Over (toegepaste) psychologie

Een lijst met verzamelde citaten en gedachten over psychologie.

We beoordelen een activiteit op basis van de grootste piek (of het grootste dal) en het einde, niet op basis van het gemiddelde.

Het principe heet: The Peak-End rule.

Daarom krijgen kinderen na een inenting vaak een snoepje. De hele ervaring wordt door het snoepje achteraf (een positief einde) als ‘minder erg’ gezien.

Nog een voorbeeld: Stel, je moet een jaar lang elke maand een cijfer geven. En aan het einde wordt gevraagd hoe je het jaar vond. Wanneer je een jaar lang elke maand een zeven geeft, dan zal je het jaar ongeveer een zeven geven. Maar wanneer je de eerste tien maanden een zes geeft en de laatste twee maanden een negen, dan zal je waarschijnlijk het hele jaar een zeven of hoger geven.

Nou is de vraag: hoe kan jij deze peak-end rule gebruiken om jouw ervaringen en die van anderen te verbeteren?

  • Wat kan jij aan het einde van een opdracht doen om de hele ervaring te verbeteren?
  • Wat kan je in de laatste dagen van een vakantie doen om het nog leuker te maken?
  • Hoe kan je een slechte ervaring eindigen met een positievere ervaring?

People experience genuine pleasure – a rush of dopamine – when processing information that supports their beliefs.

Dit heeft positieve en negatieve kanten.

Je bent constant aan het verifiëren of wat je aan het doen bent en wat je gelooft ‘klopt’. En daardoor zal je evolutionair gezien vaker bij de waarheid komen. Maar… de wereld is nu zo groot dat men in homogene sociale bubbels leeft.

Door de hoeveelheid mensen en de eenvoud om die mensen te bereiken, kan je heel selectief zijn in het vormgeven van jouw omgeving. Dus men kiest om zich te omringen met gelijkdenkenden. Maar zo ontstaat er ook een vicieuze cirkel waarbij iedereen alleen maar informatie deelt dat jouw denkwijze of geloof bevestigd.

Iedereen wordt dus extremer en minder flexibel. Dit heeft vroeg of laat negatieve gevolgen. Probeer daarom actief te zoeken naar bewijs dat jouw denkwijze ontkracht en ga vaker op zoek naar tegengeluid. Meestal ligt de waarheid in het midden.

“We are twice as likely to solve a problem after you sleep on it.”

We onderschatten het onbewuste en we maken er te weinig gebruik van.

Wanneer je slaapt dan werkt je onderbewuste door aan het verwerken van informatie en het oplossen van problemen. Dus ‘slaap er rustig nachtje over’ is een goed advies. Gebruik het advies wanneer je een belangrijke beslissing moet maken, wanneer je ruzie hebt met jouw partner/vriend(in)/collega etc.

En probeer er ook gebruik van te maken wanneer er geen dringende problemen zijn. Neem voor het slapen even de tijd om een specifieke vraag op te schrijven waar jouw onderbewuste in de nacht aan moet werken. Levert je onderbewuste op elke vraag een antwoord? Nee. Maar je krijgt vaak genoeg een belangrijke ingeving die de gewoonte waardevol genoeg maakt.

“Use your conscious mind to acquire all the information you need for making a decision. But don’t try to analyze the information with your conscious mind. Instead, go on holiday while your unconscious mind digests it. Whatever your intuition then tells you is almost certainly going to be the best choice.”

“Ask a favor and they’re likely to appreciate you more.”

Ook wel het Benjamin Franklin effect genoemd.

“Having heard that he (een rivaal) had in his library a certain very scarce and curious book, I wrote a note to him, expressing my desire of perusing that book, and requesting he would do me the favour of lending it to me for a few days. He sent it immediately, and I return’d it in about a week with another note, expressing strongly my sense of the favour. When we next met in the House, he spoke to me (which he had never done before), and with great civility; and he ever after manifested a readiness to serve me on all occasions, so that we became great friends, and our friendship continued to his death.”

Omdat de ander jou iets geeft, dan denkt hij onbewust “omdat ik hem/haar iets geef, dan zou ik hem/haar wel mogen, anders zou ik het hem/haar ook niet geven.”.

“People crave the unexpected – they feel pleasure”.

Elke keer als we iets nieuws en onverwachts zien, dan laat ons brein een lading dopamine los. Dit zorgt voor motivatie, plezier en meer focus.

Daarom is het ook zo slim om beter te leren schrijven. Je leert hoe je het brein van de lezer prikkelt door ideeën en zinnen met hier en daar een kleine aanpassing onverwachts te maken. De bezoeker zal daardoor sneller klikken op jouw titels, meer en aandachtiger lezen (en minder scannen), jouw informatie sneller als ‘waar’ zien en toepassen. En al dit zorgt voor meer reacties, shares en verkopen.

Think you look ugly in photo’s of other people? It comes because you select your own (attractive) photo’s.

You’re biased to your own skillset, cause you already have a head-start.

Delen: