Online Marketing Model

Effectieve online marketing strategie

In het online marketingmodel leggen we de verbanden van de diverse online marketingmiddelen met hogere rankings en meer bezoekers

Hogere rankings en meer bezoekers

Tegenwoordig zoekt bijna iedereen op het internet naar informatie over producten of diensten. Dit gebeurt grotendeels via de zoekmachine. In Nederland is Google veruit de meest gebruikte zoekmachine.

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen op een van de eerste drie links van de resultatenpagina (SERP) klikken.

Dit betekent dus als je meer bezoekers wilt hebben via de zoekmachine, je een hoge ranking moet hebben. Het aantal bezoekers dat een website krijgt en hoe lang ze op de website blijven wordt ook meegenomen in de bepaling van een ranking.

Dus meer (relevante) bezoekers zorgen ook voor een hogere ranking in de zoekmachine.

 

Online Marketingmodel2

Content optimalisatie

Google houdt van content (tekst, afbeeldingen en video’s). De content is erg belangrijk bij de ranking van de webpagina. Door de content te optimaliseren wordt de tekst gebruikersvriendelijker en duidelijker.

Het gebruiksvriendelijker maken van een tekst kan door middel van goede headers (koppen), het gebruik van Vet, Cursief en Onderstrepen etc.

Hierdoor weet de bezoeker en de zoekmachine welke keywords belangrijk zijn en waar de tekst over gaat. Een essentiële stap bij content optimalisatie is een goede keyword analyse

Technische optimalsiatie

De techniek achter de website is ook erg belangrijk voor de zoekmachine. Zo moet een website snel laden en een nette code hebben. Verder kunnen de spiders van de zoekmachine niet alle codes.

Zo kunnen de spiders geen flash zien. Dus probeer geen belangrijke pagina’s compleet in flash te maken. De usability (gebruiksvriendelijkheid) is ook erg belangrijk. Google wilt het beste voor haar bezoekers.

Een gebruiksvriendelijk webdesign zorgt er vaak voor dat de webpagina makkelijk te scannen. Verder is het belangrijk dat jouw website altijd bereikbaar is voor de bezoeker en de zoekmachine. het dus ook belangrijk om voor een betrouwbare hosting te kiezen.

Google houdt met de bepaling van de ranking van een website rekening met meer dan 200 factoren. Deze factoren bestaan uit deels content, deels technisch en deel linkbuildingfactoren. Hier een aantal SEO tips.

Linkbuilding

Het derde aspect van Zoekmachine optimalisatie is het linkbuilding. Linkbuilden is het creëren van links naar de desbetreffende pagina.

Hiermee kunnen de spiders van de zoekmachine zien hoe belangrijk een pagina is. Elke link heeft een waarde. Deze waarde wordt bepaald door onder andere de positie van de link, de anchortekst, op welke website de link staat en waar de tekst over gaat.

Social Media

Er diverse manieren om meer bezoekers via Social Media te krijgen en hogere ranking. Zo kan met een link in jouw social media profiel (Twitter, Facebook, Linkedinn, Google+) al zorgen voor meer bezoekers en hogere rankings.

Elk bedrijf kan op elk soort social media een aparte strategie hebben, omdat elke strategie een artikel opzichzelf is laten we deze nu buiten beschouwing.

De hoofdgedachte achter de strategie is: het netwerken met mensen en het enthousiasmeren van mensen van jouw website, dienst, product, denkwijze etc. Via deze Social Media kan je ook een link sturen naar jouw vrienden,volgers en connecties over de desbetreffende pagina. Deze link zorgt ook weer voor meer bezoekers en een betere ranking.

Video marketing

Video marketing is een erg effectieve marketingmiddel. Dit komt omdat deze video’s viral kunnen worden(snel gedeeld en verspreid en zo dus populair).

In deze video’s of in de beschrijving van de video kan ook een link geplaatst worden naar de desbetreffende webpagina. Als deze video vaak wordt bekeken, komen er meer bezoekers via de link naar jouw website.

Verder heeft deze link ook een goede waarde, wat weer kan zorgen voor een betere ranking. Een van de sterkten van een video is de deelbaarheid. Zo kan de video (en dus ook de link) op meerdere website geplaatst worden.

Dit zorgt dus voor meerdere links naar de webpagina.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een van de oudste, maar ook een van de best werkende marketingmiddel.

Wanneer er genoeg mensen zijn ingeschreven voor een nieuwsbrief, kan er maandelijks (of wekelijks) een mail gestuurd worden. Deze mails kunnen een link bevatten naar jouw website.

Deze link zorgt ook weer voor meer bezoekers en een betere ranking.

Affiliate Marketing

Bij affiliate marketing maken derden reclame voor een dienst of product dat jij aanbiedt. Deze derden krijgen een commissie als een bezoeker van hun site een product bij jou koopt.

Er zijn diverse affiliate websites waar je jouw producten of diensten kunt aanbieden. Vervolgens stel een commissie in (wat iemand krijgt als hij/zij een product/dienst van jou verkoopt).

Derden zullen dan vervolgens jouw product verkopen en mensen doorverwijzen naar jouw website met een link. Deze link zorgt voor een betere ranking en u krijgt meer (relevante) bezoekers.

Blog & Webartikelen

Zoals eerder vermeldt houdt Google van content. Google houdt nog meer van actuele content. Het bijhouden van een blog zorgt voor meer content en actuele content op jouw website.

In deze blogartikelen kan je linken naar de pagina’s over jouw producten of diensten. Deze blogartikelen kunnen ook verspreid worden, waardoor je meer bezoekers krijgt en meerdere links.

Een ander manier om jouw product of dienst te promoten is het schrijven van artikelen voor andere websites. Het schrijven van deze “guest” artikelen zorgt voor meer naamsbekendheid en een link van een goede website naar jouw website.

Combineren

Een effectieve online marketingstrategie is het koppelen van de diverse online marketingmiddelen.

Een goede start is het optimaliseren van je huidige content en website en deze te promoten via de diverse kanalen. Vervolgens creëer je een blog waar je wekelijks of dagelijks een (voor de zoekmachine geoptimaliseerde) artikel voor schrijft of een video plaatst.

Dit artikel of de video kan je delen de diverse social media en via jouw e-mailmarketingcampagne. Dit zorgt ervoor dat jouw website door meerdere kanalen bij een grotere doelgroep terecht komt.


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

One comment on “Online Marketing Model

Plaats een reactie