Waarom jouw bezoekers niet klikken, delen en kopen en wat je er tegen kan doen

Semi-permanente zombies.

Dat zijn wij.

Wakkere slaapwandelaars.

Geïntoxiceerd door het comfortabele. Gesust door herhaling. En verdoofd door het voorspelbare.

En als schrijver moet je leren om deze roes bij lezers te doorbreken

Een comfortabele halfslapende zombie onderneemt namelijk niet. Hij koopt niet. Hij deelt niets. En hij doet ook niets met de tips die jij weggeeft.

Stel je even voor, je zit op een motregenachtige zondagavond bij een goede vriend of vriendin comfortabel onderuitgezakt op de bank en jullie bingwatchen al twee uur lang samen een goede serie op Netflix, met een lekker drankje naast je en een warme stokbroodje met kruidenboter.

Gevisualiseerd? Geëmotionaliseerd? Is dat een woord? Vast niet. Ik bedoel: voel je wat je zou voelen als je in die situatie zou zitten? Lekker comfortabel? Tevreden? Geen enkele reden om deze roes te doorbreken?

Oké.

En nu moet je jouw vriend(in) overtuigen om naar een sporadisch georganiseerd feestje te gaan aan de andere kant van de stad.

Hoe ga jouw goede vriend(in) overtuigen?

Als je het gewoon vraagt, dan krijg je sowieso een “Nah”, gevolg met een gaap. Waarom zou je de halve stad willen doorfietsen, terwijl het een beetje regent, voor een feestje waarvan je niet eens weet hoe leuk het daar is?

Nee. Je moet het beter brengen.

Je moet eerst de comfortabele sfeer breken

Dit zou ik doen:

Ik zou opstaan. Strekken. Mijn handen één keer tegen elkaar gooien. Wat lichten aandoen. Wat dingen opruimen. Luider praten. Enthousiaster. Een grap maken. Hem overtuigen met een of andere smoes om ook op te staan. Alles om die hartslag een beetje te verhogen en een shot adrenaline te krijgen.

En pas daarna stel je het plan enthousiast voor: “Hé. Ik hoor net van Nick over een tof feestje in bladiebla. Stuk of 20 man. Klein. Gezellig. Onverwacht. Laten we er heen gaan.”.

En dat moeten we ook doen bij onze lezers

Hem wakker schudden. Zijn hart sneller laten kloppen.

[Insert your name] de semi-permanente zombieslayer

En hoe slay je die zombies?

Met afwijking.

Met het omgekeerde van voorspelbaarheid, herhaling en het comfortabele.

  • Met een vreemde, maar kloppende, metafoor.
  • Door slim gebruik te maken van bold, capslock en cursief om een woord een andere betekenis te geven.
  • Met de durf om grammaticaal correcte zinnen te breken.
  • Met een krachtterm.
  • Met zelfspot.
  • Een onverwacht bijvoegelijk naamwoord.
  • Een verzonnen woord.
  • Straattaal.
  • Een persoonlijke bekentenis.

 

Hier een aantal voorbeelden:

“At the time, Mark and I were hard-core slackers — lamely cruising through our late twenties, we took jobs without ambition to pay the rent and keep the fridge stocked with beer, and were pretty much maintaining the same lifestyles we’d had in college.

Care-free losers, if you need a label.”

John Carlton – The Lost Art Of Rumination

 

“For many of us in the entrepreneurship world it’s success that bamboozles us.

I mean, have you thought about how GOOD it would feel to BE successful?

My goodness. Yes please.

To not have to worry, to not have to strain and try so hard to BE successful? to BECOME a “success”!??

I mean, HOW GOOD WOULD THAT FEEL!?”

Chase Reeves -How To Quit Your Startup (Or Anything Else You Need To Quit)

 

“Soms is de Nederlandse taal je saaiste tante. Zo’n tante die op je achtste verjaardag komt aanzetten met een rekendoos.

Neem nou de term beeldend schrijven. Wie wil dát in godsnaam leren? Het voelt als een verplichte pianoles. Het ruikt naar oude gymzaal.

Terwijl het – in reality – de belangrijkste techniek is om je tekst leesbaar te maken. Er is geen bestseller-auteur die het niet doet. En moeilijk is het óók al niet.”

Kitty Killian – Beeldend schrijven: wil je een saaie tante of een blozend bruidje?

 

“Meggan asked why I don’t write more often.

I told her it’s my minimalism, not wanting to put anything into the world unless necessary. And because of the size of my mailing list, I don’t want to bother people unless it’s really important.

She said, “Or maybe it’s ego.”

Ouch. She was right. Very right.

I re-read my notes on the book “Ego is the Enemy”.

Ego is the unhealthy belief in our own importance.

Yep. Confirmed.

Derek Silvers – Ego is the Enemy

 

De interne strijd om het comfortabele te breken is misschien nog heftiger

Het draait niet alleen om het vinden en leren hanteren van zulke zombieslayende wapens. Het draait ook om de durf om in Braveheartstijl, al-billen-zwaaiend, de strijd aan te gaan met die wapens.

Want ja, ook wij, schrijvers, worden aangetrokken tot het gemakkelijke en comfortabele. We kiezen bewust en onbewust voor veilige zinnen, woorden en tips. We blijven op de oppervlakte, want in de diepte kunnen we verdrinken.

Maar ondernemen en marketing draait niet om de hoeveelheid mensen die jouw artikelen verdragen, omdat ze niets fouts kunnen zien. Het draait om het enthousiasmeren van een kleine groep en het in beweging krijgen van die groep. En het in beweging krijgen van mensen gebeurt alleen als ze op letten. Als ze wakker zijn.

Jouw angst om iets afwijkends te publiceren is even groot als de brandende lust van de lezer naar afwijking. Om wakker geschud te worden.

 

Wil je jouw copywriting skills verscherpen? Bekijk dan de copywriting cursus: de geheimen van wakkerschuddende teksten die overtuigen.


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

Plaats een reactie