SEO uitbesteden of zelf leren en doen?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 23 juni 2021

Daar hoort een standaard SEO antwoord bij: dat ligt eraan.

Dat ligt aan de grootte van jouw website, de populariteit, jouw budget, de autoriteit, tijd, skills, mensen die je mogelijk in dienst hebt, (lange termijn) doelen, visie etc.

Voor kleine ondernemers (tot een handvol medewerkers) is vaak slimmer om het zelf te doen. Juist in de beginfase.

  • Je kunt SEO beter.
  • Je kunt SEO goedkoper.
  • Je kunt SEO leren.

Kijk.

Als je naar de core van SEO kijkt, dan is SEO eigenlijk effectief in het omzetten van-de-al-aanwezige-aandacht in duurzame aandacht.

Zie SEO als een waterkrachtcentrale en de aandacht die jouw content krijgt als de rivier waarop die waterkrachtcentrale staat.

Het probleem is dat de meeste kleine bedrijven niet zo veel ‘initiële aandacht’ hebben. Ze hebben meestal niet zo veel informatierijke pagina’s. Ze zijn meestal geen autoriteit in hun niche. Het uitbesteden van SEO is dan als het bouwen van een steeds efficiëntere waterkrachtcentrale op een smalle en nauwelijks stromende rivier. 

Genereert het duurzame aandacht? Vast. Veel? Niet echt. Is het schaalbaar? Nope.

The Barnum & Bailey

Maar… SEO kan toch voor meer initiële aandacht zorgen?

Tuurlijk. Content creatie en promotie valt in theorie ook onder de noemer SEO (want in theorie valt alles wat invloed heeft op de vindbaarheid bij SEO en heel globaal gesproken heeft bijna alles wat je online doet – en soms offline – invloed op jouw zichtbaarheid online – dus ook content creatie en promotie.

Maar de meeste SEO-bureaus zijn daar niet zo goed in.

Voor meer initiële aandacht (views, shares en links) hebben we content nodig die echt interessant is, expertise bevat, verspreid wordt en waarnaar gelinkt wordt.

Het probleem is dat het maken van kwalitatieve content (waarnaar verwezen wordt) lastig is.

Voor iedereen. Voor schrijvers. Voor jou.

Maar vooral extra voor SEO’ers. Want SEO’ers zijn generalisten. Wij moeten van heel veel onderwerpen redelijk wat af weten. Beetje van techniek. Beetje van UX. Beetje schrijven. Beetje analytics. Beetje strategie. Beetje tacktiek. Beetje promoten. SEO’ers zijn generalisten, maar de meeste SEO’ers zijn geen specialisten is het maken van content dat beweegt.

Content creatie is een onderdeel dat opgepakt wordt door SEO’ers, omdat:

  • klanten daar geen zin of tijd voor hebben,
  • klanten denken dat het bij SEO hoort,
  • SEO’ers geen nee durven te verkopen (de klant wil namelijk de makkelijkste weg met de minste zorgen).  

Dit betekent:

Middelmatige algemene teksten. En sure. Dit helpt een beetje (en is soms al genoeg om te ranken om hele specifieke en niet zo populaire zoekwoorden). Maar het is niet schaalbaar. Iedereen kan middelmatige algemene teksten schrijven. Het enige wat je nodig heb, is tijd.

Om structureel te scoren heb je betere content nodig.

Content dat de erosie van de tijd doorstaat. Dat gloeit van expertise. Die praat over de echte problemen waar jou doelgroep mee zit. In de taal van de doelgroep.

En wie is er beter in het beantwoorden van vragen die jouw doelgroep heeft? Wie begrijpt jouw doelgroep beter? Wie weet waar ze mee zitten? W

Ben jij dat? Iemand die elke dag met jouw doelgroep werkt. Iemand die jouw producten, niche, proces en klanten begrijpt.

Of een generalist die net op een dinsdagsochtend te horen krijgt dat hij twee artikelen woorden moet tikken voor een bedrijf die de persoon niet kent, terwijl er nog 6 andere dingen op de to-do lijst staan.

Jij bent beter. Veel beter.

Deels door jouw kennis en ervaring, deels door jouw passie over het vak en deels omdat jij geeft om jouw lezers – en klanten. De SEO’er is alleen geïnteresseerd in de positie van de pagina – niet in de impact van de pagina op de onderneming.

Het doel is niet om generieke pagina’s te maken die mogelijk redelijk ranken. Iets dat iedereen kan kopiëren. Nee, het doel is om de beste pagina te maken over een specifiek onderwerp. Iets dat blijft ranken. Iets dat bijna vanzelf naar de top klimt. En dat kan alleen als je jouw kennis, liefde voor het vak en expertise inzet.

Is dat lastig?

Zeker. Maar het is ook haalbaar. Voor jou meer dan voor iemand die je per uur betaalt.

Zijn er geen SEO’ers of bureaus die dit kunnen?

Vast. Maar het is duur of zeldzaam.

Het is een kwestie van kwantiteit vs kwaliteit

Verder richt zo’n SEO-bedrijf zich meestal op het maken van een hele lading pagina’s. Voor elk zoekwoorden die wat op kan leveren. Er wordt dan niet gericht op kwaliteit, maar kwantiteit. Je krijgt dan generieke nietszeggende pagina’s.

Maar elke pagina heeft een kans op te ranken en dat gebeurt vaak ook. Ze ranken niet zo goed, maar meerdere matig rankende pagina’s kunnen nog steeds een hoop bezoekers opleveren. Dus het werkt, maar weer tot een bepaalde hoogte. Iedereen kan in de wedstrijd van kwantiteit meespelen. En iedereen kan met een klein beetje moeite een betere pagina maken. Dus iedereen kan makkelijk van je winnen.

Het komt vaak neer op: je moet blijven doorspelen in de race van kwantiteit, anders zak je. En elke update van het rankingalgoritme kan je schaden, want je kiest niet de weg van kwaliteit.

Carlo Brioschi

Wat kost SEO?

Dat kost een hoop geld als je dat uitbesteedt (voor 50 tot 150 euro per uur – en dus (tien)duizenden euro’s per jaar). Helemaal als je het zelf kan, jouw uurloon mogelijk minder is en het om de kwaliteit van het werk gaat.

Verder gaan SEO-bedrijven voor quick-wins

En dat is begrijpelijk. Als klant wil je snel resultaten.

Want waarschijnlijk ben je onbekend met SEO. En onbekend met het bedrijf waar je mee gaat samenwerken.

Dus je wil snel resultaten zien. Je kun dan lastig de weg van kwaliteit kiezen en zeggen tegen de klant dat je over een jaar, misschien twee, grote resultaten kan verwachten. De klant wil in een maand of een paar maanden duidelijk resultaten zien.

En dit kan alleen wanneer een SEO’er zich richten op quick-wins.

Quick-wins zijn kleine optimalisaties die een paar procent meer bezoekers opleveren. Je perst hetgeen wat je hebt, efficiënter uit. En hoe groter en populairder de website is, hoe meer dit oplevert. Dat is handig en waardevol, maar niet duurzaam. Je kan dat niet blijven doen. Er zit een limit aan de winsten die je kan halen uit kleine optimalisaties.

Maar SEO is toch ook het verkrijgen van links?

En dan komen we uit bij linkbuilding

Linkbuilding is in de breedste zin van het woord het versnellen van het organische proces van het verkrijgen van links en het ‘artificial’ verkrijgen van links 

Het versnellen van het organisch linkbuildingproces wordt over het algemeen genegeerd door SEO-bureaus, omdat

  • je geen top-notch content heb (en SEO’ers kunnen dat niet maken),
  • je weinig controle heb over de uitkomst,
  • het niet meetbaar is,
  • het een lange tijd duurt (lees weken/maanden/jaren).

Ze moeten het haast wel negeren omdat klanten elke maand aantoonbare resultaten willen zien. Kwantiteit is te meten. Kwaliteit niet echt.

Artificial SEO

SEO’ers moeten zich daarom storten op het ‘artifical’ verkrijgen van links. Het artifical verkrijgen van links is eigenlijk het kopen van controle over de plaatsing van een link (met geld, tijd of content). 

Dat is namelijk meetbaar.

Wat is hier dan mis mee?

Het is niet schaalbaar. Zulke ‘artifical links’ zijn nooit van hoge kwaliteit en zullen je maar tot een bepaalde hoogte brengen. Daarbij ben ik van mening dat het ook niet echt duurzaam is. Want ‘artifical links’ zouden eigenlijk niet mee moeten tellen in de ranking (en de kans zal er altijd zijn dat ze ‘gedowngraded’ worden (als Google ooit een methode bedenkt om ze te onderscheiden van organisch verkregen links)).

Kortom:

Er is te weinig geld (en geduld) om te investeren in duurzame SEO. En “artifical SEO” helpt je tot een bepaalde hoogte.

Maar als ik SEO niet moet uitbesteden, wat moet ik dan doen?

Aandacht creëren. Die rivier groter maken. Krachtiger.

Ik geloof dat kwalitatieve content en een goed sterk netwerk alleen voort kan komen uit echte interesse. Uit liefde voor jouw product, niche en onderneming. Gecombineerd met een echte wil om mensen verder te helpen.

You must give a shit. En a lot of it. 

En jij bent de enige die dat doet. 

En dan kom ik weer terug op de post die ik ooit had geschreven

Je moet communiceren.

Je moet zoveel mogelijk mensen helpen.

Maar je mag zelf bepalen hoe je dat doet.

Ga op zoek naar een manier om zo veel mogelijk mensen te helpen. Kies iets dat goed bij je persoonlijkheid past. Leer de skills die erbij komen kijken. Verdiep je de basics van SEO. Het hebben van een waterkrachtcentrale is belangrijk, maar hij hoeft in het begin niet 100% efficiënt te zijn. Nog beter is natuurlijk het volgen van de SEO cursus van 000.nl, waar alles leert over het maken en promoten van succesvolle content. En netwerk (leer mensen kennen) die ook een shit geven om hun onderneming (het liefst in dezelfde niche).

Wanneer je een redelijke hoeveelheid kwalitatieve content en aandacht heb, dan kan je een SEO-bureau benaderen om alles wat jij heb gedaan te maximaliseren. Je kan dan met een gerust hart SEO uitbesteden. 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?