Over goed schrijven

Een lijst met verzamelde citaten en gedachten over schrijfwerk.

Be willing to write really badly. It won’t hurt you to do that.

“Let it float away and the good stuff follows. For me, the bad beginning is just something to build on. It’s no big deal. You have to give yourself permission to do that because you can’t expect to write regularly and always write well. That’s when people get into the habit of waiting for the good moments, and that is where I think writer’s block comes from. Like: It’s not happening. Well, maybe good writing isn’t happening, but let some bad writing happen… – Jennifer Egan:”

Een van de eerste mentale drempels die je moet overwinnen om meer en beter te schrijven is het realiseren dat wat je schrijft niet direct goed hoeft te zijn. Je moeten schrijven en het beoordelen van het schrijfwerk los van elkaar zien. Wanneer je schrijft dan is de daad van het schrijven het enige wat telt – niet hoe goed je schrijft. Je mag/moet je pas druk maken over hoe goed het werk is, nadat je de eerste versie af hebt.

Bring the reader back to life.

WAKE HIM/HER UP!

Lezen is een vrij passieve activiteit. Helemaal op het internet. Men zit half onderuitgezakt te scrollen en wacht tot iets zijn of haar aandacht grijpt. Wanneer je een blog of landingspagina schrijft dan heb je een doel. Je wilt dat de lezer iets doet of meekrijgt. Maar daarvoor heb je een oplettende lezer nodig. Een wakkere lezer. Schudt hem of haar daarom wakker met iets wat hij/zij niet verwacht.Een verrassende zin. Een pakkend verhaal. Iets dat afwijkt van de rest.

“You need words that vibrate with life. Fighting words. Sawthooth words. Action-oriented.”

“Great copy is active copy. It’s copy that breathes. Caresses. Calms. Stabs. Pokes eyes. Pulls hairs. They demand, grill your teeth. Bad copy ignores you and sits in the corner talking to themselves about themselves. “

David Mamet

Twee tips. Probeer levenloze objecten levend maken. Bijvoorbeeld: ‘De knipperende curser op het scherm wacht ongeduldig voor de eerste letter’, ‘de lucht is verdrietig’. Vermijd ‘normale’ werkwoorden. In plaats van ‘hij wilt’, hij eist. Of hij claimt. Of hij schreeuw voor.

Metaphors tangibilize the intangible. They provide your readers with a concrete mental image, enhancing the impact and persuasiveness of your message (Sopory & Dillard, 2002).

Not “Our app is powerful”
But “Our app has Zeus-like power”

“Show up, study the greats, read the books and gradually, step by step, you become great. It’s not easy and it’s rarely fast, but if you “stay the path” you get there eventually.”

Klinkt simpel, is het niet. Kijk, iedereen zou wel bij de top 0,1% horen, maar bijna niemand wil het werk doen om bij die top te horen.Stel, je wilt een top fictie schrijver worden.

Dit zou je dan moeten doen:

  • Elke dag een 500 a 1000 woorden schrijven.
  • Met regelmaat schrijvers die jij tof vindt bestuderen. Hoe schrijven ze verhalen, alinea’s en zinnen? Ontleed hun schrijfwerk. Maak er eigen variaties van. Schrijf met de hand hele hoofdstukken, artikelen of advertenties over.
  • Lees elke dag (fictie, non-fictie). Je vergroot je woordenschat, je begrijpt de mens en het leven meer en je pikt hier en daar een trucje op van de schrijver. 
  • Observeer mensen. Je verhaal moet geloofwaardig zijn. Dus je moet dialogen schrijven op basis van hoe mensen in het echt praten. Je moet geloofwaardige personages hebben (niemand is eenzijdig). Wat drijft een persoon? Wat drijven de personages in het boek? Het moet echt voelen. 
  • En lees een twintigtal boeken over het vak. Het liefst boeken over ‘sub-skills’, zoals het schrijven van een sterke eerste zin.

En als je dit jarenlang doet (vijf? tien? twintig? dertig?), dan behoor je op termijn bij de beste. De 0.1%. Het draait om het werk, talent is overrated. Als je dit doet, dan ben je snel 90% van de meeste schrijvers voorbij. Die oefenen niet. Die pushen hun skill niet boven ‘good enough’ uit. En elk jaar dat je het volhoudt haal je weer een klein percentage in.

“When you set a goal that improves your present reality, what does it matter how long it takes to achieve the final outcome? Whether it takes one week or five years is irrelevant. The whole path is fun and enjoyable.”

How to let a reader read your sentences

“You. Short. Distraction. Challenge. Solve the problem. Share something that stands out. The Irregular. Quirky. Entertain. Dialogue. Rhythm.”

En de ‘writing layers’ volgens Scott Adams (van de comic Dilbert).

“To produce good writing you need to simultaneously balance about… oh, eighteen layers of technique at the same time. Luckily, most of this happens as an automatic process”

Writing Layers
• Logic
• Timing
• Messenger matches message
• Usefulness
• Reading level
• Conversational style 
• Flow
• Humor
• Branding (of the author)
• Intelligence (write slightly smarter than the reader)
• Interest
• Relevance
• Tense (past, current, future)
• Whose point of view?
• Editing (grammar, spelling, vocabulary)
• Emotion
• Hypnosis layer (this is just me)
• musicality

“You probably can’t hold eighteen layers of technique in your mind while forming coherent sentences. Writers can’t do that either. That’s why I write a few layers at a time, then add other layers in subsequent passes.
A lot of the work of writing involves picking a topic that will interest your audience.”

“A lot of the writing process is automatic once you have practiced enough. For example, I am typing this sentence without thinking of my hands. I just look at the screen and the words appear. Nor do I think much about vocabulary or grammar. That stuff is mostly automatic now, and I will fix any typos and sloppy wording in subsequent passes. The number one rule of writing is write something.”

“The last three writing layers (emotion, hypnosis, musicality) are where most of the magic in writing happens. Amateur writers are not aware that those levels even exist. Most folks stop writing as soon as they make their point. For professional writers, that is when the real writing starts. “

Bron

Voordat je begint met schrijven zou je een ‘outline’ moeten maken. Wat ga je wanneer vertellen om tot het punt te komen die je wil maken. Daarna zou je gewoon moeten beginnen met schrijven. Pas na de eerste versie kijk je naar de verschillende ‘writing layers’ en manieren om zinnen leuker te maken.

“The most basic way to get attention is to break a pattern.”

Dat is de kern van een uitnodigde titel, humor and een goed verhaal. Het draait om het onverwachte. De twist. Een bepaalde tactiek bij humor is bijvoorbeeld het veranderen van de context van een normaal object. Hoe kan je iets dat normaal is in zo’n daglicht zetten dat het abnormaal wordt?

Een voorbeeld: “We just walk around pretending it’s not weird that one of our hands is better at stuff than the other.” Nog een voorbeeld: Stel, je moet een presentatie geven over hoe je creatiever wordt. Dan moet je niet gaan voor ‘How to become more creative’, maar voor iets als ‘How to make boring work more fun with creativity.’ Hoe kan je het verwachtingspatroon van de doelgroep doorbreken?

“Constant stimulation makes people tune out. We become aware of things only when something changes.”

It is this genuine caring, and not your games with language, which will be the most compelling and seductive element in your style. 

Kurt Vonnegut 

“I try to leave out the parts that people skip.”

Elmore Leonard

“Writing doesn’t just communicate ideas; it generates them. If you’re bad at writing and don’t like to do it, you’ll miss out on most of the ideas writing would have generated.” —

Paul Graham

“Try minimum is 1,000 words a day – which is sometimes easy to achieve, and is sometimes, frankly, like shitting a brick, but I will make myself stay at my desk until I’ve got there, because I know that by doing that I am inching the book forward. Those 1,000 words might well be rubbish – they often are. But then, it is always easier to return to rubbish words at a later date and make them better. “

Sarah Waters:

De kwaliteit van een artikel staat gelijk aan de hoeveelheid dat je weggooit. Throw away some pretty good stuff. 

Micro copy is a glimpse of a smile or a slip of impatience.

Mediocre writer: saaie werkwoorden. Vervelende zelfstandig naamwoorden. Standaard metaforen. En een gebrek aan verhalen.

Find the core of the idea. Shave it down to a proverb.

Tease. A lot.

Make abstract [love, freedom] concrete [spoon, tree, wind].

Don’t bore people.

Be the one thing that your reader encounters that day that changes how they feel, gives them some hope, enlightenment, and excitement for having their promise fulfilled.

Delen: