Publiceer samenvattingen, notities en reviews en maak een eigen mini-bibliotheek

Laatste update: 29 september 2022 door Ruben Bunskoeke

Iedereen wil tijd besparen.

Iedereen wil de nieuwste en de beste informatie.

Iedereen heeft lichte FOMO wanneer ze op de hoogte worden gesteld van nieuwe of sterke presentaties en boeken.

Maar alles heeft een drempel. Alles kost tijd, geld en energie.

Speel daarop in.

Vat dingen samen die veel tijd kosten.

Het maken van samenvattingen is een vorm van content curation: het filteren en ordenen van content

Er zijn twee samenvatting marketingtactieken die ik nu snel kan bedenken.

Boeknotities

Twee websites die ik regelmatig bezoek en die ik in mijn bookmarks heb staan, hebben booknotes.

Ze publiceren bij elk boek dat ze lezen alle notities die ze hebben gemaakt met de meest essentiële en interessante zinnen en alinea’s.

When I’m reading and come across a surprising or inspiring idea, I save it.

That’s all my notes are. I’m not summarizing the book. I’m just saving ideas for myself, for later reflection.

If I’m reading a book about a subject I already know well, I’ll have very few notes, because not much surprised me.

I kept these notes private for years, but decided it couldn’t hurt to put them on my site.

Derek Sivers

Je slaat twee vliegen in één klap: het maken van notities zorgt dat je de meest interessante beter vasthoudt en je maakt iets dat waardevol is voor mensen met dezelfde interesses.

Het lezen van de notities is niet vergelijkbaar met het besteden van tientallen uren met de gedachten van een schrijver, maar je kunt wel in 5 of 10 minuten 20% van de waarde van het boek opnemen. En het kan je helpen op een leuke ‘boeken-om-nog-te-lezen’-lijst te maken

Bij redelijk wat niches kan het publiceren van de notities of samenvattingen van vakgerelateerde boeken interessant zijn. Helemaal als je er een bibliotheek van maakt – een plek waar de doelgroep terug wil komen.

Samenvattingen van presentaties in evenementen

Er zijn talloze vakgerelateerde evenementen en bijeenkomsten waar presentaties en workshops worden gegeven.

Door de notities en samenvatting te delen van de presentatie creëer je heel snel het gevoel dat jouw lezers iets waardevols kunnen krijgen zonder veel tijd en energie te steken in het bezoeken van die evenementen. Met wat geluk deelt de spreker jouw notities ook en bereik je ook het netwerk van de spreker.

Wat is verder nog meer niet makkelijk toegankelijk in de zin van geld, tijd of energie waar de doelgroep of jouw peers wel flinke interesse hebben?

Bespaar de doelgroep tijd en krijg in ruil daarvoor hun aandacht.

Bekijk meer marketingtips

Heb je iets aan dit artikel gehad?