10 zoekmachine optimalisatie tips om lager te ranken!

Bij elke grote update in het algoritme gebeurt het..

Duizenden webmasters beginnen opeens een willekeurig dier te haten, omdat hun website is gedaald in de zoekmachine.

Kut Pinguïn! Klote Panda update!

Honderden marketing blogs en specialisten proberen vervolgens de grote update uit te leggen aan de getroffen, boze webmasters.

Vreemd eigenlijk…

Waarom is het tegenwoordig nog nodig om oplossingen te bieden voor problemen die er niet hoeven te zijn?

Zal ik ‘het geheim’ dan maar gelijk verklappen? De beste zoekmachine optimalisatie tip ter wereld?

De oplossing die niet alleen zorgt  voor een hoge positie in Google, maar ook dat je je nooit zorgen hoeft te maken bij een update in het algrotime?

Ja?

‘Maak de best mogelijke website in jouw niche voor de gebruiker

That’s it…

Zoekmachine optimalisatie is geen trucje, magie of manipulatie.

Denk aan de gebruiker.

Waarom zijn die problemen er überhaupt?

Ik denk dat het deels komt door een gebrek aan kennis in de essentie van zoekmachine optimalisatie.

En deels door de verspreiding van niet kloppende informatie (door mensen die ook verkeerd geïnformeerd zijn of snel geld willen verdienen)

10 slechte zoekmachine optimalisatie tips

Om de gedachtengang van ‘denk aan de gebruiker’ maar door te zetten, heb ik 10 slechte zoekmachine optimalisatie tips  (+4 extra tips van Matt Cutts) verzameld en vervolgens maar even uitgelegd hoe ik er over denk (en hopelijk jullie ook).

1. Gebruik die meta-keyword tag!

Nee, doe maar niet. De keyword tag wordt al lang (10 jaar) niet meer gebruikt als rankingfactor. Bespaar tijd en laat de tag leeg.

2. Keyword density van 5%!

Verspilde moeite. Google kijkt niet eens naar de keyword density.

Er is een afnemende meerwaarde van het noemen van een zoekwoord waarop je wilt ranken.

Het te vaak noemen van het zoekwoord (dus het onnatuurlijk gebruiken) kan zelfs een negatieve invloed hebben op de ranking. Dat wordt ook wel keywordstuffing genoemd. De tekst die je hebt geschreven, gaat (als het goed is) om het woord waarop je wilt ranken. Het is dus logisch dat het zoekwoord een aantal keer voorkomt.

Zorg ervoor dat het artikel natuurlijk overkomt en dat je de vraag van de bezoeker (de reden waarom de zoeker zoekt) zo goed mogelijk beantwoordt.

3. Alle synoniemen en meervoudsvormen veranderen in het zoekwoord waarop je wilt ranken!

Nee, juist niet. Gebruik synoniemen en meervoudsvormen.

Waarom?

  1. Het komt natuurlijk over
  2. Google weet dat de termen gerelateerd aan elkaar zijn

Hoe?

Google is al een tijdje bezig met het opzetten van grote databases waar informatie aan elkaar wordt gekoppeld (semantisch web). Je zou dus in theorie ook kunnen ranken op termen die je niet gebruikt in de webtekst zelf.

Voorbeeld: Zo rankt 000.nl bijvoorbeeld op de term ‘internet marketing blog’ (positie 17), zonder dat de term ‘internet’ wordt gebruikt (edit: Nu rankt 000.nl op nummer 1)).

Stop gewoon met het manipuleren van de tekst voor de zoekmachine

Schrijf voor de bezoeker en kijk pas op het allerlaatst even of het ook voor de zoekmachine duidelijk is. Als dat niet zo is, dan is de tekst vaak ook niet duidelijk voor de gebruiker. 

P.S. Je zou bijvoorbeeld achteraf kunnen kijken of het woord waarop je wilt ranken wel vaker voorkomt dan elke synoniem op zich.

4.  Het zoekwoord vaak en alleen in de inleiding plaatsen!

Nee!

Ok. Dit verdient wel een langere en betere uitleg. Er zijn meerdere punten in een tekst waar de lezer beslist of hij afhaakt of doorleest. Het eerste punt is de titel, vervolgens de eerste kop en dan de inleiding (daarna elke subkop).

Google probeert de bezoeker zo snel mogelijk het beste antwoord te geven.

Een tekst waar veel mensen snel afhaken, geeft blijkbaar niet snel een (goed) antwoord.

Het heeft dus geen zin om zo’n pagina hoog te ranken. 

De eerste zin is essentieel

De inleiding zou er moeten voor zorgen dat de bezoeker weet dat hij op een pagina is beland die zijn vraag beantwoordt of zijn probleem oplost. De vraag, het probleem, de oplossing of het antwoord is waarschijnlijk de term waarop de bezoeker zoekt.

Het is dus logisch dat die term één keer (of misschien 2 keer) voorkomt in de inleiding.

Het is dus belangrijk dat het zoekwoord een keer voorkomt in de inleiding.

Het vaker noemen van het zoekwoord (3-4 etc) is hoogstwaarschijnlijk ongebruiksvriendelijk. Hierdoor kunnen mensen dus ook afhaken en ben je weer terug bij af.

Google wilt relevante content

Dat betekent dus dat de hele pagina over het zoekwoord moet gaan en niet alleen de inleiding.

Het zou dus vanzelfsprekend moeten  zijn dat het zoekwoord (of een synoniem) minimaal een keer in het middenstuk en een keer in de footer (laatste alinea) voorkomt.

Als ik getallen MOET noemen, dan zou ik zeggen: 1 keer in de inleiding, 1-2 keer in het middenstuk en 1 keer in de footer. Maar dat ligt natuurlijk ook aan het zoekwoord en de grootte van de webtekst etc.

5. Geen afbeeldingen gebruiken!

Ok. Wanneer je geen relevante afbeeldingen kan vinden, laat ze dan maar zitten. Niet-relevante afbeeldingen kunnen afleiden en een verkeerd beeld bezorgen.

Wanneer er relevante afbeeldingen zijn, gebruik ze.

Ze voegen waarde toe aan jouw artikel.

De tekst wordt gebruikersvriendelijker en zelf denk ik dat het gebruiken van relevante afbeeldingen (sowieso indirect en misschien ook wel direct) een positieve invloed  heeft op de ranking.

We zijn over de helft :) Nog 5 zoekmachine optimalisatie tips te gaan!

6. Alleen afbeeldingen gebruiken!

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Kan misschien zo zijn, maar Google ziet het niet zo.

De spiders kunnen alleen de alt-tag van de afbeelding lezen (en nee, beschrijf de afbeelding in de alt-tag niet in 1000 woorden, 3-8 woorden is voldoende). Webpagina’s met alleen afbeeldingen ranken over het algemeen niet goed. Dit komt de zoekmachine te weinig informatie heeft om de webpagina te beoordelen op relevantie en kwaliteit.

Behalve… als ze veel kwalitatieve links hebben (dan kan je denken aan Infographics en Memes).

Maar over het algemeen; gebruik afbeeldingen als ondersteuning van de webpagina, niet als de complete webpagina (of gebruik tekst als ondersteuning van de afbeelding (bij infographics en foto van producten).

 7. Kopieer teksten!

Het schrijven van webteksten vinden veel mensen maar een vervelend werkje. Ene keer heb je geen inspiratie en de andere keer geen tijd (of zin).

Waarom dan niet kopieeren?

5 redenen om geen teksten te kopiëren

  1. Plagiaat
  2. Niet vindbaar in Google (duplicate content)
  3. Geen onderscheidend vermogen
  4. Je biedt geen toegevoegde waarde aan de bezoeker
  5. Je komt niet professioneel en betrouwbaar over

Weet je nog meer redenen? Laat een reactie achter :)

Iedereen kan goed worden in het schrijven van teksten.

Wat moet je daar voor doen?

Schrijven, nog meer schrijven, schrappen, lezen, nog meer schrijven, Tweeten, gastblogs schrijven, teksten herschrijven en nog meer schrijven.

8. Spam Links!

Lager rankenDe ranking van jouw webpagina wordt deels bepaald door het aantal en de kwaliteit van de links die naar jouw website staan.

Dus? Overal een link achterlaten?!

Nope!

Wanneer je denkt dat het spammen van een links helpt, dan begrijp je de essentie niet van de functie van een link in het algoritme.

Aan de hand van de inkomende links naar een pagina kan de zoekmachine de kwaliteit, relevantie en populariteit ven een pagina beter begrijpen

Een aantal handvaten

  1. Links van relevante webpagina’s zijn meer waard dan een link van niet-relevante webpagina’s
  2. Links van populaire/autoritaire pagina’s zijn meer waard dan een link van niet populaire pagina’s.
  3. Links in de content zelf zijn meer waard dan links in de sidebar of in de footer

Het idee achter de waarde die aan een link wordt gegeven, is dat webmasters organisch linken naar jouw webpagina, omdat er relevante/actuele/betrouwbare informatie staat.

Dus in principe zouden links organisch moeten komen.

Linkbuilding is het onder de aandacht brengen van webpagina’s en het vergroten van de online zichtbaarheid onder de doelgroep

Wow.. Dat lijkt veel op traditionele marketing.

Dat is ook zo.

Je zou dus ook een plan moeten maken, onderzoeken waar de doelgroep is, relaties met opinieleiders creëren (two-step flow theory) en doelgroepgericht jouw website promoten.

Dus actief bezig zijn op social media, webblogs etc.

Creëer een positief beeld van jouw website of bedrijf op het web.

Het spammen van links komt hier dus niet bij kijken.

9. Links, likes en followers kopen!

Hahahaha, nee.

Met ‘valsspelen’ win je op de lange termijn nooit.

10. Titel vol met keyword plaatsen

De titel is toch een redelijk belangrijke factor in het algortime. Waarom dan niet de titel volspammen met keywords?

Dus niet?   “Tekstbureau | teksten | webtekst | copywriting | teksten schrijven”

Nope!

Maak een informatieve en aantrekkelijke titel die de bezoeker uitnodigt om op jouw link te klikken.

Dus probeer het zoekwoord waarop je wilt ranken te combineren met bijvoorbeeld een resultaat.

Bijvoorbeeld: “Professionele webteksten die zorgen voor meer winst | Tekstbureau Aap”

Nog wat extra tips van Matt Cutts om lager te ranken

Extra tip 1: Keyword stuffing

Extra tip 2: Links naar p**no websites

Extra tip 3: Gebruik Google Adsense

Extra tip 4: Stop met haten en verspreid de liefde

Zoek je zoekmachine optimalisatie tips die wel werken?

Kijk dan op de pagina: 120+ seo tips om beter vindbaar te worden of kijk eens of een SEO advies wat voor jou is.

 

 

0
Auteur: Ruben Bunskoeke




Delen:

One comment on “10 zoekmachine optimalisatie tips om lager te ranken!

  1. ‘Stop gewoon met het manipuleren van de tekst voor de zoekmachine’

    Deze spreekt mij het meeste aan.
    Als ik eenmaal schrijf (nadat ik mijn doelstelling bepaald heb) dan probeer ik dat ‘naar de lezer toe’ te doen. Pas aan het einde pas ik hier en daar een klein woordje aan om de SEO iets aan te scherpen, maar het belangrijkste blijft inderdaad een natuurlijk lopende tekst.

    Complimenten voor het artikel trouwens..

Comments are closed.