In ieder van ons zitten 100 succesvolle blogs verstopt

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 6 juli 2020

Verhalen staan in het epicentrum van de mensheid.

Verhalen vertellen ons wat we kunnen verwachten achter de sluier van het onbekende.

Ze vertellen ons hoe de wereld werkt, door een klein stukje van de mens, een relatie, een samenleving of de wereld te belichten.

Verhalen zorgen dat we onze gevoelens en die van anderen beter begrijpen.

Verhalen vertellen ons hoe we ons wel of niet moeten gedragen in onbekende situaties.

Verhalen kunnen ons motiveren en verhalen kunnen ons verbinden, zodat alle neuzen dezelfde richting op staan.

Verhalen zorgen dat we constant op elkaars kennis kunnen bouwen en niet steeds van scratch hoeven te beginnen.

We worden nooit verhalenmoe.

Er is geen punt van verzadiging.

Dat zie je ook aan de manier hoe we onze vrije tijd besteden.

We verzamelen constant verhalen. Bij vrienden op het terras, via films, boeken en games.

Alle verhalen hebben een doel

Soms is dat verbinden – bij roddelen bijvoorbeeld. Maar meestal is dat het delen van een inzicht.

Een inzicht over de mens, de samenleving, de wereld of ons werk. Een aha-momentje.

Ieder van ons heeft duizenden inzichten in zich.

Inzichten uit ons falen, van voorbeeldfuncties, uit boeken, van vrienden, van leuke en lastige werkervaringen, van ouders, uit een nacht piekeren, uit diepe of juist enorm luchtige gesprekken.

Vaak gepaard met leuke, grappige, verdrietige of motiverende verhalen, die anderen kunnen vermaken, iets leren of hun leven verrijken.

Dit kunnen allemaal succesvolle blogs worden.

Het delen van inzichten en het vertellen van verhalen klinkt snel lastig en vrij groots

Iets dat weggelegd is voor mensen die natuurlijke verhalenvertellers zijn.

Dat is bullshit.

De inzichten die je deelt hoeven niet zo baanbrekend te zijn en de verhalen hoeven niet groots te zijn.

Mildly interesting is goed genoeg.

  • Een kleine een-tweetje met een collega kan al de basis zijn van een nieuw blog.
  • Een oud inzicht van je ouders en een moment waar die inzicht van toepassing kwam.
  • Hoe een probleem van een klant een bijzondere oorzaak had.
  • Een uitleg van een beslissing die je nam en het gevolg daarvan.

Alles wat ons kan helpen om de wereld beter te begrijpen en betere beslissingen te maken kan een origineel en waardevol blog vormen.

Ieder van ons heeft al honderden succesvolle blogs in ons.

Nu is het jouw taak om ze uit te schrijven en de kennis te delen.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?