Schrijf een boek voor marketing op een andere manier of toch beter niet

Laatste update: 21 november 2022 door Ruben Bunskoeke

Een boek schrijven voor geld of voor marketing is totaal niet efficient.

Bijna alles levert meer op, in minder tijd.

Zo duurt het enorm lang

Zelf als je een ruimte schatting maakt, onderschat je hoe lang het duurt. Het schrijven zelf, het zoeken naar inspiratie, naar motivatie, het herschrijven van zinnen, alinea’s, pagina’s en hele hoofdstukken. Het redegeren, uitgeven, verkopen en verzenden. Het is een hoop.

En je moet het ook promoten

Dat is niet simpel. Build it and they will come is een fabeltje voor 99% van alle bedrijven en boeken. Je moet alles uit de kast halen. Je moet meerdere tactieken toepassen.

Daarom is het promoten van een boek om op die manier jouw onderneming te promoten, tjah, niet enorm slim.

Je boek wordt minder vaak verkocht dan je denkt.

Iedereen hoopt natuurlijk the next best thing te worden, maar als je kijkt naar de cijfers, dan zie je dat de meeste boeken niet verkocht worden. Je kunt beter bij de supermarkt werken.

Ik vermoed dat succes in de boekenwereld meer afhankelijk is van de kwaliteit van de marketing dan van de kwaliteit van het boek.

Gemaakt met DALL-E AI

Maar toch…

Een boek is zeldzaam genoeg om indruk te maken.

Juist omdat het zo lastig is. Omdat de drempel zo hoog ligt.

Enorm veel mensen zeggen dat het hun wel leuk lijkt om een boek te schrijven. Een fractie van die mensen probeert het. Een klein gedeelte van die groep haalt de eindstreep. En van die groep slaagt maar een heel klein deel om marketing slim en effectief in te zetten om gelezen te worden.

Maar elk boek is een boek.

Het is iets dat iets uitstraalt. Iets waar je naar kan verwijzen. Iets dat direct zorgt voor wat autoriteit, vertrouwen en expertise. Ook als niemand het leest.

Er zijn genoeg mitsen en maren aan het schrijven van een boek. Maar er zijn ook genoeg variaties en oplossingen voor een aantal van die problemen.

Zo is de kans op succes met het schrijven van een boek vele malen groter als je al een groot platform hebt en veel ervaring met schrijven hebt.

Je kunt ook een klein boekje maken

Letterlijk en figuurlijk

Kies een klein onderdeel van een onderwerp. Zoom in. Maak het specifiek. Vertel ze precies wat ze leren als ze jou boek lezen. Maak het concreet.

Bij de meeste zakelijke boeken kun je 70% schrappen en het geheel zal daardoor beter worden. Ze willen te veel vertellen. Te veel herhalen.

Waarom zijn al die zakelijke boeken 250 tot 350 bladzijde?

Nou, omdat uitgevers dat vaak willen. Misschien omdat sommige lezers het verwachten. Of omdat schrijvers denken dat het hoort.

Stuk voor stuk matige redenen voor jouw eerste zakelijke boek.

De meeste zakelijke boeken worden veel beter met minder pagina’s

Waarom niet 100 of 150 pagina’s?

En de hoeveelheid mensen die je bereikt die geen die-hard lezers zijn zullen juist juichen voor een korter boekje. Eentje die ze wel makkelijk uitlezen.

Daarnaast zorgt dit dat je een van de belangrijkste problemen oplost: het kost enorm veel tijd.

Voorbeelden van succesvolle zakelijke boeken

  • Creatief schrijven voor copywriters – Roy Ishak
  • Stijl. Waarom lezers lezen (en waarom niet) – Kitty Killian

IMU pakte het slim aan met hun boek

Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren van IMU schreven een boek over online marketing.

Die gaven ze gratis weg aan professionals.

Waarom?

Omdat veel van die professionals dan op social media hun gingen bedanken – vaak met een foto van het boek en een complimentje over het boek. Dat betekent zichtbaarheid bij het netwerk van elke professional, die ook direct hun echte doelgroep is.

Daarna verkochten ze het boek voor 1 euro aan fans en snelle beslissers.

Dit zorgde voor enorm veel likes, shares, complimentjes, positieve reviews en free publicity – wat allemaal zorgde voor meer sales.

Dit proces zorgde ook dat ze bij de top kwamen van lijstjes van de populairste zakelijke boeken, waardoor ze nog meer verkochten – en met al die cijfers waarschijnlijk ook wel een leuk plekje konden krijgen bij boekenwinkels.

Pas na een tijdje werd de prijs 20 euro.

Was dit hele proces het geld waard dat het boek direct opleverde?

Hoogstwaarschijnlijk niet.

Maar, dat was hun doel ook niet.

Dat was naamsbekendheid en sales via hun bedrijf.

Met en via het boek promoten ze hun eigen software, wat hun core business is. De sales van hun software dat kwam via het boek, en hun succesvolle marketingstrategie, heeft veel meer opgeleverd dan een boek alleen zou kunnen.

Bekijk meer marketingtactieken

Heb je iets aan dit artikel gehad?