‘Zorro en Batman zijn hetzelfde’ zei Brian McDonald.
Het zijn twee rijke mannen die misdaad bestrijden in een kostuum.
Gelijkenissen kun je vinden in alles wat gedaan, gemaakt en geschreven is. Alles is een variant of samenvoeging van elkaar.
De beste presterende artikelen, de beste marketeers en de beste ondernemers zeggen zelden iets nieuws. En de beste boeken, series en films ook niet. Wij hoeven dus ook niet iets nieuws te zeggen. Dat maakt marketing en het schrijven van het volgende stukje makkelijker.
Het draait om oude ideeën – en hun honderden gevolgen, toepassingen, variaties en benaderingen. Die oude ideeën moeten we wel in een nieuw jasje steken. Dat is belangrijker, leuker, moeilijker en makkelijker dan het klinkt.
Het nieuwe jasje is namelijk jouw stijl.
En ‘Style is not something you have to force or invent. Style comes out of you because you yourself are unique’. – Brian McDonald
Het is de manier hoe je problemen oplost, volgens de schrijver Will Eisener.
Originaliteit is stijl
En dat is de reden waarom de beste content zo goed presteert. Ze hebben een stijl die bij henzelf past en aanslaat bij het publiek.
Jouw stijl is nagenoeg het enige wat jou onderscheidt van alle mensen die voor en na jou komen. Jouw stijl is wat herkend wordt. Waar je ook over schrijft. De stijl – de manier hoe je problemen oplost en hoe je communiceert – is wat het verschil maakt. In marketing, in het ondernemerschap en in het leven.
Stijl hoef je niet uit te vinden, die heb je al. Maar je moet die wel ontwikkelen en verfijnen wanneer je meer uit jezelf wil halen.
Hoe ontwikkel je jouw stijl?
Ik zie het gebeuren in twee stappen:
Eerst is het een kwestie van introspectie, durf en oefening.
Je probeert je persoonlijkheid op papier te krijgen.
Dat zijn de woorden die je gebruikt, de grappen en de vergelijkingen die je maakt, jouw intonatie, jouw taaltrucjes, jouw interesses en je taalmelodie.
Dit is een proces. Het duurt even. Je strijdt tegen ‘Ik moet zakelijk klinken’, ‘Wat als mensen het (en dus mij) niet leuk vinden?’ en ‘Waarom zou ik dan niet proberen te klinken als iemand die erg succesvol is?’.
De tweede stap is de ontwikkeling.
Je stijl ontwikkelt zich vanzelf.
Al jouw ervaringen, ups en downs, de boeken die je leest en series die je kijkt, met wie je omgaat en wie je online volgt: het heeft allemaal invloed op jouw stijl. Je hebt het over de jaren bij elkaar gesprokkeld.
Dit betekent nog niet dat het ontwikkeld of verfijnd is.
Om het te ontwikkelen moet je bewust bezig zijn met hoe je communiceert.
Je moet jezelf een kleine make-over geven.
Je moet toevoegen, vervangen, bijschaven, verfijnen, trainen en experimenteren.
Dit betekent niet dat je iemand anders moet worden. Nee, juist het omgekeerde. Je moet meer jezelf worden. Een verfijndere versie.
Dat doe je eerst door te identificeren wat jou aantrekt en wat jou aanspreekt – hopelijk zijn dat een handvol personen en stijlen.
Daarna omring jezelf ermee, probeer je te begrijpen wat er gebeurt, hoe het werkt en hoe het in elkaar zit. Daarna kijk en experimenteer je of er een versie bestaat – iets dat groter, kleiner of netjes anders is – dat bij jou past en dat effect heeft. Met de tijd leer je jezelf beter, leuker en effectiever uiten.
Nog meer hierover leren? En hoe je het toepast? Kijk dan even bij de copywriting cursus.