LinkedIn marketing: beter zichtbaar door interactie

Laatste update: 25 november 2022 door Ruben Bunskoeke

Anno 2022 is LinkedIn de plek om organisch zichtbaar te worden bij nieuwe mensen. Vijf jaar geleden was dat op Twitter. En daarvoor op Facebook. Maar dit wisselt elkaar steeds af.

Je zit om twee reden op social media

  • Hoe vaker je zichtbaar bent, hoe beter je wordt onthouden.
  • Om nieuwe mensen te leren kennen

Dat doe je op drie manieren

  • Door initiatief te nemen en contact te zoeken
  • Door positieve interactie, oftewel mensen goed te laten voelen over zichzelf
  • Door dingen te delen

Door initiatief te nemen en contact te zoeken

De meeste mensen wachten tot de ander de eerste stap maken.

Ga actief op zoek naar mensen die je wil toevoegen.

Door positieve interactie

Je onderschat hoe waardevol mensen het vinden als je contact onderhoudt.

  • Like berichten.
  • Laat reacties achter.
  • Geef ze complimenten.
  • Stel vragen.
  • Deel memes.

Je moet daarom regelmatig wat van je laten horen

Dit betekent dat we ook niet TE kritisch moeten zijn met wat we posten.

Het moet gewoon een tikkeltje interessant of leuk zijn.

Een manier om met onze kritische-ik om te gaan is om niet één stukje te schrijven en te verzinnen. Want als je er maar één hoeft te schrijven dan wil je direct dat die goed is. En je vermoordt daardoor heel veel ideeën in hun beginfase.

Schrijf daarom niet één stukje, maar reserveer wat tijd en schrijf tien stukjes.

Wat moet je schrijven?

Kleine verhaaltjes. Leuke feitjes. Ervaringen. Alles wat je ook tegen een vriend of collega zou zeggen. Als zij het leuk vinden, dan zullen anderen dat ook wel vinden.

Elk contactmoment met een klant wat niet zo gemiddeld is als Jan Modaal kun je in theorie gebruiken.

Elke positieve reactie. Elk aha-momentje. Elke verassing. En elk negatieve ervaring kan een leerpunt vormen. Neem jezelf niet te serieus.

Deel elk succes

Een leuke klant? Een goed compliment? Een grote klant? Deel het.

Deel ontwikkelingen. Op zakelijk niveau en persoonlijk.

Deel meningen. Deel eigenaardigheden

En dat hoeven geen bijzondere meningen te zijn. Het kan gewoon iets klein zijn dat je toegeeft. Iets wat de perfecte persoon niet zal doen. Werk je 6 uur per dag? Hoe kan je daar iets kleins over vertellen? Of misschien besteed je elke dinsdag middag aan X. Of misschien volg jij je eigen advies niet op.

Niemand onthoud berichten die niet aan slaan. Dat is belangrijk om te houden. Men onthoud alleen hetgeen wat bovengemiddeld aanslaat.

En je kunt niet van te voren weten wat dat is. Meestal komt het uit een onverwachte hoek. Daarom is het beter om vaker wat te delen.

Originaliteit is overrated

Alles is een variatie of een combinatie van bestaande ideeën en concepten.

Het is niet jouw taak om iets uit te vinden, het is jouw taak om op te vallen, leuk gevonden te worden en onthouden te worden.

Deel kennis en verhalen uit boeken

Kies twee boeken. Eén enigszins bekend boek wat iets met jouw niche te maken en ga ook eens op zoek naar een boek wat niet zo bekend is.

Lees de boeken. Geef jezelf elke dag wat tijd om te lezen. Dat mag gewoon onder werktijd vallen. En onderstreep elk leuk, grappig, interessant verhaaltje, feitje en onderzoek.

Je verzamelt zo makkelijk 50 – 100 passages die je kunt gebruiken. En die kan je makkelijk in een social media post verwerken.

Schrijf een mini-intro. Een connectie met de quote die je deelt. Een eigen ervaring. Een vraag. Daarna deel je de quote met een bronvermelding. En daarna maak je weer een connectie met jouw vakgebied, jouw aanpak of invalshoek.

Bekijk meer marketingtactieken

Heb je iets aan dit artikel gehad?