In ieder van ons zitten 100 blogs verstopt

De beste blogs voelen niet als werk om te lezen.

De beste blogs lezen we in onze vrije tijd. Op het toilet. Vlak voor het slapen. In het weekend.

Weet je wat we niet voor ons plezier lezen op het toilet?

How-to’s en ‘vijf tips’-lijstjes. En dat zijn de meeste zakelijke blogs tegenwoordig.

Het voelt te veel als werk. Als studie. Iets dat we uitstellen. En je wilt niet dat het lezen van jouw blog uitgesteld wordt.

Dat maakt niet uit bij SEO. Dan maak iets voor mensen met een specifieke actieve informatiebehoefte. Maar het lezen van blogs gebeurt meestal reactief, zonder vastgesteld eindpunt, niet proactief.

Daarnaast is jouw doelgroep niet altijd geïnteresseerd in hoe jij doet wat jij doet – dat is alleen het geval wanneer jouw collega’s jouw doelgroep zijn.

Je hoeft niet uit te leggen wat je precies doet om te bewijzen dat je het kan. Het laat zelfs de magie een beetje verdwijnen en jouw dienst minder waard lijken. Mensen betalen het liefst niet zo veel voor iets wat ze zelf denken te kunnen.

Wat doen we wel in onze vrije tijd?

Wat doen mensen al duizenden jaren?

We verzamelen inzichten en we vertellen verhalen. Verhalen met een clou.

Verhalen die ons vertellen hoe we in andere situaties (beter) kunnen gedragen. Verhalen die ons iets vertellen over wat we kunnen verwachten achter de sluier van het onbekende.

Het zorgt dat we constant op elkaars kennis kunnen bouwen en niet steeds van scratch moeten beginnen.

We worden nooit verhalenmoe.

Er is geen punt van verzadiging. Onze vrije tijd besteden we het liefst zoveel mogelijk aan het verzamelen van verhalen en inzichten. Verhalen van vrienden, films, boeken, podcasts, games of video’s.

Wat staat aan het hart van elk succesvolle blog?

Een inzicht.

Een inzicht over de mens, de samenleving, de wereld of ons werk. Een aha-momentje.

En daar hebben we genoeg van. Inzichten uit ons falen, van voorbeeldfuncties, uit boeken, van vrienden, van leuke en lastige werkervaringen, van ouders, uit een nacht piekeren, uit diepe of juist enorm luchtige gesprekken.

Vaak gepaard met leuke, grappige, verdrietige of motiverende verhalen, die anderen kunnen vermaken, iets leren of hun leven verrijken.

Het delen van inzichten en het vertellen van verhalen klinkt snel lastig en vrij groots

Iets dat weggelegd is voor mensen die natuurlijke verhalenvertellers zijn.

Dat is bullshit.

De inzichten die je deelt hoeven niet zo baanbrekend te zijn en de verhalen hoeven niet groots te zijn.

Mildly interesting is goed genoeg.

  • Een kleine een-tweetje met een collega kan al de basis zijn van een nieuw blog.
  • Een oud inzicht van je ouders en een moment waar die inzicht van toepassing kwam.
  • Hoe een probleem van een klant een bijzondere oorzaak had.
  • Een uitleg van een beslissing die je nam en het gevolg daarvan.

Alles wat ons kan helpen om de wereld beter te begrijpen en betere beslissingen te maken kan een origineel en waardevol blog vormen.

Ieder van ons heeft al honderden blogs in ons. En als we iets aandachtiger opletten in onze omgeving: een oneindige stroom.

4
Auteur: Ruben Bunskoeke




Delen:

2 responses to “In ieder van ons zitten 100 blogs verstopt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *