Het staat bovenaan het verlanglijstje van de meeste ondernemers: de hoogste positie in Google.
Het zorgt voor een constante stroom aan bezoekers en klanten.
Hoe kom je bovenaan in Google?
De positie in Google wordt bepaalt door een paar dingen:
- Relevantie
- Kwaliteit
- Gebruiksvriendelijkheid
- Autoriteit
Om deze punten in andere woorden te zetten:
- De pagina behandelt het probleem dat de zoeker heeft
- De zoekers kunnen precies vinden wat ze nodig hebben
- De hele zoekervaring is soepel. Er zijn geen frustraties.
- De website heeft betrouwbare informatie van iemand die er verstand van heeft
Elke pagina wordt op deze punten beoordeeld. De zoekmachine gebruikt hiervoor honderden verschillende datapunten. De pagina die het hoogst scoort, zal bovenaan in Google komen.
Waarom rankt mijn website niet bovenaan in Google?
Wanneer een pagina niet als een van de beste wordt beoordeeld op alle vier onderdelen, dan is de kans dat je bovenin Google komt met je website erg klein.
Het is namelijk een competitie.
Vaak is er wel wat mis op een van die factoren. En vaak zijn er meerdere boosdoeners.
- De pagina behandelt de problemen van de zoeker niet.
- Het is niet overduidelijk wat er op de pagina besproken wordt
- Het problemen worden op een te algemene manier besproken.
- Het is geen soepele gebruikservaring: de lezer moet te lang wachten en wordt door onnodige dingen afgeleid.
- Het is niet duidelijk of de auteur een expert is
- De zoekmachine heeft te weinig data om de behulpzaamheid van de pagina te beoordelen.
En zelfs als je het op elk punt redelijk goed doet, dan is er een redelijke kans dat een concurrent het beter doet.
Het gaat dus om vier dingen:
- Hoe jouw pagina is opgebouwd en wat je allemaal bespreekt
- De kwaliteit van de inhoud
- De mate waarin signalen van andere websites en social media aangeven dat deze pagina – en jouw website – interessant is
- Het gemak waarmee de lezer kan vinden wat die zoekt
Laten we ze allemaal even bespreken.
Bovenaan in Google door relevant te zijn
Relevantie bepaalt op welke termen je rankt – en geeft een signaal aan Google over de compleetheid van het antwoord.
Relevantie draait om hoe het aanbod (een webpagina) aansluit op de vraag van de zoeker (een bepaalde zoekwoordcombinatie).
Dit gedeelte van SEO is in principe vrij makkelijk
Als je gevonden wil worden op tekstschrijver Utrecht dan moet het voor de lezer in één oogopslag duidelijk zijn dat jij een tekstschrijver bent in Utrecht.
Hoe doe je dat?
Door in de schoenen van de zoeker te stappen.
De zoekervaring begint in de zoekresultaten. Het is daarom logisch dat de titel de woorden bevat waar je op gevonden wil worden.
In de zoekresultaten concurreer je ook met andere pagina’s. Dat betekent dat het ook slim is om je op een of andere manier te onderscheiden. Waarom moeten zoekers op jou klikken, in plaats van een resultaat boven of onder je?
Relevante zoekwoorden
Je weet dat de zoeker op zoek is iemand die in Utrecht zit. Het is daarom ook verstandig om aan te geven op de pagina zelf dat je in Utrecht zit. En omdat de locatie belangrijk is, dan is het verstandig om jouw adresgegevens te laten zien. De zoeker en de zoekmachine ziet dan direct: hé, deze straat/postcode is in Utrecht.
De zoeker is specifiek op zoek naar een tekstschrijver. Dus de zoekmachine kijkt ook naar alle woorden om te zien of de pagina relevant is aan de zoekopdracht. Dit gebeurt vaak vanzelf. Je vertelt wat je doet, waar je goed in bent en welke specifieke diensten je levert.
De zoekmachine kijkt ook naar de hele website om te zien om te bepalen hoe relevant je bent. Ook dit gebeurt vaak automatisch. Als tekstschrijver zou je namelijk meerdere pagina’s over het onderwerp hebben. Je hebt waarschijnlijk een paar dienstpagina’s, een ‘over’-pagina die aangeeft wat je doet, een aantal artikelen over schrijven en mogelijk een portfolio.
Informatiebehoefte
Achter elk zoekwoord schuilen meerdere vragen. Het vinden en behandelen van die vragen – op de juiste volgorde en met de juiste mate – is het punt waar jij je kunt onderscheiden op de rest.
Een zoekwoord zoals ‘definitie sporadisch’ is vrij simpel. Iemand wil een definitie. En misschien een paar voorbeelden.
Maar neem het zoekwoord ‘marketingstrategie’ en denk dan eens over wat verschillende zoekers, uit verschillende doelgroepen, willen zien? Het is een enorm brede term. Wil iemand een uitleg? Een voorbeeld? Een handleiding? Een dienst? Een afbeelding? Een video? Welke onderwerpen zijn ze het meest benieuwd naar? En hoe zit het ‘perfecte’ antwoord op elke vraag er uit?
Je kunt naar de zoekresultaten kijken om te zien wat anderen doen en wat de zoekmachine denkt.
Dit heeft wel een grote valkuil: het zorgt ervoor dat niet denkt over wat anders en beter kan. Het zorgt er vaak voor dat je iets maakt wat ongeveer hetzelfde is als de rest, wat niet goed genoeg is om boven hun te scoren.
Ranken en zoekwoorden
Het hebben van een relevante pagina zorgt niet dat je bovenaan in Google komt, maar dat je rankt op relevante zoektermen. Het is een ticket om mee te doen, niet om te winnen. Dit betekent niet dat het niet kan helpen. Als jouw website en pagina relevanter is dan concurrerende pagina’s, dan hoef je minder goed te scoren op de andere factoren om hoog te komen in Google.
De meeste websites die hoog in Google scoren zijn gebruiksvriendelijk
Een trage website, pop-ups, advertenties, lappen tekst, bewegende beelden, teksten die moeilijk leesbaar zijn en zo verder.
Het zijn allemaal factoren die de zoeker tegenwerken om zo snel mogelijk een goed antwoord te vinden.
Het zijn ook allemaal factoren die kunnen zorgen dat je niet goed rankt.
De beste pagina rankt bovenaan in Google
De hoogte van een pagina in de zoekresultaten wordt bepaald door de kwaliteit van de pagina. Want een relevante pagina maakt nog geen goede pagina.
Kwaliteit is een breed en vaag begrip.
Het omvat alles wat iets zegt over hoe bezoekers de pagina ervaren. Zogenaamde kwaliteitsindicatoren.
De zoekmachine kan niet zien of jou pagina echt goed is.
Er is geen persoon die alle webpagina afgaat, leest en een cijfer geeft. De zoekmachine werkt met algoritme. Een enorme set met complexe berekeningen. Ze kijken naar data die theoretisch iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de pagina.
Zo worden kwalitatieve pagina’s bijvoorbeeld langer bekeken, ze worden vaker gedeeld op social media of genoemd op andere websites en er wordt vaker doorgeklikt naar andere pagina’s op de website.
En zo heeft Google honderden datapunten die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de pagina. Is deze methode perfect? Nee. Maar over het algemeen behoort de top tien pagina’s in de zoekresultaten bij de top beoordeelde pagina’s op kwaliteit, relevantie of populariteit.
Autoriteit
De zoekmachine kijkt naar de waarschijnlijkheid dat de pagina goed is.
Dat betekent dat er data over de website, de pagina en de auteur bekend moet zijn.
De meeste pagina’s en websites hebben te weinig positieve signalen die de zoekmachine iets vertellen over de kwaliteit.
- Geen bezoekers = geen data.
- Geen links = geen data
- Geen social media signalen = geen data
En als ze wel data hebben, dan is de kans redelijk groot dat een pagina van een concurrent meer positieve data heeft. Dat is ook een van de belangrijkste redenen dat een pagina niet rankt.
Een pagina moet populair zijn – of van een betrouwbare website komen – om hoog te komen in Google
Hoe waardevoller een zoekwoord is – en dat uit zich vaak in een hoog zoekvolume of woorden die dicht bij het koopproces zitten – hoe meer concurrentie er is, en hoe lastiger het is om bovenaan in Google te komen.
SEO is daarom ook voor een groot deel zorgen dat jij en jouw website bekender worden. Andere personen en websites moeten aangeven dat de pagina goed is. En hoe doen ze dat? Door naar de pagina te verwijzen.
En dan kom je ook weer terug om de vorige punten.
Een pagina die makkelijk te gebruiken is en enorm behulpzaam is, krijgt sneller en betere verwijzingen.
Maar, dat gaat meestal niet vanzelf. Je moet het een zetje geven. Pagina’s worden niet vanzelf ontdekt en gedeeld.
Daarom zie je nog best wel vaak dat minder goede pagina’s hoger scoren, omdat ze komen van een website die al redelijk vertrouwd is of die beter zijn in promotie.
Wat kun je doen om boven in Google te komen?
- De doelgroep beter begrijpen en beter helpen
- Interessant en leuke teksten schrijven – die men wil lezen en delen
- De hele zoekervaring leuk en soepel maken
- Verwijzen naar pagina’s en websites die meer vertellen over onderwerpen die jij bespreekt
- De grootte en kwaliteit van jouw hele website vergroten
- Pagina’s beter promoten
- Gebruik maken van verschillende marketingtactieken om de populariteit van jou, jouw pagina’s en website te vergroten.