij? Welke behoefte? En hoe kan jij hierop inspelen. Weet je het niet? Vraag het aan jouw kopers. Doe een survey. Doe wat interviews.
Denk ook na over waar de mens naar streeft, namelijk;
- recognition
- rejuvenation
- relaxation
- relief
- remuneration (geld)
- results
- romance
Hoe kan jij met jouw product en met jouw artikelen inspelen op de urgente problemen en behoeften van een potentiële klant?
Wat is de meest overtuigende ‘reden why’ die jij kan geven die op de zelfzuchtigheid van de lezer inspeelt?
En hoe kan je die reden zo specifiek mogelijk formuleren? Je bent een held als jij de volgende vier onderwerpen allemaal in een titel kan verwerken;
- Specifieke doelgroep
- Probleem
- Oplossing
- Resultaat
Maar 2 of 3 onderwerpen is ook goed. Zolang het maar de aandacht grijpt.
Je moet letterlijk vertellen waarom hij jou zijn tijd moet geven. Wat krijgt de lezer als hij jou 10 minuten aandacht geeft?
Ik ga het ook even proberen.
“Kom je moeilijk in slaap? Met deze 3 tips slaap jij in no-time – en ben jij morgen 10% productiever”
En natuurlijk is één van die tips, jouw product. Een kussen voor als je een zijslaper bent, bijvoorbeeld. Of slaappillen. Maar das te makkelijk :).
“Waarom 1 uur minder slaap voor ondernemers faillissement kan betekenen – en DE tip om dit op te lossen zonder eerder naar bed te gaan”
Linkje naar onderzoek (dat 1 uur minder slaap per dag voor een week evenredig is als een alcoholpromillage van 0.1). Zeggen dat je niet moet snoozen + dat je het product moet kopen om sneller in te slapen.
Het ziet er een beetje Amerikaans uit. Sure. Maar ik zou op beide links klikken. En daar gaat het om. Ook al heb je zo’n goed verhaal, zonder een klik is het niets. Goede content verdient het om gelezen te worden. Doe dan ook wat extra moeite.