De toekomst van techniek en content

Visie over de ontwikkelingen van het belang van content en techniek bij zoekmachine optimalisatie in de toekomst.

Dit is het tweede deel van de reeks: De toekomst van zoekmachine optimalisatie. Het eerste deel gaat over mijn visie op zoekmachine optimalisatie in het algemeen. Het derde deel gaat over Linkbuilding en Social Search en het laatste deel gaat over gepersonaliseerd zoeken.

Typmachine

De vijf factoren van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie wordt vaak verdeeld in drie groepen: linkbuilding, content en techniek. Ik wil er twee toevoegen, die misschien nu niet heel belangrijk zijn, maar volgens mij een belangrijke factor worden in de toekomst, namelijk sociaal en persoonlijk.

Techniek minder belangrijk?

Volgens mij worden de komende jaren de techniek en content mindere factoren.

Niet in de zin dat ze niet meetellen, maar minder. Waar slaat dat op denk je?

Ik denk dat techniek nu al een punt  bereikt heeft dat je alleen + factoren krijgt, wanneer het goed, uitstekend of perfect is. Redelijk is de standaard. Wanneer je website niet technisch in orde is, krijg je minpunten.

Waarom? Het is niet gebruiksvriendelijk. Pagina’s laden te langzaam, links werken niet etc etc. Iedereen is gewend, helemaal nu, dat informatie snel bereikbaar is. Dus snel ladende pagina’s en werkende links.

De zoekmachine past zijn factoren aan op de behoefte van de mens, dus je krijgt minpunten als je daar niet aan voldoet en die kunnen zwaar meetellen ook.

Content niet meer king?

Ook content gaat die kant op denk ik. De laatste jaren en nu nog steeds wordt er geroepen: “Content is King”.

Klopt. Maar ik denk dat het (misschien pas over een aantal jaar) het vanzelfsprekend is dat je content minimaal redelijk is. Dus genoeg en kwalitatieve goede content.

Wanneer dat niet is, krijg je strafpunten (en ook weer flink). Wanneer je content dan goed, uitstekend of perfect is krijg je natuurlijk wel + punten.  Ook wil ik even duidelijk maken wat er met content wordt bedoeld. Content is niet alleen de tekst en ook niet alleen de hoeveelheid tekst.

Content is alle zichtbare en door de zoekmachine leesbare informatie op de webpagina.

Content: alles wat je kan lezen

Dit betekent dus de tekst, de afbeeldingen en de  video’s.

Bij het optimaliseren van de content moet je weer denken aan de bezoeker. Hoe wilt de bezoeker de tekst lezen, wat is hij gewend en wat is voor hem of haar gebruiksvriendelijk.

Met jouw bestaande kennis over de indeling van offline teksten gecombineerd met de verschillen bij het lezen op een beeldscherm kan je de content voor nu en in de toekomst optimaliseren.

Volledige content

Ten eerste moet de bezoeker de informatie kunnen vinden die hij nodig heeft, dus het gaat om de kwaliteit van de tekst. De tekst moet volledig zijn.

Dus zorg voor voldoende tekst en links naar sites of webpagina’s over onderwerpen waar de bezoeker meer over wilt weten. De zoekmachine ziet dan dat de informatie compleet is en een soort informatie cluster vormt.

Het is dus relevant en dus goed voor de gebruiker en dus ook goed voor een goede positie in de rankings. Maar het gaat niet allemaal op de hoeveelheid en kwaliteit. Het gaat ook om de gebruiksvriendelijkheid.

Alles voor de bezoekers

Kan de lezer zich snel oriënteren in de tekst (mensen scannen een tekst op een beeldscherm en lezen minder)?

Dat betekent dus dat je moet werken met koppen (H1, H2, H3 (laat de relevantie en de onderwerpen van de tekst  zien)), maar let ook op de interpunctie, lengte van de regels, teksteigenschappen, spelling en enters.

Een aantal van de net genoemde factoren zijn misschien nu niet een rankingsfactor, maar zorgen wel voor een gebruiksvriendelijke tekst.

Dus als het geen rankingsfactor wordt in de toekomst, heb je wel een tekst die gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker. Dit kan je bijvoorbeeld meten aan de tijd dat de bezoeker op de webpagina zit (en dat is wel een rankingsfactor(volgens mij).

“Een foto zegt meer dan 1000 woorden”.

Gebruik dus ook afbeeldingen. Een afbeelding zorgt ervoor dat de gebruiker weet waar de tekst over gaat en het ook kan visualiseren. Dus het is gebruiksvriendelijk.

Zorg er wel voor dat de zoekmachine weet waar de afbeelding over gaat (de zoekmachine kan (nog niet) een afbeelding niet lezen) en vul dus de alt tekst in. Niet met de 1000 woorden, maar een duidelijke omschrijving.

Zo wordt jouw afbeelding ook beter gevonden in de zoekresultaten van de afbeeldingen in de zoekmachine en krijg je de kans op meer relevante bezoekers.

Win-Win-Win Situatie

Gebruiksvriendelijk, goed voor de rankings en kans op meer bezoekers.

Een win-win-win situatie dus. Het zou me ook niet verbazen dat de hoeveelheid tekst en het aantal afbeeldingen gekoppeld wordt en als rankingfactor wordt gebruikt.

Niet 100 foto’s toevoegen bij 300 woorden tekst, maar een gelijkmatige verdeling.  Gewoon gebruiksvriendelijk denken. Video’s zijn makkelijker. De zoekmachine kan aan de hand van de beschrijving, ondertitels en comments van de video zien of die relevant is voor de webtekst.

Volgende deel: Linkbuilding en Social Media

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

Plaats een reactie