Over motivatie, uitstellen en wilskracht

Procrastination = making the present feel better.

De ervarende-ik wil het nu, het heden, zo prettig en comfortabel mogelijk maken. Hij/zij denkt niet over wat het beste is of wat op de  lange termijn het slimste is, hij/zij denkt alleen aan dit moment.

De volgende keer als je jezelf betrapt op het uitstellen, bedenk dan dat de ervarende-ik, degene die wilt uitstellen, niet geeft om jou als persoon. Hij/zij geeft niet eens om hoe jij je voelt over een half uur of uur. Hij/zij geeft alleen om het nu. Sure, nu is het makkelijk om niet te beginnen aan dat ene project, je sporttas te pakken of stof te zuigen, maar realiseer dat de activiteit helemaal niet zo erg is wanneer je eenmaal bezig bent en dat je een gevoel van voldaanheid krijgt als je klaar bent.

Uitstellen helpt niet. Je bent morgen even druk. Hebt dan ook geen zin. En is dan even moeilijk. Dit realiseren helpt.

We lenen vaak van de toekomst om de schulden van het verleden te betalen.

We creëren vaak zelf situaties die ons later veel kosten. Je kan dan denken aan geld, doelen, gezondheid, vriendschap, liefde etc. We zijn nooit goed op de hoogte van de (verborgen) rente op die schulden. En we stellen het oplossen van problemen (die we soms zelf hebben veroorzaakt) uit naar de toekomst.

We zouden het om moeten draaien. Nu problemen voor later voorkomen, direct de schulden aflossen en nu tijd investeren om in de toekomst de vruchten van je investering te plukken.

“Telling yourself you can have a vice later requires less willpower than saying you won’t have it (forever).”

Ik zie wilskracht als een buisje met vloeistof die elke nacht (met genoeg nachtrust) wordt aangevuld. Elke keer als je iets doet waar je geen zin in hebt (dus niet ingaat op je directe en sporadische behoeften), dan wordt een een beetje wilskracht gebruikt. Hoe minder vloeistof je in het buisje hebt, hoe lastiger het is om ‘nee’ te zeggen (tegen je directe behoeften) en hoe emotioneler je reageert.

“After depletion of willpower the brain works differently. More emotions. More intense.”

Wanneer je met iets wil beginnen of met iets wil stoppen, dan is het slim om te kijken hoe je jouw wilskracht effectiever kan managen. Het is daarom ook handig om niet te veel gewoontes tegelijkertijd aan te passen (je hebt niet genoeg wilskracht om dat lang vol te houden).

Maar je hebt ook andere trucjes. Stel, je wilt stoppen met roken. Zeg dan niet “Ik stop voor altijd met roken’, maar “Ik ga één maand stoppen met roken en ik mag in die maand één sigaret hebben wanneer ik dat echt, echt, echt nodig heb”. En na die eerste maand, dan maak je direct weer jezelf een belofte “twee maanden niet roken en je mag één sigaret als je dat echt, echt, echt nodig hebt”. En zo verder.

Nog een klein voorbeeld. Stel, je hebt nu een enorme trek in pizza, maar je wilt een beetje op je gewicht letten. Zeg dan tegen jezelf dat je over drie dagen een pizza mag kopen, het weerstaan van zo’n pizza kost dan minder wilskracht en de kans is groot dat die enorme zin naar een pizza over een paar dagen weg is.

Stay energetic.

Energiek zijn geeft af en trekt aan. Het is nodig om dingen voor elkaar te krijgen en mensen naar je toe te trekken. Hoe blijf je energiek?

“Seek novelty. Challenge yourself. Think creatively. Do things the hard way. Network.”

Blijf jezelf prikkelen en uitdagen. Blijf op het randje van ongemak. Niet te moeilijk. Niet te makkelijk.

“When you feel extremely unmotivated, do those thing you never want to do anyway.”

Iedereen heeft periodes waarin je extreem ongemotiveerd bent.

In zulke periodes kies je snel de weg van de minste weerstand. Je kiest dan de makkelijkste taken of plaatsvervangende taken (je gaat bijvoorbeeld entertainende video’s kijken). Kies eens voor de andere route. Kies voor de taken die je ook niet wilt doen wanneer je extreem gemotiveerd bent. Na het afronden van die taak kan je ook even reflecteren. Waarom ben je ongemotiveerd? Wat is de oorzaak? En wat voor kleine stap kan je nu maken om de oorzaak van de ongemotiveerdheid te vernietigen?

“Unless people have a reason for being active, they’ll choose to do nothing, thereby conserving energie. However, doing nothing makes people impatient and unhappy.”

Motivatie is erg afhankelijk van de reden dat iets gedaan moet worden.

Het draait om ‘the purpose’. Probeer daarom regelmatig de reden dat je doet wat je doet naar boven te halen. Helemaal als zelfstandige. Wat voor impact heeft hetgeen wat je moet doen op de wereld? Op jouw leven? Heb je medewerkers? Zorg er dan voor dat ze voelen wat je wilt bereiken. Waar ze voor staan.

“People will do a task rather than be idle, but the task has to be seen worthwile. If people perceive it to be busywork, then they prefer to stay idle.”

Zonder doelen is motivatie lastig.

Focus by choosing an Enemy.

Be clear on your desired outcome

Exercise will make you productive.

“Future goals can help us avoid the ‘Oh, shiny’ trap.”

We zijn aangetrokken door het nieuwe. Dat weten we ondertussen wel.

Nieuwe en onbewezen ideeën slokken met gemak enorm veel van onze tijd op. Het zetten van specifieke doelen helpt je focussen op hetgeen wat je ook echt wou doen. Het zorgt dat je brein ergens op kan focussen en naar uit kan kijken. Een extra voordeel: na het afronden van de projecten die je wou afronden, zal 80% van die nieuwe ideeën hun ‘Oh, Shiny’-effect verliezen. En je kan zo rationeler beslissen welke nieuwe ideeën je wel en niet wil uitproberen.

If a task is boring, motivate them by acknowledging that it’s boring and then letting them do it their own way.

For forming habits it doesn’t matter if you miss a day. But two days or more does matter

“Lack of confidence, sometimes alternating with unrealistic dreams of heroic success, often leads to procrastination, and many studies suggest that procrastinators are self-handicappers: rather than risk failure, they prefer to create conditions that make success impossible, a reflex that of course creates a vicious cycle. McClellan was also given to excessive planning, as if only the ideal battle plan were worth acting on. Procrastinators often succumb to this sort of perfectionism.

Viewed this way, procrastination starts to look less like a question of mere ignorance than like a complex mixture of weakness, ambition, and inner conflict. “

Als de hoeveelheid competitie kleiner is doen mensen meer hun best. Ook al is het percentage van succes hetzelfde.

You owe it to your under-nourished, vulnerable-to-gems, knowledge-hobbled-bug-infested ancestors to take FULL ADVANTAGE of the mind-bending opportunities swinging around you every second. I, mean really… How DARE you to complain?

The future you is the same you. Morgen heb je er ook geen zin in.

Productivity isn’t about how much you produce, it’s about how much you accomplish.

Everyday, do something you really, really, really don’t want to do (that needs to be done eventually).

Zo manage ik eerlijk gezegd mijn huishouden, maar het is op alles toepasbaar. Laat problemen en taken niet opstapelen. Doe elke dag één ding dat je niet wil doen, maar wel zou moeten doen. Vink die saaie of vervelende taak af. Bel die klant na. Los dat ene probleem op. Je zal merken dat de dagen lichter worden – omdat je niet constant zorgen hoeft te maken over die dingen die je zou moeten doen, omdat je ze al gedaan hebt.

Progress is the most effective way to get motivated.

Give what grows (in you).  

Procrastination is your body telling you that you need to back off a bit and think more about what you are doing. It could also mean you are doing work that is not your forte and that you are better off delegating.

Make the right thing, the easy thing.

People experiencing attention residue after switching tasks are likely to demonstrate poor performance on that taks, and the more intense the residue, the worse the performance.

Recapture the feeling of motivation/awe.

The better you get at something, the more enjoyable it becomes.

Delen: