Dopamine, de Paradox en de 1ste Positie

Fuck..

Het is alweer twee uur.

In de nacht.

Op een dinsdag.

Ik gaap. Flink.

Het is weer zo ver. Een van de nachtsessies waar ik, door dopamine gedreven, blijf klikken. Zoeken. Lezen.

Het is tijd om de laptop dicht te doen en wat rust te pakken.

Maar het lukt niet…

Nog één zoekopdracht.

Nog eentje. En dan stop ik.

Het kan geen kwaad. Echt niet.

Ik moet het weten…

Nieuwsgierigheid. Een zegen, soms een vloek.

Oké.

Vooruit.

Nog eentje.

Ik open een nieuw tabblad, begin te Googelen en klik op het eerste resultaat.

Hmm

Shit.

Hier klopt iets niet..

Mijn spider-sense begint te tintelen.

God…

Nee….

Niet alweer!!

BAM!

Klaarwakker.

Paraat.

Hoe de fack rankt deze pagina op nummer 1?

Hoe dan? Het ziet er niet uit!

En op zo’n zoekterm… Pff

De SEO’er in me moet het weten.

Waar kan het aan liggen?

Is het de content?

Meh

Nee. De content gaat nergens over.

300 woorden over niets. Nakkes. Nada.

Het zoekwoord komt te vaak voor. Veel te vaak.

Onnatuurlijk.

Hmm

De page of domain authority dan?

Ik open wat tools.

Klik, klik, klik…

Het zal toch niet.

Tig links van startpagina’s en tig sidewide links van partners en klanten.

Pff… Alweer. Wanneer pakt Google dit nou eens echt aan?

Maar ok.. Ik heb een antwoord. Ik kan gaan slapen.

Waarom rank ik op nummer 1?

Ik had dit ook, maar in plaats van irritatie nieuwsgierigheid, bij mijn lijst met de populairste online marketing blogs van Nederland.

Nummer 1 op ‘online marketing blog’

Nummer 2 op ‘internet marketing blog’

Nummer 3 op ‘marketing blog’

Oké, het zijn geen zoekwoorden waar ik duizenden bezoekers per maand mee krijg.

Maar het is zeker leuk meegenomen.

Een steady stroom aan relevante bezoekers die regelmatig blijft haken op 000.nl.

Maar waarom rank ik eigenlijk op nummer 1?

Tuurlijk. Ik vind het de beste pagina die er is voor dit zoekwoord.

Maar waarom vindt Google dat eigenlijk?

De meest voorkomende verklaring

De links.

Maar nee.

Elke website in de top 10, op alle drie de zoekwoorden, heeft een hogere Page Authority.

Een veel hogere Page Authority

En aan de Domain Authority kan het ook niet liggen

Onder mijn lijst staan blogs van Dutchcowboys, Karelgeenen, Hubspot, Edwords, Traffic Builders, E-difference, Daisycon en bij sommige zoekwoorden Frankwatching, Marketingfacts en Molblog.

Niet de minste.

Het zijn stuk voor stuk grotere gerenommeerde blogs over online marketing die al een langere tijd bestaan, een veel sterkere linkprofiel hebben (page & domain authority) en een veel grotere userbase.

De content dan?

Hmm.

Ik weet het niet.

Het ligt sowieso niet aan de kwantiteit van de content.

Ik had, toen ik begon, alleen een lijst met wat links en cijfers (de hoeveelheid social shares).

In de ogen van een crawler een verijdelde startpagina.

Zonder de linkwaarde en de autoriteit.

Online Marketing weblogs

Het ligt niet aan de content en het ligt niet aan de links.

De twee aspecten die voor het grootste deel de ranking bepalen.

Het moet dan iets anders zijn dat het compenseert.

Iets wat waardevoller is dan een veel hogere page authority en veel relevante content

Hmm.

Wat kan het zijn?

Wat kan nou zo’n grote invloed hebben?

Zelf kan ik 3 mogelijkheden bedenken. Laten we die even nalopen.

Reachability score

Al eerder besproken in ‘zorgen do-follow reacties voor hogere rankings‘ en gezien op ‘Naar andere websites linken voor een betere ranking‘ van E-difference.

Dit gaat over een patent van Google.

Het patent gaat over een algoritme die kijkt naar de kwaliteit van de webpagina’s waar je naar linkt.

Link je naar slechte niet-relevante websites? Dan zou dat een negatieve reachability score kunnen opleveren. En vice versa.

De gedachte erachter: Hoe beter, completer en informatiever de pagina is, hoe hoger de pagina zou ranken.

De reachability score zou dan een invloed hebben op de ranking.

Maar ok.

De websites waar ik naar link zijn de beste en meest bekende blogs in de niche, volgens het aantal social media volgers.

Als Google de reachability score gebruikt bij het bepalen van de ranking zou dit een verklaring kunnen zijn voor een hogere ranking.

Kan de zoekmachine verbanden zien?

Het kan ook zijn dat Google een verband ziet tussen de positie van de website in de lijst en de kwaliteit/autoriteit van de website.

Dat Google de lijst als een echte lijst ziet met een logische hiërarchie.

Een lijst die handmatig is samengesteld en gefilterd wordt van middelmatigheid.

Als Google dit kan zien, zou de pagina als kwalitatief sterk beschouwd kunnen worden.

Elke bezoeker die zoekt naar een online marketing blog kan in één klik op een pagina terecht komen waar alle Nederlandstalige online marketing blogs staan, ingedeeld op het aantal social media volgers.

Hmm. Of?

Social shares door professionals

De lijst heb ik meerdere keren geüpdatet.

Een stuk of 5 keer.

Bij elke update, deelde ik het.

Via Linkedin, Google+ en Twitter.

Bij Twitter verwees ik vaak ook naar de nieuwkomers en de flinke stijgers.

Bijna alle blogs die in de lijst staan hebben de lijst een keer gedeeld.

Het artikel is vaker gedeeld dan de pagina’s van mijn collega’s.

Stel (het is nog niet bewezen) dat het aantal social shares een invloed op de ranking heeft, dan zou de kwaliteit van de social shares (van populaire bloggers in dezelfde niche) een nog grotere invloed kunnen hebben op de ranking.

 

Hmm..

Misschien is het een combinatie van die drie punten.

Misschien is het iets heel anders.

Ik ben er nog niet helemaal over uit.




Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben

7 responses to “Dopamine, de Paradox en de 1ste Positie

  1. Ik heb vaker gehoord over het fenomeen dat linken naar linken maar pagina’s met autoriteit bijzonder goed is voor je eigen posities. Mijn filosofie hierachter is dat mensen een grotere kan van slagen hebben op jou pagina…

  2. Hi Ruben, ook al is je post wat ouder, op het moment van mijn reactie sta je nog steeds op 1 voor online marketing blog. Ik denk dat bovenstaande punten zeker meehelpen met je ranking, maar ook dat je titel interessant is om op te klikken. “De Populairste Online Marketing Blogs van Nederland” maakt mij meer nieuwsgierig dan de titel ” Marketingfacts | Platform voor interactieve marketing”.

    Daarom denk ik dat je clicktrough rate in de Google zoekresultaten ook wel eens een belangrijke bijdrage kan geven. Ik merk het bij eigen rankings ook.

    1. Ja, precies. Denk dat de CTR wel een flinke invloed heeft gehad om de pagina van plek 4-10 naar nummer 1 te brengen. Denk dat een combinatie van de bovenstaande factoren ervoor heeft gezorgd dat ie naar 4-10 kwam.

      Thanks voor je reactie!

Plaats een reactie