Help! Google toont mijn titel niet goed

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 28 december 2021

Soms toont Google niet de titel die jij hebt opgegeven.

Dit doen ze:

  • Wanneer de titels te lang zijn – of te kort
  • Wanneer jouw titel niet overeenkomt met de inhoud van de pagina
  • Wanneer jouw titel niet aansluit op de (zoek)intentie van de zoeker
  • Wanneer de titels niet makkelijk leesbaar zijn (door bijvoorbeeld keyword spam)

Google toont de titel waarvan zij denken dat het een meer gepaste titel is.

Soms hebben ze gelijk. Soms niet.

Hoe wordt de titel in de zoekresultaten bepaald?

Bij meer dan 80% de titels wordt tekst uit de title tag gebruikt bij het bepalen van de titel.

De titel tag komt vaak overeen met de koptekst van een nieuwe pagina.

Met een SEO plugin kun je een aparte title tag maken, speciaal voor de zoekmachine en de zoeker. Dit wordt daarom ook vaak een SEO titel genoemd.

Een SEO titel betekent niet dat die titel sowieso wordt gebruikt in de zoekresultaten, maar dat het de basis is (bij meer dan 87% van de titels). En die basis wordt aangepast om een aantal van de bovenstaande redenen.

Als de titel aangepast wordt dan wordt er gebruik gemaakt van:

  • De titel die zichtbaar is op de pagina
  • Andere koppen op de pagina
  • Tekst op de pagina
  • Tekst in de links die naar deze pagina wijzen (ankerteksten)

Hoe vergroot je de kans dat jouw titel wordt getoond?

Doe inspiratie op van titels van vergelijkbare pagina’s in de zoekresultaten

En kijk naar dezelfde zoekresultaten als je zoekt op de Engelstalige versie van de zoekwoordcombinatie.

Het draait allemaal op vraag en aanbod. De vraag van de zoeker, de zoekintentie, moet aansluiten op jouw aanbod. Jouw titel EN de inhoud van jouw pagina.

Daarna wil je ook winnen van andere pagina’s. Dat ze op jou klikken in plaats van anderen. Laat verder ook in de titel weten hoe jouw pagina anders is dan soortgelijke pagina’s. Met max een paar woorden. En dat moet natuurlijk ook reflecteren op de pagina zelf.

En al die dingen moet in één titel die niet te lang is. Waarbij de belangrijkste woorden vooraan komen.

Het is niet makkelijk. En daarom ‘helpt’ Google soms ook.

Dus maak de titel niet te lang. Niet te kort. Beschrijvend. Onderscheidend.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?