SEO werkt niet: waar ligt dat aan? Wat moet ik doen? Waarom lukt SEO niet? Hoe werkt het en hoe kan ik het zelf doen?

SEO levert je niet gegarandeerd bezoekers op.

Dat kan ook niet, want het blijft een competitie.

Als jij hoger in Google komt, dan gaat iemand anders omlaag. Ook als die persoon aan SEO doet.

Waarom werkt SEO voor niet?

Waarom behaalt niet iedereen resultaten?

Omdat de essentie van SEO niet duidelijk is. We denken dat het optimaliseren van een pagina voor een bepaald zoekwoord voldoende is om hoog te ranken.

En dat is het niet.

Het optimaliseren van een pagina hoort bij SEO, maar het is niet de essentie van SEO. SEO bestaat uit vragen, problemen en behoeften van zoekers beter dan jouw concurrenten beantwoorden, oplossen en vervullen.

En bij beide punten komen mensen die zomaar aan SEO beginnen te kort.

  • Ze beantwoorden niet de vraag die de zoekwoordcombinatie representeert, maar ze optimaliseren alleen de pagina voor het zoekwoord.
  • En het belangrijkste, ze geven niet het beste antwoord. Ze geven een antwoord.

Kortom: we denken te makkelijk over SEO.

We moeten kijken wat de zoekwoorden waar we op willen ranken betekenen.

  • Wat is de vraag die ze beantwoord willen hebben?
  • Wat is de achterliggende behoefte?
  • Waarom willen ze die vraag beantwoord krijgen?

En hoe kunnen we al die informatie op zo’n begrijpelijke, heldere, leuke, krachtige, gebruiksvriendelijke manier presenteren, zodat het ook daadwerkelijk de beste pagina in Nederland is die deze vraag beantwoord?

Stel, je bent een webdesigner, je start voor jezelf en wilt de eerste plek van de zoekterm ‘webdesign’.

Weet je wat je dan eigenlijk zegt?

“Mijn pagina is de allerbeste pagina in heel Nederland over dit (fucking brede) onderwerp. Het heeft de beste informatie en het wordt op de beste manier gepresenteerd.

Iedereen – van jong tot oud, van ervaren tot beginner, van visuele mensen tot lezers – , die ook maar iets zoekt over webdesign – ook al is het informatie over templates, tips, kosten, uitbesteden, een uitleg of een opleiding kan terecht op jouw website. Jouw website is de allerbeste plek en de pagina waarmee jij wilt ranken, is het allerbeste beginpunt.

Oh jah. Ook niet onbelangrijk, ik heb niet alleen de beste informatie over webdesign. Ik ben de beste in webdesign. Of tenminste, ik hoor bij de top.

Hoogstwaarschijnlijk is dit niet het geval.

En daarom werkt SEO in vele gevallen niet.

Meestal is de website vergelijkbaar met 80% van de concurrenten. De hoeveelheid informatie op de pagina en op de website is beperkt, de kwaliteit van de inhoud is vergelijkbaar met honderden of zelfs duizenden andere websites en zo gebruiksvriendelijk is de website ook niet.

En stel, gewoon om even te filosoferen, de website is ook echt daadwerkelijk de beste pagina over al die onderwerpen voor al die doelgroepen.

Dan ‘denkt’ het algoritme van de zoekmachine: “Bewijs het maar”

Als jouw pagina echt de beste pagina is, dan zou de pagina heel snel, heel populair zijn op social media. Als ze jouw pagina zien en lezen dan denken ze “Wow, ja. Dit is precies wat ik nodig heb”. Er zullen honderden of duizenden mensen de pagina delen. En er zullen veel collega ondernemers, business coaches bijvoorbeeld, met een eigen website naar jou verwijzen als ze het over webdesign hebben. Ze weten dat ze hun lezers en klanten helpen als zij hun doorsturen naar jouw pagina.

Maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval, toch? En als dit wel het geval is, dan zal je vast en zeker al hoog ranken. De populariteit van een pagina en de inhoud bepaalt namelijk voor, laten we zeggen, 90% hoe hoog de pagina rankt in Google.

Oké, oké, oké, Ruben. Ik heb misschien niet de allerbeste pagina

En ik weet niet of ik die één, twee, drie kan maken. Het is heel veel werk.

Geen probleem.

We moeten ons daarom richten op lager hangend fruit.

Als je begint met wielrennen dan doe je ook niet direct mee met de Tour de France.

Nee.

Je start gewoon met een goedkope wielrennerfiets en je gaat rondjes rijden in jouw buurt. Je focust je op het verbeteren. Op het oefenen. En pas als je redelijk lang geoefend hebt, dan doe je eens mee met lokale wedstrijd. Een lange tijd later, dan doe je eens mee met een kleinere wielrennerwedstrijd in Nederland. En daarna een iets grotere.

Alleen de beste – de meest getrainde (en getalenteerde) – doen mee aan de Tour de France. En zo moet je het ook met SEO aanpakken. Heel klein beginnen. Gewoon oefenen. Kijken hoe goed je presteert in een kleine lokale wedstrijd. En elke keer als je wint, of in de top 3 komt, een iets grotere wedstrijd proberen.

 

De beste website maken in Nederland over ‘webdesign’ is enorm lastig, er komt enorm veel bij kijken, maar we zouden wel de beste pagina kunnen maken over een kleine specifieke vraag.

Een vraag die door weinig mensen beantwoord wordt en als die vraag wel beantwoord wordt, dat het antwoord niet zo enorm goed en uitgebreid is. Een vraag waarbij je denkt: “Ja, ik kan een veel beter antwoord geven dan mijn concurrenten”

En wat gaan wij dan doen in deze handleiding?

Het beste antwoord geven. Door verder te gaan waar anderen stoppen. Door twee, drie tot wel tien keer zo veel aandacht te besteden aan het beantwoorden van die kleine hele specifieke vraag dan alle concurrenten.

We gaan niet op een normaal fietstempo mee doen met een lokaal wedstrijdje, nee. We doen ons best. We geven het maximale en hopen op het beste.

Als de concurrent twee uur heeft besteed aan het maken van een pagina, besteden wij zes uur. Besteden zij tien uur? Dan besteden wij veertig uur. Misschien niet in één keer, maar verspreid over een jaar. Steeds de pagina verbeteren en naar een hoger niveau tillen.

En zo haal je een top drie positie.

Wat levert zo’n top drie positie op voor zo’n kleine specifieke vraag?

Dertig bezoekers. Misschien minder, misschien iets meer.

Wat? Dertig? Ik wil meer. Ik wil honderden bezoekers. Duizenden. Tienduizenden!

Ik snap het. Echt. Maar dat is op dit moment, als kleine ondernemer, nog iets te ver gegrepen. En dertig bezoekers is eigenlijk helemaal niet zo weinig. Het draait om dertig bezoekers per maand. Voor een hele lange tijd.

Dus 360 bezoekers in één jaar en 1.800 bezoekers in vijf jaar. En 1.800 bezoekers is heel wat meer dan je haalt met andere manieren van marketing. Een serie van honderd tweets en dertig Facebook berichten levert je geen 1.800 bezoekers op. Een handvol nieuwsbrieven ook niet. Een gastblog op het alle populairste vakblog ook niet. Vijf blogartikelen ook niet.

Op de lange termijn is de investering het dubbel en dwars waard.

En dat is niet alles, door één goed presterende pagina te hebben in Google, zal het ietsje makkelijker worden om met het volgende artikel waar jij weer een kleine specifieke vraag beantwoord te ranken.. Je hebt namelijk bewezen aan Google dat je kwalitatieve informatie hebt.

Hoe meer je van zulke goed presterende pagina’s maakt, hoe sneller en makkelijker je rankt met alle andere artikelen op je website. En zo kan je steeds grotere vragen beantwoorden, vragen die steeds meer bezoekers opleveren.

Een artikel die 100 bezoekers per maand oplevert. Of 500. Of zelfs 3000.

  • 100 bezoekers p/m is 1.200 bezoekers in één jaar. 6000 in vijf jaar.
  • 500 bezoekers p/m is 6.000 bezoekers in één jaar. 30.000 in vijf jaar.
  • 3000 bezoekers p/m is 36.000 bezoekers in één jaar. 180.000 in vijf jaar.

En dat voor één pagina.

Stel je nu vijftig tot honderd pagina’s voor die zo ranken. Sommigen die 10 bezoekers per maand opleveren, anderen 50, weer anderen 120 of 250 en een paar die meer dan duizend bezoekers per maand opleveren.

Weet dat wat dit betekent?

Tienduizenden geïnteresseerde bezoekers per maand. En waarschijnlijk meer dan genoeg klanten.

Maar… let op. Dit is de toekomst.

Je kan niet al het zware werk overslaan en direct een pagina maken die duizend bezoekers per maand oplevert. Die fout hebben te veel mensen gemaakt en maken mensen nu nog steeds.

Ga voor het zware werk. Begin klein. Kleiner dan je wilt. En misschien zelfs nog kleiner dan dat. En bouw stug door. Steeds jezelf overtreffen. Je moet zoveel tijd, moeite en energie in artikelen steken, zodat je altijd ontevreden bent over de resultaten. Ook al levert het artikel tienduizenden bezoekers. Je had meer verwacht. En ondanks die ontevredenheid, moet je keer op keer weer het maximale geven.

Wat levert het op?

Sommige pagina’s zullen je een handvol bezoekers opleveren. Andere pagina’s helemaal niets. Geen probleem, dat is normaal.

Weer andere pagina’s zullen veel meer bezoekers op leveren dan je had gehoopt. Het zal je ego laten stijgen. Waarschijnlijk denk je op dat moment: “Ja, het is nu tijd voor deze vraag. De grote vraag. De vraag die je enorm veel kan opleveren.” En dan gaat het niet lukken. Je komt niet eens dichtbij. Maakt je niet druk. Kom op. Stel je verwachtingen weer bij naar beneden en begin weer klein. Stug doorbouwen. En stap voor stap kom je dichterbij. Heel langzaam, maar zeker.

Mini handleiding SEO

  1. Wat is SEO?
  2. Werkt SEO?
  3. Vinden van een klein zoekwoord
  4. Hoe kan zien of zoekwoorden interessant zijn?
  5. De Google zoekwoorden tool gebruiken
  6. Hoe optimaliseer je een tekst voor een zoekwoord?
  7. SEO copywriting: waar je op moet letten
  8. Fuck middelmatige content (optioneel)
  9. Drie manieren om je concurrenten voorbij te streven met SEO
  10. Liegen marketeers nou of doe ik iets verkeerd? (optioneel)
Delen: