Win jij als een potentiële klant gaat vergelijken?

Je vergelijkt.

Je vergelijkt producten, diensten en informatie. De ene keer wat grondiger dan de andere keer. Hoe grondig je iets vergelijkt, hangt onder andere af van de schaarste van het product, de noodzaak aan het product en de prijs van het product.

Je vergelijkt niet alleen offline, maar ook online. Wanneer je online gaat vergelijken, begin je bij de eerste klik al met het beoordelen van de kwaliteit van de website. Soms bewust, vaak onbewust. Je vraagt je af of je op de goede plek bent beland, of de informatie op de website betrouwbaar is en waar je de informatie kan vinden die je zoekt.

De eerste klap is een daalder waard

De eerste indruk die jouw website maakt, bepaalt voor een groot deel hoe de bezoeker tegenover jouw product staat. Positief of negatief. Daarom gaan we bij deze website review niet 1 website grondig reviewen, maar gaan we in op de ‘eerste indruk’ van 8 websites.

8 kappers om precies te zijn. 8 kappers die op de eerste pagina stonden voor het zoekwoord “Kapper Utrecht”. Lets start.

Haarhoek

Haarhoek stond bovenaan het lijstje.

Kapperszaak

Eerste indruk

De website komt erg druk over, terwijl er weinig te lezen valt. Die drukte wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de verschillende kleuren en de achtergrondfoto. En zoals ik het zie heeft de achtergrondafbeelding helemaal geen toegevoegde waarde (er zijn überhaupt weinig achtergrondafbeeldingen die dat wel hebben).

Mijn advies

Less is more. Een minimalistisch design zou in dit geval veel goeds doen. Ik heb even een voorbeeldje gemaakt van dezelfde homepage met minder ‘rommel’ (en sorry, ik gebruik alleen paint).

Kapper-review-3

P.S.  Een minimalistisch design betekent niet direct wit en zwart. Een minimalistisch design is een design waar functionaliteit het belangrijkst is.

Kapsalon Mulder

De nummer 2 was kapsalon Mulder.

Kapper review

De eerste indruk

Wat is die slider overheersend. Alles boven de fold wordt opgeëist door de slider. De foto vormt dan de eerste indruk van de website. De eerste foto is van een man en ik dacht: “ah een kapper die zich voornamelijk richt op mannen”. Maar dat bleek niet zo te zijn. Verder is het niet nodig om mensen welkom te heten op je website.

Kapperszaak foto

De tweede indruk

Boy-That-Escalated-Quickly-Anchorman

Mijn advies

Wat ik mis is een call-to-action (om online een afspraak te maken) en de contactgegevens boven de fold. Ik denk dat 80% van de bezoekers daarnaar op zoek is.

Verder zouden wat minder overheersende foto’s (geen vrouw met een mes iig :) de nadruk weer leggen op de inhoud van de website (en daar gaat het toch om?).

Kapsalon Be Beautiful

Nummer 3: Be Beautiful

Be Beautiful

Zoals het moet kapperswebsite

De eerste indruk

Ik ben fan. Een mooie minimalistische website met een mooi (en groot) lettertype en duidelijke copy. Verder heeft de website heldere menu-items, een telefoonnummer die goed zichtbaar is en duidelijke call-to-actions.

Mijn advies

Buiten het toevoegen van een logo met een iets hogere resolutie heeft de website alles wat een website van een kapsalon nodig heeft.

Mogelijke vervolgstappen: een blog, voor en na foto’s, een teampagina (met foto’s van de medewerkers), advies over verschillende kapsels voor mensen met …? , de laatste mode, kapselmogelijkheden  etc.

Haarfijn Kappers

Numero quatro: Haarfijn Kappers.

Kapperssalon utrecht

De eerste indruk

Aah good ol’ Twenty Thirteen.

Het nadeel van veel gratis thema’s is dat je beperkt bent in wat je kan. Zo is het logo en de tagline niet goed zichtbaar door de header. De afbeelding heeft eigenlijk ook niet de juiste resolutie voor zo’n header. Verder wordt de bezoeker ook op deze website twee keer welkom geheten.

Mijn advies

Hmm een website op-maat laten maken, een premium WordPress thema kopen of meer aandacht besteden aan het huidige design. Ook kan het verzinnen van een goede tagline (de USP) wonderen doen.

Fancees Hairshop

Nummer vijf. Fancees Hairshop.

Kapsalon

De eerste druk

Paars.

Mijn advies

Vergelijk eens het interieur van de kapsalon (de foto’s hieronder) en de website. Dat vind ik dan jammer. Tijd voor een nieuwe website?

Review

Hizi hair

Nummer 6: hizi hair.

Review website

De eerste indruk

Duidelijk een franchise. Je kunt alles vinden wat een vaste bezoeker nodig hebt. Niets meer en niets minder.

Ik mis persoonlijkheid.

Mijn advies

Geef elke kapsalon de ruimte (binnen de franchise regels) om de webpagina uitgebreider en persoonlijker te maken. Hoe ziet de kapsalon eruit? Wie werken er?

De Kappers

Nummer 7: De Kappers

Flashwebsite

Website review

De eerste indruk

FLASH! Nooit ideaal betreft SEO (thunder).

Ik ben er nog niet over uit wat het nut is van de huidige homepage, waarom niet de ‘tweede pagina’ als homepage? Verder zie je op de ‘tweede homepage’ een foto van het personeel (goed), maar zie je dat 4 dingen op de website knipperen (niet zo goed).

Mijn advies

Een nieuwe website die een luchtige  en ongedwongen sfeer uitstraalt. Zelf zou ik dan veel persoonlijke foto’s gebruiken.

Hype

Nummer 8. Last but not least: Hype.

 

Toffewebsite

De eerste indruk

Tof.

  1. Een achtergrondfoto die iets toevoegt  (modern, jong, twee BN’ers en speels).
  2. Het is een franchise waar elke store een eigen persoonlijke pagina krijgt
  3. Een (spontane) persoonlijke foto en de intro staat centraal
  4. Een tiental foto’s van de eigenaars/stylisten en de store
  5. Contactgegevens staan boven de fold
  6. Je kan honderden haarstijlen/interviews van klanten zien bij ‘creations’
  7. Je kan die creations specificeren op jouw leeftijd

Mijn advies

SEO. Ze behoren in de top 3. Titels, URL’s, koppen, zoekwoordcombinaties, lokale vindbaarheid, alt-tags etc. Het kan allemaal een stukje beter.

 

P.S. Ook wel interessant

Wel interessant dat de lokale zoekresultaten op volgorde staan van het aantal Google reviews. Zou het zo’n grote invloed hebben?

Ranking

Website reviews

Onder het mom van elke website kan beter plaats ik af en toe een website review van een website op 000.nl.

Zo ging de website van Hans Anders en die van Rebo Schilderwerken deze review voor.

 

0
Auteur: Ruben Bunskoeke



Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *