Hoe Google+ langzaam de wereld verovert

 

Al meer dan een jaar geleden (7 febuari 2012) had ik dit artikel gepubliceerd.

Get ready for the launch

Op 28 juni 2011 werd de beta-test versie van Google+ gelanceerd.

Google+ maakte bij de lancering slim gebruik van het ‘two step flow model’, waarbij er gecommuniceerd werd via opinieleiders.

Hoe? Men kon alleen lid worden wanneer je een uitnodiging kreeg.

Veel van deze uitnodigingen kwamen terecht bij ‘leaders’ in een branche. De bekendste marketing/ technische weblogs kregen snel een invite.

Waarom? Zodat deze mensen over Google+ (een nieuwe ontwikkeling/dienst) konden schrijven.

Slim. Veel van de mensen die in de scene van techniek en marketing zitten behoren vaak tot early adopters.

Wanneer je iets gratis krijgt, ben je sneller positiever/tevreden over een product of dienst. Deze blogs schreven bijna allemaal een artikel over de mogelijkheden van Google+. Een dag na de lancering sloten de invites wegens een ‘te hoge vraag’ naar Google+ invites.

Ik denk dat ze dat gepland hadden, om die dagen erop de bloggers een kans te geven om te schrijven over Google+ (en anders kwam het erg goed uit voor Google).

Door de extra promotie en de schaarste van invites ontstond er meer vraag naar een Google+ invite. Slim gedaan dus.

Fase 2: early adaptors

De weken erna gingen de invites weer  open en konden ook de tweede graad Google+ leden invites sturen. Op 6 augustus 2011 kon elke Google+ lid 150 mensen uitnodigen. Op dit moment liep het weer storm voor Google+.

Er werden wedstrijden georganiseerd en de prijs was: een invite voor Google+.

In het kort: heel veel free publicity voor Google+.

Na een tijdje had iedereen die een ‘hoge’ behoefte had aan Google+ account, een Google+ account. De ‘early adopters’ van Google+ waren voornamelijk mannen (71,24%) en de meest voorkomende leeftijdsgroep (35%) was tussen de 25 en 34 jaar oud.

Tijd voor de volgende stap in de marketingstrategie.

Face 3: Lanceren van nieuwe producten en groei

Met elke nieuwe dienst/onderdeel die Google lanceert, heeft Google (en alle bloggers) een reden om over Google+ te praten (meer publiciteit).

Verder wordt Google+ in het algeheel aantrekkelijker dankzij de extra nieuwe features.

Daarom lanceerde Google+ achter elkaar nieuwe producten, zoals Google Hangouts op 18 augustus, de ´What’s hot´ stream (die nu een beetje weggemoffeld is) en de Google+ Creative Kit op 27 oktober 2011 (een online foto editor).

Google plus features

Fase 4: Open voor (bijna) iedereen

Op september 2011 werd Google+ open voor iedereen die ouder was dan 18 jaar.

Hierdoor kon iedereen die Google+ wel interessant vond, maar geen moeite wou doen voor een invite (zoals de vorige fase), een Google+ account aanmaken.

Maar Google+ was nog niet klaar. Nog lang niet.

Fase 5: Organisaties en Google Pages

Op 7 november 2011 konden bedrijven een eigen bedrijvenpagina aanmaken op Google+ (Google Pages).

Door deze ontwikkeling werd Google+ interessant voor organisaties. Waarschijnlijk maakte elk bedrijf dat in de groep van ‘early adaptors’ zit een Google+ page aan en communiceerde dit via hun kanalen. Nog meer gratis publicity voor Google+.

Grote (geselecteerde) bedrijven kregen een Google+ badge op 9 november 2011. Dit zorgde ervoor dat grote organisaties met een enorm netwerk via hun website leden konden werven voor hun Google+ page. Doordat veel van deze bedrijven dit ook deden kwam Google+ weer prominent in beeld bij enorme netwerken.

Dit zorgt weer voor een toename in het aantal leden van Google+ en Google hoeft er weer niets voor te doen. Ze lieten de grote bedrijven en de bloggers in de vorige fases als ambassadeur optreden van Google+.

De Google+ badge was voor iedereen beschikbaar op 16 november. Dit zorgt voor hetzelfde verhaal als hierboven.

Google laat andere mensen optreden als ambassadeur. 

Fase 6: De jeugd van tegenwoordig

Op 26 januari 2012 werd Google+ open voor iedereen die 13 jaar en ouder was.

Zelf ben ik wel benieuwd of dit te zien is in de groei van Google+. Maar het idee snap ik wel. Eerst Google+ lanceren als een platform voor volwassenen en later openstellen voor de jongeren.

Door de vorige fases van de strategie en het feit dat jongeren geen Google+ account mochten aanmaken, zou kunnen zorgen voor een flinke behoefte onder jongeren aan een Google+ account.

Wat je niet mag, wil je hebben.

Dit fenomeen zag je ook met Facebook, Hyves en Twitter.

Eerst werden de ‘jong volwassenen/ volwassenen’ lid (25 tot 35 jaar (early adaptors)) lid. Daarna volgde de jongeren (16-25 jaar oud) early majority)), daarna de andere volwassenen (35 tot 55 jaar oud (late majority)) en tot slot de ouderen (die momenteel nog op Hyves of al op Facebook  zitten (de laggards). Over het algemeen gezien dan.

Online Marketeers Google+

Legendary Google plus afbeeldingSEO’ers zijn ook gedeeltelijk verantwoordelijk voor de groei van Google+.

Dat heeft te maken met de ontwikkeling: gepersonaliseerd zoeken.  Je hebt twee soorten gepersonaliseerd zoeken. Namelijk ‘search your world’ en de +1’s.

Met ‘search your world’ geven de zoekresultaten berichten vanuit jouw netwerk in Google+ weer. De andere soort zijn de +1’s die je bij de zoekresultaten ziet.

Zelf denk ik dat ‘search your world’ niet erg populair wordt, maar dat de +1’s wel van grote invloed worden/zijn. Update: nu is inderdaad ‘search your world verdwenen’/

Zelf heb ik al een test gezien van een resultatenpagina in Amerika waaruit 5 van de 10 resultaten uit gepersonaliseerde zoekresultaten bestaan (eerlijk gezegd weet ik niet meer of dat over +1’s of ‘search your world’ ging).

Hopelijk gaat het terug naar 2-3 resultaten, anders denk ik dat de kwaliteit van de resultaten daalt. Update: Zover ik nu zie zijn ze ook weer teruggegaan naar 2 a 3 zichtbare +1’s per zoekresultaatpagina.

Extra marketing tool

SEO’ers en organisaties hebben met de +1 een extra tool om goede resultaten te behalen in de zoekmachine.

Daarom zie je dat veel SEO’ers en organsitaies nu al proberen zoveel mogelijk +1’s te krijgen.

Verandert er veel voor de SEO’er? Nee, vind ik niet. Om organisch een +1 te krijgen, moet je goede content schrijven en de content promoten.

Het voordeel van de +1’s is dat nu iedereen een stem heeft in plaats alleen  de webmasters (die links zetten). Verder wordt de +1 resultaten alleen weergeven in het netwerk van degene die de +1 gaf. In het kort gezegd veranderd er weinig. Blijf linkwaardige (+1 waardige) content schrijven en promoot die in kanalen waar jouw doelgroep zit.

 

De groei van Google+ in vergelijking met andere sociale media

Ik hoor veel mensen zeggen dat Google+ gefaald is of verliest in vergelijking met Facebook.

Update: Dat wordt nog steeds gezegd. Maar er wordt ook gezegd dat Google+ geslaagd is (17-7-2013). Allebei niet waar, volgens mij dan. Veel te vroeg om te zeggen.

Ik ben benieuwd naar welk perspectief deze mensen kijken.

Hadden ze verwacht dat Google+ meer dan 800 miljoen leden (aantal van Facebook) zouden krijgen in minder dan 7 maanden?? 800.000.000 zijn heel veel mensen en ik vind het heel erg onrealistisch om zoveel leden te verwachten in zo’n korte tijd.

Zelf zeg ik al sinds het begin van Google+ dat het 2-3 jaar zal duren, voordat Google+ populairder wordt (dat de balans gaat keren (tipping point) en daar geloof ik nog steeds in. Update: dat zou dus 2014 a 2015 worden. Daar sta ik nog steeds achter. 

Google heeft in vergelijking tot Facebook veel meer kennis en geld en bestaande populaire onderdelen (Google search, Gmail, Youtube etc) tot haar beschikking.

Het komt wel, het duurt alleen langer dan sommige mensen denken.

Toekomst van Google Plus

De CEO van Google+ gaf in januari 2012 aan ongeveer 90 miljoen leden te hebben. In vergelijking met Twitter die 100 miljoen leden heeft is dit enorm goed in slechts 7-8 maanden tijd. Facebook had pas na 3 jaar 100 miljoen leden en Google+ waarschijnlijk na 9 maanden al.

Sommige onderzoekers schatten zelfs dat Google+ aan het einde van 2012 400 miljoen leden heeft.

Zelf vind ik dat te hoog geschat (ik zou zeggen 250 miljoen), maar ja wanneer je terugkijkt naar wat Google+ allemaal heeft gelanceerd en welke (slimme) strategieën ze al gebruik hebben en juist wat ze nog kunnen/gaan gebruiken,  is alles mogelijk.

Update: Blijkbaar is Google+ ergens begin december 2012 de 500 miljoen leden gepasseerd (daarvan 135 miljoen actieve leden).

Upcoming features

Features die ik heb gevonden die waarschijnlijk worden doorgevoerd.

  • Google Experts

Een soort Yahoo Answers gemixt met de hastag #durftevragen = Google experts. Waarschijnlijk join je als expert een kanaal over een specifiek onderwerp waar mensen vragen stellen en die jij dan kan beantwoorden. Waarschijnlijk krijg je als jouw antwoord als beste is gekozen een +1 (van de lezers/ degene die de vraag stelt) of een dergelijke beloning (gratis promotie van jouw account aan de lezers van jouw vraag).

Wanneer je verder denkt, zal Google deze vragen tonen in de zoekresultaten (mensen zoeken vaak in vraagvorm (hoe doe ik.. , hoe maak ik …), waardoor Google weer een stap dichterbij is om een eindbestemming te worden (waar de vraag/behoefte van de bezoeker vervuld wordt). Een goed antwoord op een gestelde vraag kan dan leiden tot constante zichtbaarheid bij mensen met dezelfde vraag. Omgekeerd kan jij met vragen over een vakgebied terecht bij experts in een vakgebied.

  • Google Voice

Google Voice zou je waarschijnlijk kunnen vergelijken met Skype. Je zou mensen in jouw circles (waar je het eerst moet instellen (je wilt natuurlijk niet dat iedereen je altijd kan bellen)) bellen. Eigenlijk hetzelfde als Google Hangouts, maar dan via een duidelijke knop op het profiel.

 

Interessant leesvoer?

Deel het via Twitter, Facebook en Google+ natuurlijk =) Een +1 en een reactie is natuurlijk meer dan welkom.

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

2 responses to “Hoe Google+ langzaam de wereld verovert

  1. Leuk artikel Ruben met mooie uitschrijving van de gevolgde “Marketing” tijdlijn! Alleen kan het stukje over Google Voice verwarrend overkomen aangezien Hangouts al gebruik maakt van Google Voice, zie ook: http://www.google.com/tools/dlpage/res/talkvideo/hangouts/

    Google experts lijkt mij mooi aan te sluiten bij of als vervanger van huidige Google support forum. Overigens wordt het forum momenteel ook al geïntroduceerd als / verplaatst naar “Google Groups”.

    Maar eerst zijn er nu de nieuwe Google badges voor je site, zodat je je bezoekers een mogelijkheid geeft om jouw Google+ account direct in hun circles te hangen.

  2. Goed punt over Google Voice. Het bestaat dus al. Waarschijnlijk ging die feature (waarover ik had gelezen) dan alleen over de extra belknop prominent zichtbaar op het Google+ profiel.

    Verder heb ik ook de Google Badge al toegevoegd aan 000.nl (rechts boven). Ik wacht wel op een integratie van Twitter, Facebook, Linkedin, RSS en Google+ feed in een plugin/widget (dat bestaat al), maar dan ook met add to circles erbij :)

Plaats een reactie