Google’s algoritme omtrent Twitter en het semantisch web

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 30 oktober 2017

Google en Twitter

Laten we filosferen over Twitter en het algortime van Google

Er worden per dag meer dan 140 miljoen tweets verstuurd.  Het is lastig voor de zoekmachine om alle data van Twitter te filteren, te sorteren en te gebruiken voor het algoritme.

Verder is de samenwerking tussen Google en Twitter gestopt (waarbij Google toegang kreeg tot de datastroom van Twitter onder andere om realtime zoekresultaten in Google te laten zien), waardoor Google nog lastiger aan de data komt.

Google indexeert nog wel de openbare resultaten van Twitter, maar zonder die toegang kan Google veel minder met de gegevens.

De waarde van een Social Media link

Volgens professionals wordt de waarde van een link vanuit Twitter op dezelfde soort manier geïnterpreteerd als normale links. De volgende onderdelen zullen dan  invloed hebben op de waarde van de link.

  1. De omringende tekst van de link
  2. De relevantie van zender en de link. (Dus wanneer je bio gevuld is met bijvoorbeeld fashion en jij tweet vaak over fashion, is een tweet met een link naar een website over fashion meer waard dan een marketeer dat doet)
  3. De relevantie van de tweet en de volgers naar wie je de tweet stuurt.
  4. Aantal volgers dat je hebt
  5. De ratio van mensen die jij volgt en die jou volgen
  6. De compleetheid van jouw twitterprofiel (foto, bio etc (zo heeft Google meer gegevens om te analyseren en kunnen ze een betere waarde aan de link geven)
  7. De activiteit van jouw twitterprofiel

Twitter en Linkbuilding?

Zelf denk ik dat de waarde van een link vanuit Twitter en Facebook niet heel groot is en wordt.

Dat denk ik, omdat het lastig voor de zoekmachine is om de gegevens op een goede manier te interpreteren.

Door de gestopte samenwerking met Twitter en de hevige concurrentie tussen Facebook en Google (met name door Google+) is het erg lastig voor Google om over de data (bijvoorbeeld die 140 miljoen tweets per dag) te beschikken.

Ik denk dat Google de data van Facebook en Twitter voornamelijk gebruikt om pagina’s te indexeren en actuele resultaten in de zoekmachine  te weergeven.

Volgens Google wordt 35% van de zoekresultaten opgemaakt uit actueel nieuws over dat onderwerp. Facebook en Twitter hebben zich al bewezen dat ze nieuws sneller de wereld in helpen dan traditionele media kanalen.

Google kan dit aspect goed gebruiken voor het weergeven van actueel nieuws in de zoekresultaten.

Nogmaals zeg ik niet dat links vanuit sociale media geen waarde hebben, maar dat de waarde lager is en wordt dan verwacht.

Of toch wel een waarde aan Twitter Links?

Waarschijnlijk realiseert Google zich dat niet elke volger wat zegt over de gebruiker.

Zo is uit onderzoek gebleken dat een persoon ongeveer 150 sociale contacten kan onderhouden. Toch zijn er veel twitter accounts die meer dan 150 accounts volgen en ook die meer dan 150 volgers hebben.

Hoe kan Google dan zien wie nou echt van belang zijn?

Mogelijke oplossing voor het algortime

Om dit op te lossen zou Google de top 150 van de mensen die de persoon volgt als data kunnen gebruiken.

De top 150 zou dan worden vastgesteld aan de hand van de hoeveelheid retweets, favorites en reply’s dat de persoon krijgt.

De top 150 die de meeste retweets, favorites en reply’s krijgen, geeft een signaal dat deze personen een bepaalde (sociale) waarde leveren aan de persoon.

Google kan dan die 150 accounts analyseren om de behoefte van die persoon in kaart te brengen. Wanneer je nog verder filosofeert kan Google dan diverse sociale profielen voor een persoon vaststellen en de zoekresultaten specificeren op de persoon.

150 contacten

Niet in hokjes denken

Een persoon past niet in 1 hokje, daarom zouden  er meerdere sociale profielen moeten worden opgesteld, net zoals de ‘circles’ in Google+ kan een persoon in meerdere ‘circles’ voorkomen.

Zo kan Google iemand opdelen in muzieksmaak, geloof, werk, hobby’s en interesses etc…Wanneer je dan muziek of CD’s Googlet worden de top 10 zoekresultaten aangepast op jouw muzieksmaak.

Niet alle zoekresultaten worden dan aangepast, maar 3 van de 10 bijvoorbeeld (en ook de advertenties).

‘Het koppelen van informatie op het internet wordt ook wel het semantisch web of web 3.0 genoemd ‘

Hoewel ik denk dat Google hier al een tijdje aan werkt, is zo’n algoritme zo complex dat het nog jaren kan duren voordat dit een groot aspect wordt in het algoritme.

Verder zitten ze met data van externe partijen, waardoor het nog lastiger kan zijn om die sociale profielen op te stellen.

Toekomstpraat?

Misschien, maar ze willen het versnellen door hun eigen sociale netwerk, waar ze alle data zelf beheren en kunnen aanpassen..

 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?