Wat zijn SEO-teksten?

Ik heb gevoel dat er te vaak te moeilijk wordt gedacht over het optimaliseren van een pagina voor een bepaalde zoekwoordcombinatie.

Het is belangrijk en je moet er natuurlijk mee rekening mee houden, maar de precieze locatie van de zoekwoorden waar jij op wil ranken in een tekst heeft niet een enorme invloed op de ranking. En het maakt ook niet super veel uit of je de zoekwoorden nou drie, vier of zes keer laat terugkomen in de tekst.

We moeten eenvoudiger en logischer denken.

We moeten vanuit de zoeker denken

Als jij zoekt op ‘Hoe werken magneten?’, wat voor soort titel zou jij dan willen zien in de zoekresultaten?

Stel, dit zijn zes zoekresultaten, op welke zou je dan klikken?

  1. De rode kant is de Noordpool en de blauwe kant is de Zuidpool van de magneet.
  2. Magneten – Hoe werken ze eigenlijk?
  3. Magnetisme
  4. Een magneet is een voorwerp van magnetisch of gemagnetiseerd materiaal…
  5. Hoe werkt een magneet?
  6. Soorten magneten

Waarschijnlijk zou je klikken op de tweede of de vijfde optie. Je wil zekerheid hebben dat de vraag die je hebt ook daadwerkelijk beantwoord wordt. Dit betekent dat het meestal slim is om het probleem die je oplost of de vraag die je beantwoordt te herhalen in de titel.

Stel, je klikt nu verder op een van die twee resultaten.

Wat verwacht je dan van de pagina? Welke onderwerpen denk jij dat er besproken worden? Waar zou de eerste alinea over gaan? Zouden er plaatjes op de pagina moeten komen?

Op deze vragen bestaat geen één duidelijk en definitief antwoord. Het maakt daarom ook niet enorm veel uit hoe je begint of wat je precies op de pagina plaatst. Ik zou wel, als zoeker, een soort bevestiging willen dat de vraag die ik had, namelijk ‘hoe werken magneten’, duidelijk beantwoord in de tekst. Het is daarom weer slim om de vraagnog een keer te herhalen op de pagina.

Je wil die bevestiging zo snel mogelijk hebben. Dus waar kijk je als zoeker direct naar als je op een zoekresultaat klikt? Wat doe je de eerste vijf of tien seconden op een pagina?

Een paar dingen vallen meestal op:

  • de titel,
  • de eerste zin(nen),
  • de koppen

Als ik boven de fold (de fold is het stukje op een webpagina dat zichtbaar is zonder te scrollen) een duidelijke kop zie met ‘Hoe werken magneten precies?”, dan zou ik gerust gesteld zijn. Ik zit op de juiste pagina.

Wat ook helpt is als er iets over de vraag wordt verteld in de eerste paar zinnen. Dan weet ik helemaal zeker dat ik goed zit. En dit is eigenlijk al genoeg om te zorgen dat jouw pagina zichtbaar wordt in de zoekresultaten voor de zoekwoorden waar jij op wil ranken.

De zoeker weet dat hij op de juiste plek zit en de zoekmachine ziet door de herhaling van de vraag op de pagina (het plaatsen van de zoekwoorden op de pagina) dat de pagina daadwerkelijk relevant is aan de vraag.

En vergeet niet dat Google teksten vrij goed begrijpt. Je hoeft daarom ook niet constant de zoekwoorden waar jij op wil ranken precies op dezelfde manier en volgorde te plaatsen in het artikel. Bij sommige zoekwoordcombinaties komt dit enorm onnatuurlijk en geforceerd over.

Dus bij dit voorbeeld hoef je niet perse twee, drie of vier keer in het artikel ‘hoe werken magneten’ te plaatsen, maar je kan het ook afwisselen met zinnen als ‘hoe werkt een magneet?’, ‘de werking magneten …’ en ‘magneten werken door een… ”. De zoekmachine koppelt dit soort zinnen vanzelf met de zin ‘hoe werken magneten’.

Belangrijk: de achterliggende behoefte

We weten welke vraag de lezer beantwoord wil hebben, maar we kunnen een nog betere en krachtigere pagina maken door nog een paar vragen te stellen.

Waarom wil de lezer de vraag beantwoord hebben? Waarom wil de lezer weten hoe magneten werken?

  • Komt de vraag puur voort uit nieuwsgierigheid? Zo ja, wat voor andere dingen zou de lezer ook interessant vinden?
  • Wil de lezer zelf een magneet maken?
  • Moet de lezer een presentatie maken over magneten?

Door deze vragen ook te beantwoorden wordt jouw pagina nog krachtiger en relevanter. Het zorgt ervoor dat je hoger kan ranken op het zoekwoord waar je op wou ranken en het zorgt ervoor dat je ook redelijk goed gaat ranken om gerelateerde zoekwoorden.

Dit betekent niet dat je alle mogelijke achterliggende behoeften moet bespreken op de pagina, soms liggende de behoeften te ver uit elkaar. Maar kijk altijd welke achterliggende behoeften je wel kan bespreken, zonder de eenheid van de pagina op te geven.

 

 

Delen: