Spotlight marketing

Laatste update: 3 oktober 2022 door Ruben Bunskoeke

Eén kernidee van marketing voor kleine bedrijven is dat we ons kunnen richten op een kleine groep mensen die een groot netwerk hebben.

Het is alsof je met een laser richt op een kristal en zo een groot oppervlakte belicht.

Die kleine groep zijn meestal ook ondernemers of experts in hetzelfde vakgebied of een gerelateerd vakgebied, met mensen met dezelfde doelgroep. Die worden ook wel peers genoemd.

Met spotlight marketing probeer je zichtbaar te worden bij een peer door ze in de spotlights te zetten

Je maakt iets dat je publiceert, waarin een leuke en interessante kant van iemand wordt belicht, waardoor die persoon het wil delen met hun netwerk.

Voorbeelden van spotlight marketing

  • Lees 20 artikelen van X, schrijf alle aha-momentjes op en bespreek ze in een video.
  • Bespreek de meest interessante werken uit iemand zijn of haar portfolio. Vertel wat er goed en interessant aan is.

Denk na over hetgeen waarmee de peer zich onderscheidt of waar zijn of haar sterkten het best naar voren komen en licht die toe.

Waar je op moet letten bij spotlight marketing

  • Zorg dat je die peer mailt en #tagt wanneer je het deelt op social media.
  • Let op de populariteit van de peers die je in het zonnetje plaatst. Hoe bekender de peer is, hoe kleiner de kans is dat jouw mail/tag opvalt en genoeg is om gedeeld te worden.
  • Deze tactiek past bij elk format. Een draadje op Twitter. Een presentatie op LinkedIn. Een video. Kijk wat het best werkt.

Bekijk meerdere marketingtactieken

Heb je iets aan dit artikel gehad?