Wat is SEO?

Hoog komen in Google is niet het einddoel van SEO. Het is een middel om het einddoel te bereiken. Het einddoel is meer bezoekers vanuit de zoekmachine te krijgen.

Google is tussen een tussenspeler.

Wat maakt het uit? Hoger in Google komen en bezoekers krijgen vanuit Google is toch hetzelfde?

Nee. Niet altijd.

Het is namelijk enorm makkelijk om op de eerste plek te komen voor de zoekwoordcombinatie ‘De radiatorkoning van Haarlem’. Plaats die woorden in de titel van een wegpagina en je staat na een paar weken op de eerste plek voor die zoekwoordcombinatie.

Maar er is één probleem.

Niemand zoekt op ‘radiatorkoning Haarlem’.

 

Behalve de radiatorkoning zelf dan.

Het doel van de zoekmachine

Als je daadwerkelijk bezoekers wil krijgen vanuit de zoekmachine, vanuit Google, dan moet je eerst begrijpen wat het doel van de zoekmachine is.

Het doel van de zoekmachine is simpel: vraag en aanbod met elkaar koppelen.

Wanneer iemand een zoekmachine gebruikt dan heeft hij een behoefte, een vraag of een probleem.

  • Timo wil weten hoe magneten werken voor een studieproject.
  • Amir wilt weten wat het beste boek over marketing is.
  • Pauline zoekt boekaanraders over marketing, omdat ze binnenkort wil starten met ondernemen.
  • Maarten wil weten wanneer Kendrick Lamar in Nederland gaat optreden.
  • Yasmina zoekt een vakantiehuisje voor zes personen met zwembad vlakbij Madrid.
  • En Rick wil graag weten hoe je Google Analytics koppelt met een WordPress website.

Die behoefte vertaalt de zoeker vervolgens in zoektermen. Bijvoorbeeld, “top 10 boeken marketing”.

Eén van de grootste uitdagingen van de zoekmachine is het vertalen van zoekwoorden in vragen. Hoe kan een algoritme begrijpen wat jij bedoelt met een specifieke combinatie van woorden? Een algoritme kan namelijk niet nadenken.

Vraag en aanbod op elkaar aansluiten

Hoe kan de zoekmachine bepalen of de vraag (vertaald in een combinatie van woorden) aansluit op het aanbod (een hele lading met woorden)?

Door te kijken of ze dezelfde woorden gebruiken.

Als een webpagina drie keer de woorden ‘top 10 boeken marketing’ bevat, misschien steeds in een iets andere volgorde, dan kan de zoekmachine er vrij zeker van zijn dat het aanbod (de wegpagina) aansluit op de vraag (de zoektermen die de zoeker gebruikt).

Dit is ook de reden dat zoekwoorden zo’n enorme rol spelen bij SEO.

Het is voor een hele lange tijd de manier geweest om vraag en aanbod met elkaar te verbinden.

Google is tegenwoordig een stuk slimmer. Ze snappen synoniemen steeds beter en kunnen met de bakken data die ze in de loop van de jaren hebben verzameld steeds beter begrijpen wat iemand wil en waar een pagina over gaat.

Een pagina die alleen de woorden ‘beste marketing lectuur’ bevat kan hoog ranken op de zoekwoordcombinatie ‘top marketing boeken’. En Google weet dat je waarschijnlijk ook geïnteresseerd bent in boeken over content marketing of online marketing. Ze snappen de relatie tussen termen.

De kwaliteit van een pagina

Het koppelen van vraag en aanbod is niet de enige doel van de zoekmachine. Ze willen het aanbod op volgorde zetten. Het beste artikel, die de vraag het best beantwoord, willen ze de hoogste positie geven.

Als je die twee doelen koppelt, dan weet je ook wat je moet doen om meer bezoekers te krijgen vanuit de zoekmachine.

Wat is SEO?

SEO is vragen, problemen en behoeften beter dan jouw concurrenten beantwoorden, oplossen en vervullen.

That’s it.

Hoe weet Google of jouw pagina beter een behoefte vervult dan de pagina’s van de concurrenten?

Dat is een goede vraag. En een enorm belangrijke vraag.

Hoe kan je de kwaliteit van iets meten met een algoritme? Hoe kunnen ze weten of een pagina gebruiksvriendelijk is, de tekst begrijpelijk is en de vraag van de zoeke beter beantwoord wordt dan bij concurrenten?

Nou, dat kunnen ze niet. Tenminste, niet met 100% zekerheid.

Ze kijken daarom naar de waarschijnlijkheid dat een pagina kwalitatief goed is.

Ze gebruiken honderden, misschien wel (tien)duizenden, variabelen die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van een pagina.

  • Zo wordt er over het algemeen vaker gelinkt vanuit populaire vakwebsites naar kwalitatieve pagina’s dan naar matige pagina’s.
  • Kwalitatieve pagina’s worden over het algemeen vaker gedeeld op social media dan matige pagina’s.
  • Men klikt op een kwalitatieve pagina vaker op linkjes op die pagina dan bij matige pagina’s.
  • En over het algemeen is een pagina over marketing op een website met honderd andere artikelen over marketing beter dan een pagina over marketing op een website waar men het vooral heeft over webdesign of coaching.

Niet één van deze stelling klopt 100%. Soms klopt het 51%, soms 90% en soms 62%. Soms verschilt het per soort zoekopdracht. Soms verschilt het per land. Soms verschilt het per niche.

Maar als je naar heel veel variabelen kijkt en die naast elkaar legt dan kan de zoekmachine een redelijk goede indeling maken van matige pagina’s naar goede pagina’s tot waarschijnlijk de beste pagina.

Het kan dus goed mogelijk zijn dat de pagina die daadwerkelijk de beste is op plek 23 rankt en de tweede beste op plek 10. Maar over het algemeen is er een redelijk goede indeling in de zoekresultaten. Bijna altijd staan de vijf beste resultaten in de top tien.

En met de tijd wordt deze indeling steeds betrouwbaarder (omdat er meer data beschikbaar is en meer variabelen bijkomen die de waarschijnlijkheid dat een pagina goed is meten).

Mini handleiding SEO

  1. Wat is SEO?
  2. Werkt SEO?
  3. Vinden van een klein zoekwoord
  4. Hoe kan zien of zoekwoorden interessant zijn?
  5. De Google zoekwoorden tool gebruiken
  6. Hoe optimaliseer je een tekst voor een zoekwoord?
  7. SEO copywriting: waar je op moet letten
  8. Fuck middelmatige content (optioneel)
  9. Drie manieren om je concurrenten voorbij te streven met SEO
  10. Liegen marketeers nou of doe ik iets verkeerd? (optioneel)
Delen: