Voordelen van online out of the box-denken

Het zit in ons bloed om structuur te creëren.

We hebben het nodig..

Zonder structuur blijft er chaos over.

Daarom discrimineren en generaliseren we er op los. We bouwen onbewust voor elk nieuw verschijnsel snel een hokje of plaatsen het in een bestaand hokje.

Waarom doen we dat eigenlijk?

Omdat elke keer als we iets in een hokje plaatsten, we een stukje onzekerheid wegnemen. Om nog meer onzekerheden weg te nemen, maken we een hiërarchie tussen alle hokjes.

We weten wie we wel of niet kunnen vertrouwen (en in welke mate), waar we moeten zijn voor informatie over vakanties, waar we kleren kopen en wie vanavond thuis kookt.

Dankzij de structuur die we creëren, kunnen we ons bezig houden met zaken die er toe doen.

De vloek

Helaas heeft deze eigenschap ook negatieve kanten.

Het beperkt de creativiteit en we worden minder open-minded. We plaatsten iets direct in een hokje, zodat we er ons niet meer druk over hoeven te maken.

Daarom is de eerste indruk zo belangrijk.

Elk nieuw blogartikel, webpagina, tweet of reactie kan de eerste indruk bij iemand zijn. Wat voor indruk krijgen mensen van jouw online aanwezigheid?

We maken helaas één grote fout.

We gebruiken de verkeerde structuur.

Jarenlang is de ‘boomstructuur’ een van de belangrijkste handvatten om structuur in het leven te brengen. Structuur in hiërarchie, klassen, functies, families, menu’s, evolutie etc.

Overzichtelijk, maar..

De boomstructuur is niet in staat om elk netwerk en elke connectie goed te weergeven. Netwerken en hokjes zijn complexer dan oorspronkelijk gedacht. Iemand past in meerdere hokjes en diverse hokjes zijn gerelateerd aan elkaar. Er is geen duidelijke hiërarchie.

Netwerken zijn semantisch.

Wat heeft dit nou met online marketing te maken?

Veel.

Structuur kom je overal tegen, dus ook online. Op elke website, in elke tekst, in Google en in alle sociale netwerken. Hoe beter je de ontwikkeling van structuren begrijpt, hoe succesvoller je online wordt.

  • Minder afleidingen (dus meer tijd)
  • Meer relevante informatie
  • Hogere rankings
  • Creatiever
  • Socialer
  • Meer toegevoegde waarde bieden

Het filmpje legt het principe uit dat netwerken en hokjes complexer zijn dan oorspronkelijk gedacht.

En hoe kunnen we dit nou toepassen?

Relevante informatie sturen en ontvangen

Niet iedereen past in ‘één hokje’.

Zo is dat ook met Social Media. Een collega kan bijvoorbeeld ook een goede vriend zijn. Een van de sterkten van Google+ was bijvoorbeeld het structureren van alle connecties.

Ze snappen het idee en bieden de mogelijkheid aan om personen in meerdere cirkels in te delen. Je kan vervolgens gericht relevante informatie sturen en ontvangen.

En dat is wel nodig met de informatie overload waar we tegenwoordig mee te maken hebben.

Structuur op jouw website?

Bijna geen 1 pagina past onder één vast kopje.

Zo heeft de pagina: SEO advies ook betrekking tot online marketing en social media. Waarom beperken we onszelf dan tot één zo’n specifieke hiërarchie in links.  Maak je website ook semantisch.

Koppel alle gerelateerde pagina’s aan elkaar (interne links). Hoe beter je alle pagina’s koppelt, hoe relevanter elke pagina wordt.

Beter voor de bezoeker is beter voor jouw rankings.

Authorship en het semantisch web

Google is hard bezig met het realiseren van een semantisch web.

  • Het koppelen van synoniemen
  • Artikelen van dezelfde auteur koppelen(met de authorship markup)
  • Het koppelen van relevante artikelen op één website (interne links)
  • Het creëren van persoonlijke zoekresultaten (dankzij Google+, Chrome, Google diensten)

Het is tijd.

Tijd om het semantisch structureren van informatie te omarmen. Hoe sneller je helpt met het creëren van het semantisch web, hoe meer profijt je er van hebt.

To-do list

  • Maak een Google+ account aan en stop jouw contacten (en mij) in een of meerdere relevante cirkels.
  • Geef interessante en leerzame artikelen een +1.
  • Deel informatie en artikelen aan relevante cirkels.
  • Selecteer een niche en creëer een database met relevante artikelen.
  • Koppel alle relevante artikelen aan elkaar met interne links.
  • Gebruik de authorship markup en schrijf gastartikelen.
  • Gebruik het semantisch structureren bij brainstormen (out-of-the-box).
  • Creëer relevante lijsten (Facebook en Twitter) en volg alleen relevante informatie.
  • Bedenk bij alle online marketing uitingen of dit zorgt voor een goede eerste indruk.
  • En bedenkt ook gelijk wat voor soort indruk je wilt maken.

Heb jij meer tips? Vragen, meningen of opmerkingen? Laat een reactie achter!

0
Auteur: Ruben Bunskoeke



Delen:

2 responses to “Voordelen van online out of the box-denken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *