500+ ‘aha’-momentjes

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 9 mei 2023

Meer dan 500 korte en krachtige ideeën die jou een voorsprong geven op anderen. Op het gebied van marketing, ondernemen, copywriting, het leven, geluk, werk, geld, relaties en meer.

Leer de belangrijkste ideeën over elk onderdeel van het leven

Je leert:

  • Wat je moet doen om succesvoller te worden met ondernemen.
  • Hoe je jouw schrijfskills naar het volgende niveau tilt.
  • Hoe je beter jezelf en jouw producten verkoopt.
  • De pilaren van psychologie, filosofie en hoe je dit in de praktijk kan toepassen.
  • Hoe je slimmer omgaat met geld en investeren.
  • Manieren om jouw leven beter in te richten.
  • Hoe je omgaat met stress, relaties, onzekerheid en verantwoordelijkheid.
  • Manieren om slimmer te werk te gaan.

Dus over elk aspect van het leven.

Het is een persoonlijke verzameling met 500+ ‘aha’-momentjes

Ik verzamel al sinds 2014 alle ‘aha’-, ‘oh-ja’- en ‘wow’-momentjes die ik tegenkom.

Het zijn allemaal inzichten, quotes, feiten, passages en eigen gedachten die je helpen om de wereld beter te begrijpen.

Gedistilleerde kennis uit een honderden boeken en (tien)duizenden artikelen, video’s en social mediaberichten

De inzichten gaan over alles facetten van het leven. Over het ondernemerschap, psychologie, geld, beter schrijven, filosofie, sociologie, marketing, tevredenheid, succes, communicatie, ondernemen, verlies, ethiek, onzekerheid, aandacht, creativiteit, motivatie en emotie.

Dit gigantische document neem ik ieder jaar door. Voor retentie, vonkjes inspiratie en begrip. Dezelfde informatie kan op een ander moment een andere (veel waardevolle) betekenis hebben.

Het is een fundatie voor groei, ontwikkeling en een constante stroom aan nieuwe ideeën.

Voorbeeld 1

Two strategies for distinguishing yourself:

1) “The Sega approach” in which you position yourself as a contrarian brand (the exact opposite) and

2) “The mix-and-match approach” whereby you create a unique combination of elements (e.g., Tim Urban’s popular “Wait But Why” blog combines stick figures with in-depth explainers).

Voorbeeld 2

“If we treat people as they are, we make them worse. If we treat people as they ought to be, we help them become what they are capable of becoming”.

Goethe

Voorbeeld 3

Contrast Is A Drug

• Rolls Royce stopped exhibiting at car shows

• They started exhibiting at private aircraft shows

• “If you’ve been looking at jets all afternoon, a £300,000 car is an impulse buy. It’s like putting the sweets next to the counter”

Rory Sutherland

Voorbeeld 4

Start something with the sole purpose of making your life more exciting

It doesn’t matter how small this thing starts, you just need to be excited about it. A monthly dinner for vintage car lovers  in your city. A whatsApp group to discuss off-grid living. A picnic for Pomeranian owners. You’re creating a vehicle to explore what you’re most excited about with others. Call it an experiment so it doesn’t matter if it doesn’t work out. You never know where it might go. 

Het is een cheat sheet voor het leven

Het is een verzameling bomvol praktische kennis, geen fluff. Maar, het is niet zo fancy verpakt in mooie video’s. Het zijn verzamelingen van quotes, verhalen en een tientallen mini-blogs.

Koop 500+ aha-momentjes voor 50 euro

Je hebt voor altijd toegang. En er komen met de tijd nog meer aha-momenten bij.

Voorbeeld 5

Inversion: Avoiding stupidity is easier than trying to be brilliant. Instead of asking, “How can I help my company?” you should ask, “What’s hurting my company the most and how can I avoid it?” Identify obvious failure points, and steer clear of them.

David Perell

Voorbeeld 6

“There’s a tendency to create something and drop a link on social media, then say, “Here, I wrote a thing,” and almost apologize for it. You can’t do that. You have to be convinced of the work. You have to sell the work, and you have to do it more than you think you need to.”  

Scott Hines

25% wijzer

Enkele vraagstukken die worden behandeld

  • Hoe elimineer je stress?
  • Hoe kom je bij de 1% in jouw vak?
  • Hoe krijg je meer controle in jouw leven?
  • Hoe werkt intuïtie? En wanneer moet je er niet naar luisteren?
  • Hoe wordt je een leider?
  • Hoe train je jouw creativiteit?
  • Hoe schrijf je teksten die men wil lezen?
  • Hoe wordt je succesvol?
  • Hoe investeer je (slimmer)?
  • Hoe werkt zelfvertrouwen? En moed?
  • Waarom stellen we uit? En hoe ga je dat tegen?
  • Hoe krijg je aandacht?
  • Hoe maak je betere beslissingen?
  • Hoe manage je jouw aandacht, motivatie en energie beter?
  • Waarom is het zo lastig om iemand te overtuigen?
  • Waarom denken we dat wij de enige zijn die falen?
  • Welke onbewuste factoren spelen in het koopproces?
  • Hoe werkt jouw geheugen? Hoe onthoud je dingen beter?
  • Hoe kom je in de flow?
  • Hoe ga je slimmer met je geld om?

Voorbeeld 7

“I want to see your best work. I’m not interested in your new work.”  

– Jerry Seinfeld

Voorbeeld 8

“An engineer can have a successful career knowing nothing other than engineering. Same for a chemist, meteorologist, or radiologist. Business and investing don’t work like that. They’re a little math, a little accounting, a little sociology, a little psychology, a few parts marketing, law, politics, game theory, history, statistics, biology, and public relations. That doesn’t make them harder than other fields; just more uncertain, prone to chance, and with fewer experts.”

Morgan Housel

Leer de belangrijkste ideeën over elk onderdeel van het leven

Word 25% wijzer met 500+ aha-momentjes

Koop de 500+ aha-momentes

50,-

Dit product wordt elk jaar geüpdatet met tientallen of honderden nieuwe aha-momentjes. En je hebt toegang voor jouw hele leven (het is ook een project voor het leven).

Voorbeeld 9

“In Wang’s most recent analysis, he found that artists and scientists tend to experiment with diverse styles or topics before their hot streak begins. This period of exploration is followed by a period of creatively productive focus. “Our data shows that people ought to explore a bunch of things at work, deliberate about the best fit for their skills, and then exploit what they’ve learned,” Wang said. This precise sequence—exploration, followed by exploitation—was the single best predictor of the onset of a hot streak.”

Derek Thompson

Voorbeeld 10

“I’m constantly amazed by how easily we love ourselves above all others, yet we put more stock in the opinions of others than in our own estimates of self.” 

Marcus Aurelius

Wat zeggen anderen?

“Met veel smaak lees en herlees ik je serie ‘25% Wijzer’. Briljant idee deze serie! Dank”

Sylvester

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?