9 must-follow blogs voor ondernemers die online willen groeien

Er zijn wereldwijd tienduizenden blogs die bloggen over het creëren van een succesvolle online onderneming, maar een aantal van die blogs steken boven de rest uit.

Blogs die kwalitatieve (unieke) inzichten delen en een stapje verder gaan dan de rest.

Blogs waar je nieuwe strategieën en tactieken kan leren en direct ook de middelen geven om het zelf toe te passen.

Mijn favoriete blogs over ondernemen en online marketing

Ik heb een lijst samengesteld van mijn favoriete blogs over het opbouwen van een succesvolle online onderneming.

social triggersSocial Triggers

Op het blog Social Triggers, opgericht door Derek Halpern, staat het verhogen van de conversie en het verkeer, door gebruik te maken van psychologie, centraal.

Zijn tips en artikelen zijn gebaseerd op psychologische studies, datagedreven onderzoeken en persoonlijke ervaringen 

Buiten ‘normale’ tekstuele artikelen kan je ook podcasts en video’s vinden.

Populaire artikelen op Social Triggers

  1. If you’re struggling to get blog readers, read this (or continue wasting your precious time)
  2. Why Bloggers Fail
  3. Here’s Why You Need To Build—or Grow—Your Blog This Year

 

DeBlogacademieDe Blogacademie

Zoals de naam het misschien al verraad, kan je op De Blogacademie beter leren bloggen.

Belachelijk goed zakelijk bloggen, is zelfs haar tagline.

Kitty Killian, de oprichter, blogt over haar eigen online ervaringen (met sublieme blogtips erin verwerkt), over het vinden van blogonderwerpen, aanstekelijk schrijven en zakelijk bloggen.

Populaire artikelen op De Blogacademie

  1. 10 kenmerken van een blog amateur
  2. Hoe lang doe je over een blog post?
  3. Schrijven: Over helderheid, om meteen maar met het allerbelangrijkste te beginnen

 

CopybloggerCopyblogger

Copyblogger is de (een na?) populairste blog over content marketing.

En met content marketing bedoel ik niet alleen copywriting, maar ook bloggen, SEO, e-mailmarketing, conversie en social media

Een van de must-follow blogs als je beter en effectiever wilt leren schrijven. Met meer dan 1870 artikelen over content marketing ben je wel een tijdje zoet.

Populaire artikelen op Copyblogger

  1. 10 Steps to Becoming a Better Writer
  2. The 7 Bad Habits of Insanely Productive People
  3. The Art of Writing Great Twitter Headlines

 

Etail

E-tail

Op E-tail, gestart in 2006 door Dave Lorrez, kan je 300+ artikelen vinden over Online Marketing.

Hoewel het blog op dit moment niet erg actief is (1 artikel per 2 a 3 maanden), zijn de artikelen die hij publiceert van hoge kwaliteit.

Zijn blogs zijn gemakkelijk te lezen, vrij uitgebreid en bevatten veel voorbeelden.

Populaire artikelen op E-tail

  1. Wat we kunnen leren van de ‘slechtste website ooit’
  2. Google Analytics echt leren begrijpen & data omzetten naar Acties
  3. Mijn 3 Conversie Toppers van 2012

 

ViperChillViperchill

En als je denkt dat de artikelen op 000 Online Marketing, E-tail of Think traffic lang zijn dan ben je nog niet op Viperchill geweest (het langste artikel bevatte meer dan 11.000 woorden).

Glen, de eigenaar van Viperchill, stapte toen hij 15 was in de online wereld (anno 2013 nu 23 jaar). In die periode heeft hij diverse succesvolle blogs en producten opgebouwd (en verkocht).

Hij blogt (niet heel frequent) over het opzetten en promoten een online onderneming en over zijn eigen ervaringen (wat wel en niet werkt).

Populaire artikelen op Viperchill

  1. The Future of Blogging: I Had to Tell You This
  2. WordPress SEO: The Only Guide You Need
  3. How to Really Build Backlinks and Dominate Google

 

Fizzle

Write Epic Shit‘ is een van de populairste artikelen op Fizzle. En dat doet hij ook.

Fizzle deelt zijn inzichten, tips en best practices om je online onderneming te laten groeien.

Uitgebreide artikelen, vaak ‘aha’ momentjes en een leuke schrijfstijl.

Populaire artikelen op Think Traffic

  1. 21 Quik Actions You Can Today to Set Your Blog Up for Massive Succes
  2. 42 Timeless Ideas for Attracting More Visitors to Your Website

 

Blog Tyrant logoBlog Tyrant

Ramsay, oprichter van Blog Tyrant, kan je in hetzelfde rijtje plaatsen als Glen (Viperchill) en Corbett Bar (Think Traffic). Ondernemers die meerdere succesvolle online ondernemingen hebben opgezet en nu mensen helpen om hetzelfde te bereiken.

Ramsay heeft 2 jaar lang onder de pseudoniem ‘The Blog Tyrant’ geblogd en schreef onder andere voor Problogger, DailyBlogTips, Copyblogger, SmartPassiveIncome en Viperchill.

Ook het succes van de BlogTyrant is voor een groot deel te danken aan zijn openheid. Veel kwalitatieve tips, ervaringen en strategieën

Populaire artikelen op Blog Tyrant

  1. Blue-Shirt Trust: How to Increase Conversions on Everything
  2. 21 Critical Tasks to Perform as Soon as You Start a Blog (+1 Extra)
  3. How I Sold a Blog for $20,000 in 8 Months

 

SEOmozMoz.com

Moz staat bekend om hun SEO software (zoals Open Site Explorer) en hun weblog.

Ze hebben eigenlijk 2 weblogs. Het SEO blog en het YouMoz blog (waar gebruikers artikelen plaatsen). Wanneer een gastartikel het goed doet, wordt het gepromoot naar het ‘hoofdblog’.

Zo waarborgen ze de kwaliteit van het ‘hoofdblog’, terwijl ze content blijven voeden aan de bezoekers. Verder zijn het allemaal vrij uitgebreide, diepgaande en kwalitatieve posts.

Populaire artikelen op Moz

  1. Alle whiteboard friday’s op SEOmoz
  2. The free beginner’s guide to SEO
  3. Perfecting Keyword Targeting & On-Page Optimization

 

ConversionXLConversionXL

Hoe verkoop je meer? ConversionXL’s blog richt zich op het beantwoorden van die veelgestelde vraag.

Uitgebreid, begrijpelijk, lekker leesbaar en veel kwalitatieve informatie.

Peep Laja, oprichter ConversionXL, heeft buiten ConversionXL een eigen conversie optimalisatie onderneming en diverse niche ondernemingen

Populaire artikelen op Conversion XL

  1. Jedi Mind Tricks: 17 Lesser Known Ways to Persuade People
  2. Pricing Experiments You Might Not Know, But Can Learn From
  3. Don’t Use Automatic Image Sliders or Carousels, Ignore the Fad

 


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief van 000.nl.

Delen:

15 responses to “9 must-follow blogs voor ondernemers die online willen groeien

  1. goede lijst!
    Persoonlijk ben ik erg van seomoz, volgens mij is opensiteexplorer.org ook van hun. een tool die ik erg graag gebruik om de links van “concurrentie” te bestuderen.

    Ruben, zou je kunnen zeggen dat één van deze blogs je persoonlijke favoriet is? of kun je niet kiezen en volg je ze allemaal via rss ofzo?

  2. Bedankt! Idd Open Site Explorer is ook van hun :)

    Ik heb niet echt een persoonlijke favoriet. De bovenstaande blogs posten over verschillende dingen die me allemaal wel interesseren (SEO, conversie, online marketing en het opbouwen van een online onderneming).

    Ik kan wel zeggen dat ik de blogs die het meest posten, het minst volg. Anders slaat mijn RSS feed constant op hol.

    De grote blogs, zoals Hubspot en SEOmoz bezoek ik eens in de zoveel weken en scan dan alle artikelen. De andere blogs heb ik wel allemaal in mijn RSS en bezoek ik dus ook vaker :)

    Hoewel het leren van andere bloggers erg belangrijk (en nuttig) is, kan het ook veel tijd in beslag nemen. Ik volg dan liever een paar blogs die af en toe wat posten :)

  3. PS Ik heb nog een vraag voor je. Hoe zit het eigenlijk met pagerank? Ik heb er een van 3, en jouw site ook, zie ik. Wat bepaalt je pagerank? En nog een: waar kun je vinden hoeveel bezoek andere sites hebben – bijvoorbeeld als je een blog wil selecteren om voor te gastbloggen? Veel gratis Amerikaanse programma’s zoeken alleen in de VS of geven steevast aan dat onze sites te weinig traffic hebben om te kunnen meten ;-)

  4. Hey Kitty,

    1. Niets te danken.

    2. Je moet iets retweeten als je iets goed genoeg vindt om te delen, niet alleen omdat je erin staat ;)

    3. Bedankt :)

    4. De Pagerank die wij zien is een zeer versimpelde niet-up-to-date versie van de echte PageRank. Dus het kan je een hele ruime schatting geven van iets, maar verre van betrouwbaar. Je kan beter de Page Authority bekijken, die is een stuk betrouwbaarder. Wat bepaalt de Pagerank? De waarde van de inkomende links. Omdat de Pagerank die wij zien proportioneel stijgt, kan 3 websites die allemaal een Pagerank van 4 hebben ENORM van elkaar verschillen (qua echte Pagerank).

    Dit wordt ook allemaal netjes uitgelegd in het e-book dat ooit nog gelanceerd gaat worden ;) (over een paar weken denk ik :))

    5. Je kan op geen een externe site betrouwbare gegevens over het aantal bezoekers zien. Daarvoor heb je toegang nodig (aan de gegevens van de tool die men gebruikt om het aantal bezoekers te meten, bijvoorbeeld WordPress Jetpack, Google Analytics of statcounter (als uberhaupt iemand die nog gebruikt). Maar je kan niet zo maar de gegevens van iemand anders bekijken.

    Die VS-programma’s geven een schatting van het verkeer die ze bepalen aan de hand van een aantal andere factoren, maar zijn ook niet betrouwbaar (heb het zelf vaak getest).

    6. Voor gastbloggen kan je beter kijken naar de sociale activiteit op de website. Hoe vaak wordt er gereageerd op een artikel? Hoeveel volgers/likes/kringen zit de blog (en zijn volgers en likes organische verkregen)? Hoe vaak wordt een nieuw artikel gedeeld? Hoeveel e-mailsubscribers heeft die persoon? En je kan het natuurlijk ook gewoon vragen (en als je een goede reden hebt, zijn de meeste niet de beroerdste (en willen je wel een schatting geven)).

  5. Toch mis ik diverse blogs (Nederlands) Je geeft o.a. de blogacedemie aan en JeroenvanEck maar geen blogs als Frankwatching.nl, Karelgeenen.nl, Marketingmed.nl etc. etc.?

    Deze schat ik toch wel wat hoger in dan deze nederlandse blogs zou ik zeggen… Voor de rest, de engelstalige blogs zijn allen van topkwaliteit;)

  6. Het is een lijstje met blogs die ik persoonlijk erg waardevol en origineel (erg belangrijk) vind. Meningen welke blogs must-follow zijn kunnen verschillen. Maar ik zou zelf een ondernemer eerlijk gezegd niet aanraden om ELK artikel van Marketingfacts, Frankwatching en Karelgeenen te lezen. Dan zijn ze te veel tijd kwijt. De beste artikelen van die blogs worden wel verspreid door connectors of curators.

Plaats een reactie