3x zo snel leren met de beste copywriting blogs

Het volgen en bestuderen van een handvol kwalitatieve copywriting blogs levert je meer op dan een vierjarige marketingstudie.

Tenminste, dat kan. Maar meestal levert het lezen van blogs niet zo veel op.

Kijk. Iedereen volgt wel een paar goede blogs.

Iedereen scant de tips. Iedereen wordt meegezogen in een goed vervaal. Iedereen knikt mee met wijze adviezen en grinnikt bij een gevatte opmerking.

Maar het volgen van copywriting blogs maakt je niet een betere schrijver.

Ook niet als de beste blogs in het vakgebied volgt.

Dit komt omdat we lezen voor vermaak. Om onszelf te entertainen. Ook al zeg je tegen jezelf dat je deze blog leest om meer te leren.

We leren niet zo veel van copywriting blogs, omdat we niets met de informatie. We denken dat het lezen van een goede tips hetzelfde is als zelfontwikkeling. Dat is niet zo. Informatie wordt pas kennis als je toe probeert te passen op je eigen werk. Je leert pas wanneer je worstelt met de tip. Wanneer je leert hoe het werkt, wanneer het werkt, waarom het werkt en wanneer het werkt,

En daarom stel ik dit voor:

Effectiever leren van copywriting blogs

Lees twee artikelen van de copywriting blogs die ik zo noem. Probeer vervolgens voor elk blog één kleine en specifieke to-do op te schrijven. Iets wat je direct kan uitvoeren.

Kopieer verder alle nieuwe en interessante inzichten en plaats die in een kennisdocument. Kopieer vervolgens ook elke zin, kop of titel waarvan jij denkt: “Ik wou dat ik die had geschreven” en plak die in een ‘goede zinnen’-document.

Het lezen van een copywriting blog zo duurt een paar minuten langer, maar je leert drie keer zoveel dan wanneer je een blogartikel enkel leest. Waarschijnlijk tien keer zoveel.

Schrijf vervolgens de blogs waar je het meest bij opgeschreven heb op en bezoek ze, euhm, elke twee weken? Elke maand? Kies maar.

De grootste resultaten van dit proces merk je pas na een paar jaar. Hoe meer ideeën je verzamelt en hoe meer mini-skills je aan jouw repertoire toevoegt, hoe meer kettingreacties tussen deze ideeën en skills ontstaan. En deze kettingreacties die zorgen voor nieuwe, nog betere, ideeën en skills.

Mijn favoriete copywriting blogs

Sommige blogs gaan puur over copywriting – schrijven om een specifiek doel te bereiken, andere blogs gaan over beter schrijven, het ondernemerschap en online marketing.

Scan een paar blogtitels, open er twee, lees ze en noteer een to-do en alle zinnen die je tof vindt.

Delen: