Help! Google toont mijn titel en meta- description niet of niet goed

Dan gaan we dat toch oplossen!

Laten we de twee meest voorkomende oorzaken bespreken.

  • De titel of meta-description ontbreekt
  • Gebrek aan relevantie tussen de titel, meta- description en de pagina

Is anybody out there?

Laten we eerst kijken of de titel en de meta-description überhaupt is ingevuld. Dit kan je door de code van de pagina te bekijken. Dit doe je door op de webpagina, op je rechtermuisknop te klikken en vervolgens ‘paginabron weergeven’ te selecteren.

Bij bijna elke website kan je de titel en de meta-description bovenaan vinden.

Zo ziet het eruit.

Titel en meta description

 

 

Wanneer je één van de twee niet direct kan vinden, doe dan CTR F en typ dan title of description.

Nog steeds niets gevonden?

Dan heb je in jouw CMS  de titel of description niet ingevuld. Vul dus bij de desbetreffende pagina jouw gewenste beschrijving en titel in.

Wanneer je gebruik maakt van WordPress, kan je de plugin van Yoast installeren. Met de plugin van Yoast (WordPress SEO) kan je elke pagina gemakkelijk een specifieke titel en beschrijving geven.

Yoast tool

 

 

 

 

 

Relevantie van de titel verbeteren

Heb je beide onderdelen wel ingevuld, maar worden ze niet goed getoond? Dan ligt het waarschijnlijk aan de relevantie.

Laten we wat dieper op dit aspect ingaan.

Google probeert de bezoeker de best mogelijke resultaten in de zoekresultaten aan te bieden. De titel en de beschrijving van een pagina zijn voor de bezoeker essentieel om de relevantie van de webpagina in de zoekresultaten te bepalen.

Wanneer jouw titel of meta-description niet goed aansluit op de zoekopdracht dan creëert Google voor jou een titel.

Goolge is hier echter nog geen held in. Het komt redelijk vaak voor dat Google een titel creëert die niet leesbaar, aantrekkelijk of duidelijk is.

Voor de meta-description gebruikt Google vaak de eerst voorkomende tekst op de pagina of het stukje tekst waar de zoekterm (waar de gebruiker op zocht) in voorkomt. Wanneer Google de eerst voorkomende tekst als beschrijving gebruikt, worden ook de koppen meegenomen (dus de H1 tag). Dit kan zorgen voor een slordige beschrijving. Een bijkomend nadeel kan zijn dat de eerst voorkomende tekst geen goed beeld geeft van de pagina.

Beide aspecten kunnen zorgen voor een lagere click through rate (CTR) en dus minder bezoekers. Op termijn zou dit zelfs kunnen zorgen voor een daling in de ranking.

Verbeter je titel en meta-description

Denk dus nog even goed na over het onderwerp van de pagina waarop je rankt. Waar gaat het over en op welke vraag geeft het antwoord?

Creëer vervolgens dan een relevantere titel en meta-description en je zult zien dat Google, na een tijdje, jouw ingevulde beschrijving en titel gaat gebruiken.

Soms doet Google het wel goed

Soms kan de aanpassing van Google ook een positief effect hebben.

Zo kan een relevantere titel zorgen voor een hogere CTR. Ook mijn homepage krijgt een andere titel van Google wanneer je op een andere zoekterm zoekt.

Zo krijg je als je zoekt op ‘online marketing blog’ of ‘internet marketing blog’ de titel: Online marketing blog 000.nl en als je zoekt op ‘Online marketing 000.nl’ krijg je mijn normale titel en de meta-description van de eerste blogpost te zien en als je gewoon zoekt op 000.nl krijg je de titel en beschrijving die ik ingevuld heb.

P.S. Hoewel de aanpassing van de titel voor het zoekwoord ‘online marketing blog’ een positieve invloed zal hebben op de click through rate, is de beschrijving verre van perfect. Het neemt namelijk de beschrijving van het laatste blogartikel over.

000 Online marketing titel en SERP

0
Auteur: Ruben Bunskoeke