De kleine heroïsche sprongetjes in het donker…

Bepalen hoe jouw onderneming er volgend jaar voor staat.

Helaas durven we die sprongetjes niet zo vaak te nemen.

En dat is allemaal de schuld van ons brein

Ons brein gaat namelijk onzekerheid uit de weg. Weg van het donker. Houdt ‘ie niet van.

Het is iets wat we te allen tijde moeten vermeiden.

  1. Tenzij we niet meer anders kunnen (uit nood of angst).
  2. Of tenzij we het juist kunnen veroorloven (zelfactualisatie).

Optie 1 zou je niet moeten willen. En optie 2 bereik je alleen door het heft in eigen handen te nemen.

Ons brein is de handhaver van stabiliteit

De handhaver van middelmatigheid. Van het niet-opvallen.

Ons brein is een worst-case-scenario-denker. Die ons blijft herinneren aan het mogelijke falen. Vroeger was dit erg handig. Toen opvallen veelal negatieve gevolgen had. De dood bijvoorbeeld.

Tegenwoordig niet zo. Niet als je wilt overleven met je onderneming in de (digitale) wereld die constant verandert. En helemaal niet als je wilt winnen in deze wereld. Juist de mensen die zich proberen te onderscheiden van de rest, slagen.

Het zijn de mensen die af en toe een sprongetje durven te nemen, omdat de nieuwsgierigheid of de wil(skracht) de onzekerheid overtreft.

Wat nou als het niet lukt?

Vragen we ons vaak af.

Wat nou als ze het niet leuk vinden? Wat nou als ik faal? Keihard op mijn bek ga.

Vaak is de angst voor afgang zo groot dat het sprongetje nooit wordt genomen. Liever niet proberen dan mogelijk falen. Toch?

Maar wat nou als het wel lukt?

Is die kans het niet waard?

Wat maakt een held, een held?

In elke film, boek en serie zie je het. In het nieuws ook.

Het is geen talent.

Geen kracht, geld of wijsheid.

Het is moed.

Het zijn gewone mensen die kleine heroïsche sprongetjes durven te maken.

Moed is iets veranderen wat niet moet, maar kan.

Moed is beginnen. Maak een website. Begin een blog. Maak dat product. Zet nu geld opzij voor die ene reis. Investeer. Neem die cursus.

Moed is volhouden wanneer het doel niet in zicht is.

Moed is meer jezelf zijn. Online. Iedereen is dat wel. Als ze alleen zijn. Of bij hun beste vrienden. Maar niet publiekelijk. Helemaal niet online. En helemaal niet met hun bedrijf.

Moed is openlijk jouw leven, ervaringen en falen verweven met jouw vakgebied.

Moed is het gezicht achter het bedrijf laten zien.

Moed is jezelf onderscheiden van de rest.

Moed is investeren in iets waar je pas over een jaar wat aan hebt.

Het zijn die kleine heroïsche sprongetjes in het donker die bepalen hoe jouw onderneming er volgend jaar voor staat.

0
Auteur: Ruben Bunskoeke




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *