Vraag vaker wat mogelijk is bij kanalen: je weet niet welke kansen er zijn om zichtbaar te worden

Laatste update: 28 september 2022 door Ruben Bunskoeke


Er zijn enorm veel opties en mogelijkheden waar wij niet op de hoogte van zijn.

  • Opties die niet overwogen zijn.
  • Opties waar niet naar gezocht wordt
  • Opties die niet zichtbaar zijn
  • Opties die nog niet aangeboden worden

Ons ondernemer en marketeer wil je zichtbaar zijn op plekken waar jouw doelgroep is

Dat kan van alles zijn: blogs, forums, informatieve websites, concurrenten, andere ondernemers, non-profit, YouTube kanalen, verenigingen, podcasts etc.

Weinig van die kanalen vertellen wat je kunt doen om op hun kanaal zichtbaar zijn.

Dat betekent niet dat het niet mogelijk is op alle andere kanalen

En het betekent ook niet dat de opgegeven methoden om zichtbaar te worden op een van die weinige kanalen – wat vaak adverteren of een gastblog is – de enige opties zijn.

Er is een enorm potentieel dat niet gebruikt wordt. Maar wij denken er niet over na. De website-eigenaren denken er niet over na.

En iedereen die er over nadenkt, denkt in hele specifieke dingen. Zo wordt bijna elke website-eigenaar wel eens benaderd door een linkbuilder die vraagt in een zo-goed-als-geautomatiseerd-mailtje of je een link kan ruilen en of er een mogelijkheid om een gemiddeld gastblog te plaatsen.

Er wordt klein gedacht en gehandeld.

Op elke kanaal en website waar jouw doelgroep zich bevindt is er wel een optie om zichtbaar te zijn

Het is jouw missie om de opties in kaart te brengen.

Het begint altijd met het leren kennen van de website, het bedrijf en de persoon.

Daarna stuur je een mailtje.

Persoonlijk. Eerlijk. Vriendelijk. Open.

Je bent op zoek naar een win-win-win. Iets waar jij wat aan hebt, het kanaal en de doelgroep.

“Finally, we contacted several relevant community sites asking about opportunities to announce Hotjar to their users. Many sites were willing to spread the word for free, but in other cases we ended up investing into sponsored email announcements or articles.”

Hotjar

Na een persoonlijke intro vraag je of die persoon mogelijk een ideetje heeft over hoe jij, het kanaal en hun doelgroep kan helpen.

Misschien een kleine samenwerking. Of iets wat ik voor jou kan doen in ruil voor een shout-out.

Je kunt zelf ook even brainstormen – en dat vertellen – en dan wat suggesties geven, zoals:

Je legt de bal in hun handen.

Misschien kunnen ze zelf iets leuks bedenken. Mogelijk is het iets waar jij zelf nog nooit aan hebt gedacht.

Misschien heb jij iets voorgesteld wat hun interesse pakt. Misschien hebben ze een leuk idee voor een interview.

Je weet niet wat allemaal mogelijk is

En mogelijk weet de eigenaar van de website dat ook niet. Maar samen kunnen jullie daar achter komen.

Zoveel interessante plekken worden door bedrijven genegeerd omdat die plekken niet schreeuwen met hun mogelijkheden. Als je als ondernemer of marketeer vaker de eerste stap zet en dingen voorstelt, dan zul je verbazen wat allemaal mogelijk is.

Bekijk tientallen andere marketingtips

Heb je iets aan dit artikel gehad?