Vinden van een klein zoekwoord

Als je resultaten wil zien met SEO, dan kan je het best in het begin focussen op het beantwoorden van kleine, vaak vrij specifieke, vragen.

Maar welke?

Het vinden van zoekwoorden is in theorie niet zo lastig. Er zijn genoeg tools, zoals de zoekwoordplanner van Google, en tactieken waarmee je vrij snel enorme lijst met zoekwoorden hebt.

Maar we gaan in het begin niet de zoekwoorden tool van Google gebruiken.

Dit doen we om een paar redenen:

  • De zoekwoorden tool geeft geen of weinig inzicht in het zoekvolume op specifieke en minder populaire zoekwoordencombinaties. En dit zijn juist te termen die interessant zijn voor starters.
  • Verder geeft de tool een hoop ruwe data. Data die je zelf moet interpreteren.

Wat gaan wij dan wel doen?

Denken en onderzoeken.

Voor wat voor zoekwoordcombinatie moet ik een pagina maken?

Welke vraag moet ik beantwoorden?

Het is verleidelijk om direct te gaan voor een ‘koopzoekwoord(combinatie)’. Een koopzoekwoordcombinatie is een verzameling van termen die direct te maken met het kopen van het product.

Stel, je bent een tekstschrijver. Dan zijn dit voorbeelden van koopzoekwoorden:

  • Tekstschrijver Utrecht
  • Copywriter inhuren
  • Teksten laten schrijven
  • Teksten laten redigeren
  • Kosten teksten laten schrijven
  • Portfolio tekstschrijver
  • Tarief tekstschrijver of prijs tekst laten schrijven
  • Teksten uitbesteden

Dit zijn hele interessante zoekwoorden om op te ranken. En nummer 1 positie op zo’n zoekwoord kan je honderden potentiële klanten per maand opleveren. Mensen waarbij de kans groot is dat ze op dit moment geïnteresseerd zijn in jouw diensten.

Maar… dat is weer een veelvoorkomende valkuil

Het probleem is dat elke tekstschrijver zich richt op deze zoekwoorden. Ook onbewust. En dit betekent dat je concurreert met iedereen. En de kans dat je hoog gaat ranken is heel klein, helemaal als je net begonnen bent of net een paar jaartjes bezig bent.

Wat je beter kan doen is je richten op vragen, problemen en behoeften die voor deze ‘koopfase’ centraal staan.

De kans dat iemand jou direct inhuurt is een stuk kleiner, maar daar moeten we niet op letten. Een derde positie op zo’n zoekwoord is veel meer waard dan een 50ste positie op een koopzoekwoord. Een 50ste of zelfs 21ste positie levert namelijk geen bezoekers op. Bijna niemand bezoekt de tweede pagina van de zoekresultaten. En helemaal weinig niemand bezoekt de derde, vierde of vijfde.

Dit betekent niet dat je jouw homepage, dienstpagina’s en ondersteunende pagina’s niet hoeft te optimaliseren voor deze koopwoorden, maar dat je niet moet verwachten dat je op die termen hoog gaat ranken. Tenminste, op dit moment. Pas wanneer jouw gehele website sterker wordt, door een stijging in populariteit en door een hoop pagina’s aan te maken die kleine vragen behandelen, zal jouw ranking op deze ‘koopzoekwoorden’ automatisch stijgen. Net als de zeespiegel alle boten laat stijgen.

Kleine vragen ontdekken

Stap daarom in de schoenen van jouw doelgroep. Kruip in de huid. Jij bent nu die persoon die misschien later een tekstschrijver wil inhuren. Kijk ook om je heen. Waar werk je? Wat zijn jouw taken? Wat verwacht jouw baas van jou? Of wat zijn jouw doelen als ondernemer? Wat probeer je te bereiken?

Maak dan een lijstje met problemen, vraagstukken en behoeften die leiden tot het mogelijk in willen huren van een tekstschrijver.

  • Misschien probeert die persoon het eerst zelf en loopt hij of zij tegen wat dingen aan. Wat zijn die dingen? Kan je die persoon met die problemen helpen?
  • Misschien willen ze de conversie verbeteren? Wat voor zoekopdrachten zou hij of zij dan uitvoeren?
  • Misschien komt er een nieuwe website en moeten er nieuwe teksten geschreven worden. Waar zou hij of zij dan tegen aanlopen?

Er zijn ook een paar andere manieren om op een specifieke vraag, probleem of behoefte te komen.

Terugblik

Denk aan alle gesprekken die je hebt gehad met (potentiële) klanten. Welke vragen stelden zij jou? Wat was voor hun onduidelijk? Wat voor problemen wouden zij oplossen? En ook heel belangrijk: hoe omschreven zij die problemen? Welke woorden gebruikten ze?

Als je al een tijdje blogt, dan is er een redelijk kans dat iemand wel eens een inhoudelijke vraag heeft gesteld in een reactie. Wat voor soort vragen waren dat?

Denk ook aan het mailcontact dat je hebt gehad met lezers, beginners en potentiële klanten. Waar zaten ze mee? Wat voor vragen hadden ze?

Gebruik de taal van de doelgroep

Stel, iemand zei tegen jou (een webdesigner) dat hij een mooie strakke website wil. Als webdesigner weet je direct wat hij bedoelt. Hij wil een ‘minimalistische’ website.

Daarna krijg je een goed idee om een groot artikel te maken over minimalistische websites, om zo nog meer mensen die geïnteresseerd te zijn in mooie strakke websites aan te spreken. Maar er is een grote kans dat dit artikel weinig bezoekers oplevert vanuit Google die klant willen worden, simpelweg omdat de meeste potentiëlele klanten niet zoeken op de term ‘minimalistisch’.

Je moet altijd de taal gebruiken die de doelgroep gebruikt. Dus je zou beter het artikel kunnen omvormen naar bijvoorbeeld “14 mooie voorbeelden van strakke websites”. En met wat slim puzzelwerk zou je ook nog de termen ‘modern’ en zelfs ‘minimalistisch’ verwerken. En als het kan, een specifieke doelgroep: “…voorbeelden van strakke websites van zelfstandige coaches.

Onderzoek

Blog je nog niet zo lang?

Dan kan je ook op zoek gaan naar vragen bij de reacties op blogs van collega’s. Je kan ook kijken of er forums zijn over jouw vakgebied. Er zijn vast een handvol Nederlandstalige en Engelstalige forums die je kan bezoeken. Kijk welke vragen daar worden gesteld. Hoe vaak die vragen worden gesteld. Hoe vaak er op die vragen gereageerd wordt. En wat de reacties waren op die vragen.

Gerelateerde zoekopdrachten

Een andere mogelijkheid is om steeds een zoekopdracht in Google te specificeren.

Elke keer als je een zoekopdracht uitvoert, dan zie je onderaan de zoekresultaten met ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Vaak zijn dit specifiekere zoekopdrachten.

Als je op een van die gerelateerde zoekopdrachten klikt dan kan je weer naar onder scrollen om andere gerelateerde zoekopdrachten te bekijken.

Het probleem met deze methode is dat je heel afhankelijk bent van het zoekwoord waar je mee begint. Je ziet namelijk steeds de populairste gerelateerde zoekopdrachten. Het is daarom lastig om kleine vragen te ontdekken die door weinig mensen beantwoord worden.

Steeds specifieker

Het is makkelijk om te blijven haken op algemene termen. Misschien begon je met de term ‘kleding vrouwen’ en kwam je na wat denkwerk en doorklikwerk uit op de zoekwoordcombinatie ‘modetrends zomer 2017 vrouwen’. Dit kan een goed zoekwoordcombinatie zijn (het is vrij specifiek) en het kan een leuk artikel opleveren, maar toch heb ik het idee dat genoeg grote blogs, tijdschriften en websites ook deze zoekwoordcombinatie gebruiken. Niet alle specifieke zoekresultaten hebben weinig concurrentie.

We kunnen nog specifieker.

We kunnen ons richten op een specifieke situatie en een specifiek product.

Zo zouden we kunnen gaan voor ‘festival jurkjes’ en die kunnen we verlengen met ‘inspiratie 2017’ en ‘de leukste’ of we zouden kunnen gaan voor ’zwarte zakelijke jurk’ en die kunnen we nog verlengen met ‘op het kantoor’.

De verlengingen zijn een van kleine dingen die een enorme invloed kan hebben op het resultaat. Verlengingen zorgen dat jouw pagina boven de andere resultaten wordt gekozen (omdat de verlengingen het aanbod specifieker en aantrekkelijker maakt).

En als je een webdesigner bent, dan kan je bijvoorbeeld richten op een soort websites voor een bepaalde doelgroep.

En nu?

Het kijken hoe vaak er gezocht wordt per maand op de vraag?

Als je dagelijks of wekelijks een gezonde hoeveelheid tijd overhebt die je kan besteden aan marketing, dan zou ik zeggen ‘sla het meten van het zoekvolume over en begin met schrijven’.

Zolang je bestaande informatiebehoeften vervult en pagina’s maakt die een stuk beter zijn dan jouw concurrenten, zal het een positieve invloed hebben op jouw ranking en het succes van jouw onderneming.

Structureel werken aan het maken van een betere website staat aan de basis van SEO

En als jij je focust op schrijven, creëren, publiceren en promoten, zal je over het algemeen vooruitgaan. Soms een klein beetje, soms helemaal niet en soms met grote sprongen.

Het meten van het zoekvolume kan helpen om effectiever aan de slag te gaan, maar ik heb het gevoel dat het vaker meer werk en onzekerheid met zich meebrengt. En hoe meer je wil onderzoeken en duidelijk wil hebben, hoe lastiger en langer het duurt voordat je start.

Volgens mij kan je het best gewoon een lading van vijf a tien vragen verzamelen, vragen waarvan je weet dat een deel van jouw doelgroep geïnteresseerd is in het antwoord, en dan gewoon aan het werk gaan. Het daadwerkelijk schrijven en promoten van een artikel kost namelijk het meeste tijd.

 

 

Mini handleiding SEO

  1. Wat is SEO?
  2. Werkt SEO?
  3. Vinden van een klein zoekwoord
  4. Hoe kan zien of zoekwoorden interessant zijn?
  5. De Google zoekwoorden tool gebruiken
  6. Hoe optimaliseer je een tekst voor een zoekwoord?
  7. SEO copywriting: waar je op moet letten
  8. Fuck middelmatige content (optioneel)
  9. Drie manieren om je concurrenten voorbij te streven met SEO
  10. Liegen marketeers nou of doe ik iets verkeerd? (optioneel)
Delen: