Moet ik mijn bedrijfsnaam in elke paginatitel zetten?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 juni 2015

Je moet niets.

Ik zou het wel doen.

Maar het is een persoonlijke keuze.

Om je te helpen bij deze keuze zouden we de voordelen en nadelen moeten bespreken.

De basics

In de zoekresultaten worden minstens drie onderdelen per website getoond. De titel, de meta-description en de URL.

De titel heeft de meeste invloed op de CTR en de positie. Voor een groot deel beslist de zoeker aan de hand van de titel of ze desbetreffende website wel of niet gaan bezoeken.

Omdat de titel zo’n grote rol speelt bij de gebruiker, speelt het ook een grote rol in algoritme. Veel SEO’ers zeggen ook dat de titel de belangrijkste on-page SEO factor is in het algoritme.

Over het algemeen worden er een paar richtlijnen gegeven over de titel qua SEO

  • Elk woord in de titel heeft een bepaalde waarde.
  • De waarde wordt verdeeld over het aantal woorden in de titel
  • Het eerste woord in de titel krijgt meer waarde dan de tweede en zo verder
  • Zelf denk ik dat lidwoorden geen waarde krijgen toegedeeld

Hieruit zou je kunnen concluderen dat een titel die alleen bestaat uit het zoekwoord waar je op wilt ranken het effectiefst werkt.

Toch vergeet je dan een zeer belangrijk aspect.

De gebruiker

De zoeker heeft bij elke zoekopdracht de keuze uit 7 tot wel 25 resultaten (incl advertenties etc).

Een actieve titel kan ervoor zorgen dat er een groter percentage jouw pagina bezoekt in plaats van die van anderen (dus een hogere CTR). Zelf ben ik van mening dat dit percentage (de click through rate vanuit de zoekmachine) ook invloed heeft op de ranking van jouw website.

Om je titel aantrekkelijker te maken, moet je de titel langer maken dan alleen het zoekwoord. Hoe je de titels invult, is dus een persoonlijke keuze. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een aantrekkelijkere titel waar het zoekwoord is  in verwerkt.

En dan komen we bij de bedrijfsnaam

Een nadeel van de bedrijfsnaam in de titel

Je bedrijfsnaam in de titel zorgt ervoor dat de andere woorden in de titel minder waarde krijgen toegedeeld.

Verder verbetert de click through rate (CTR) niet wanneer je een bedrijfsnaam niet bekend is bij het publiek. Vice versa geldt dit dus ook. Wanneer jouw bedrijfsnaam wel bekend is bij het publiek vergroot dit wel de CTR.

En hoe vergroot je de bekendheid van je bedrijfsnaam?

Door te zorgen dat je zichtbaar bent.

Wanneer je in elke titel jouw bedrijfsnaam zet, komt de bedrijfsnaam bij elke zoekopdracht in beeld bij de doelgroep. Het is dus een vicieuze cirkel die op termijn een positieve invloed heeft op het aantal bezoekers.

 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?