De voordelen van korte en lange blogposts. En waarom jouw blogs niets opleveren.

Moet je korte of lange blogs schrijven?

Dat ligt eraan.

Voordelen van een lange blog

  1. Betere concurrentiepositie in de zoekmachine
  2. Grote(re) kans om te ranken op longtail zoekwoorden
  3. Grotere blogs worden over het algemeen vaker gedeeld dan korte blogs
  4. Naar grotere blogs wordt over het algemeen vaker verwezen dan korte blogs
  5. Minder meelifters (mensen die het idee achter een succesvolle ‘unieke’ blog van jou kopiëren), omdat de drempel voor het kopiëren van jouw idee hoger is.

Voordelen van een korte blog

  1. Het publiceren van een korte blog neemt minder tijd in beslag
  2. Je kan hierdoor vaker (en daardoor regelmatiger) een blog publiceren
  3. De aandachtsspanne van een weblezer wordt steeds korter (hoe jonger je doelgroep, hoe korter (denk ik))
  4. De drempel om een korte blog te schrijven is minder hoog
  5. Je kan zeer specifieke vragen heel specifiek beantwoorden
  6. Je leert de essentie van een idee in minder woorden over te brengen
  7. De drempel om een korte blog te lezen is lager

Dus afwisselen?

Nee. Het ligt eraan.

Waaraan?

Aan de reden dat je blogt

Bloggen kan veel opleveren.

Links. Likes. Nieuwe klanten. Goodwill. Naamsbekendheid. Sollicitanten. Volgers. Vrienden. Potentiële klanten. +1’s. Verkeer uit de zoekmachine. Et cetera.

Maar de harde waarheid is helaas dat de meeste blogs van de meeste bloggers niets opleveren.

Het gaat er namelijk niet om dat je blogt, maar om wat je blogt

Waarom blog je eigenlijk?

In hoeverre sluiten jouw blogs aan op de doelgroep die en het doel dat je wilt bereiken?

Wie wil je eigenlijk bereiken met je blogs? En wat moeten zij doen als ze jouw artikel hebben gelezen? Linken? Iets delen? Iets kopen?  En doen ze dat? Ja, waarom dan? Of beter. Waarom doen ze het niet? Weet je waar je over moet schrijven om potentiële klanten te bereiken?

Ik wil je echt niet van het bloggen helpen. Ik geloof dat bloggen veel kan opleveren. Maar alleen als je doelgericht blogt. Als je zakelijk blogt

Bloggen is marketing

Het is een middel om links, likes, goodwill en naamsbekendheid te genereren. En dat moet leiden tot meer klanten.

Als je blog niet zorgt voor meer klanten dan ben je ook niet echt zakelijk aan het bloggen, maar is het meer een hobby.

De blogs die doel(groep)gericht blijven bloggen winnen

Elk blogartikel zou op de doelgroep en het gekozen doel afgestemd moeten zijn/worden (zelf moet ik daar eerlijk gezegd ook nog aan werken).

Maar….vertel nou. Korte of lange blogs?

Hou eens op met het stellen van de verkeerde vragen.

Het succes van een blog is niet afhankelijk van je blogfrequentie. En ook niet van de lengte van je blogartikelen.

Denk eerst na over wat en wie je wilt bereiken. Kijk daarna over welke onderwerpen je moet bloggen om jouw doelen te bereiken. En als je weet voor wie blogt, wat je wilt bereiken en waar je over gaat bloggen dan weet je ook of het een lange of korte blog moet worden.

0
Auteur: Ruben Bunskoeke