Over stress

Worrying is the one game in which, if you guess right, you don’t get any satisfaction out of your smartness. A busy man has no time to bother with it.

“Obsessive thinking often comes from your brain’s whack notion that if you don’t obsess, you’ll forget. Write it down.”

Het is bijzonder hoe het opschrijven van jouw gedachten en zorgen over een situatie of probleem jouw brein kan verlichten. Maak je ergens druk over?

Schrijf het op. In een notitieboekje, in je telefoon of op de laptop. Schrijf alles op wat je denkt en voelt. Wees zo eerlijk en specifiek mogelijk. Schrijf alles van je af.

Je zal op termijn ook zien dat de problemen die je eerder had opgeschreven, helemaal niet zo groot of problematisch waren dan dat je op dat moment dacht. En dat helpt je om de problemen die je hebt te relativeren.

Zoveel zorgen gaan over wat anderen (mogelijk) over ons denken.

Maar de realiteit is dat men vooral op zichzelf let. Ze letten – net als jij – vooral aan wat anderen (mogelijk) over hun denken. Je bent slechts een bijrol in hun film. Iemand die waarschijnlijk genegeerd wordt of waar een vluchtige gedachten over wordt gevormd (die binnen 10 minuten vergeten is). De volgende keer dat je denkt “Oh, wat zou … hiervan vinden?” of “Oh, nee. Ik wil niet afgaan.”, stop jezelf dan en doe wat je zelf wil.

“Find the good in every situation. A change to become.”

Analyseer de situatie. Wat gebeurt er precies? Wat heeft de situatie nodig?In zowel goede als slechte situaties kan je ‘virtues’, zoals moed, beheersing, uithoudingsvermogen en behoedzaamheid trainen. Onstabiliteit – in welke situatie ook – is vaak het perfecte moment om de persoon te worden die de situatie nodig heeft.

“Try to view everything in a positive light. The silver lining.”.

“Lighten the fuck up. We are not doctors, none of this really matters.”

Misschien wel heel nihilistisch, maar als je de meeste problemen vanaf een afstandje bekijkt, dan is het bijzonder hoe gestrest, angstig of zelfs droevig we kunnen worden om relatief onbelangrijke zaken. We moeten het leven niet te serieus nemen. De wereld stort niet in als een project faalt, wanneer je iemand of jezelf teleurstelt.

Rule 62: “don’t take yourself too damn seriously.”

“Step out of the beehive – your ‘complicated’ life – once in a while and put things in perspective.”

“We need a lot of calm in our life, because we are not calm.”

“Stop fighting against your problems. Embrace it or solve it.”

“The life of sensation is the life of greed, it requires more and more. The life of the spirit requires less and less, time is ample and it’s passage sweet.”

“Nothing in the world is worth the price of worry.”

“Ventileer je gedachten/onderbewuste door mediatie, te schrijven of te praten.”

“Stress is an ignorant state. It believes that everything is an emergency.”

“Sugar reduces stress. Sex too.”

“Inaction leads to stress and anxiety. Kies of je het wel doet of niet. Geen effort breekt je.”

“Stress komt wanneer het verschil tussen moeten en kunnen langdurig te groot is.”

“Learn how to kill stress, there is no way in avoiding it completely”

Je kan stress nooit verwijderen uit je leven. En dat moet je ook niet willen.

Je hebt enige frictie en druk nodig om iets bijzonders te creëren. Dit betekent niet dat we ons nutteloos moeten stressen. Je moet ongezonde stress ‘killen’.

How to kill stress

  • Walk away from it
  • Sleep, sport and eat well
  • Moderation in all vices
  • Write about all your troubles, make it specific
  • Make changes
Delen: