Horizontale en verticale zoekwoorden: wie niet groot is, moet flexibel zijn

Laatste update: 3 februari 2022 door Ruben Bunskoeke

Het is niet makkelijk om hoog te scoren in Google.

En bij populaire termen is het een olympische uitdaging.

De websites die al hoog ranken zijn steeds lastiger van hun plek te duwen – op een beleefde manier natuurlijk

Dit komt voor een groot deel door autoriteit. Google kan de kwaliteit van een pagina niet goed beoordelen – het is een algoritme. Ze kijken daarom naar de waarschijnlijkheid van kwaliteit, wat gebaseerd is op tig factoren.

Autoriteit is het overkoepelende antwoord hierop.

Mari Jose Cabral

Autoriteit is een soort creditscore – maar dan over onderwerpen. Het is een representatie van jouw gehele online aanwezigheid. Het is elke pagina die je hebt gemaakt – en hoe die pagina is ontvangen op het web. Het overstijgt jouw eigen eilandje. Het gaat om jouw aanwezigheid en mentions op andere websites. Het gaat om branding, imago en sociaal bewijs.

Door de jaren heen hebben bedrijven in elke niche de tijd gehad om hun autoriteit uit te bouwen.

De drempel om er tussen te komen wordt daarom steeds groter.

Dit geldt driedubbel bij grote, drukke en dure markten. Je strijdt vaak tegen het gezamenlijke werk van grote teams experts, consultants en enorme budgetten over meerdere jaren. Bij sommige markten lijkt het nagenoeg onmogelijk.

Maar ook kleine niches hebben er steeds meer last van.

Hoe scoor je in Google in markten met moordende concurrentie?

Je kunt langzaam een niche veroveren – dus de normale route.

Je zet in op diepte, durf, persoonlijkheid, creativiteit, slimme oplossingen en samenwerkingen om voorbij de gevestigde orde te komen. Door alles te doen wat grote bedrijven niet kunnen of durven.

Gestaagd werken aan je branding, jouw bekendheid en de body van jouw website. Maar dan hebben we het nog steeds over een lange tijd. Het opbouwen van een autoriteit is als het planten van een boom. Het duurt gewoon lang, hoe snel en optimaal je alles ook doet.

Maar soms is de drempel te hoog. De concurrentie is te sterk. Je kunt dan een andere kant op.

Met horizontale en verticale zoekwoorden

Tenminste, zo noem ik ze.

Met horizontale en verticale zoekwoorden werk je juist om jouw niche met veel concurrentie heen.

Becky Suss

Verticale zoekwoorden

Verticale zoekwoorden zijn vrij straightforward.

Je wilt graag ranken op koopgerelateerde zoekwoorden en hoofdzoekwoorden. Dit zijn direct ook de zoekwoorden met de meeste concurrentie.

Maar zoals ik vorige keer al zei, behoeften bestaan niet in een vacuum. Het is een reis. Een cycle. Er is een voor en een na.

Na de koopfase is er een gebruiksfase – met eigen behoeften en vragen. Daarna is er een nazorgfase. Het gebruik van dingen stopt of zwakt af. Soms vergeet men het. Soms gaat iets kapot. Daarna is er een evalueerfase. Waarin de persoon gaat kijken of ze voor een herhaalaankoop gaan. En of ze het product zouden aanraden.

Al die bovenstaande behoeften horen nog allemaal bij de niche. Hoe later je instapt, hoe minder concurrentie er gemiddeld is.

Maar..

Na het einde van één cycle begint vaak iets nieuws.

Na de babyfase begint de peuterfase. Met nieuwe problemen, behoeften en producten. Zelfs als jij je vooral focust op babyproducten, kan het een idee zijn om bijvoorbeeld ook peuters of kleuters mee te nemen, want vaak komt er na kind één, kind nummer twee en daarna misschien kind nummer drie. En voor hun ben je er dan op tijd bij. Of ze kunnen je aanraden bij andere ouders ‘Ik wou dat ik website X kende toen Y’.

Dit zijn verticale zoekwoorden. Zoekwoorden net buiten jouw niche, maar waar minder concurrentie is – en waar bezoekers en autoriteit overspeelt naar jouw niche.

Richa Kashelkar

Je kunt ook de andere kant op.

Pak de DeLorean en ga terug in de tijd.

  • Voor de koopfase is de vergelijkingsfase waarin ze eerst concurrenten bekijken
  • daarvoor producten vergelijken die hetzelfde probleem oplossen.
  • en daarvoor de verdiepingsfase
  • maar daarvoor komt de verkenningsfase
  • en weer daarvoor een introductiefase.

En zelfs voor die introductiefase was er weer een ander eindpunt. Wat komt voor babies? Nee… niet dat, dat is een stap daarvoor. Ja, dat bedoel ik: zwangerschap. Dat kan ook het instappunt zijn.

Jij kunt met verticale zoekwoorden bepalen wanneer de lezer instapt.

Horizontale zoekwoorden

Horizontale zoekwoorden zijn zoekwoorden uit andere niches, maar met dezelfde doelgroep. Niches gebaseerd op gedeelde interesses, levensfasen etc.

Wil je inboedelverzekeringen verkopen?

Moeilijke niche – waar veel geld over de balie vliegt.

  • Waarom start je niet een dochterwebsite over interieur. Of sponsor er één. Of neem er één over.
  • Ga een samenwerking aan met een meubelwinkel. Of een makelaar. Een huurmaatschappij.
  • Huur een klein leger aan creatievelingen en maak de beste verhuischecklist ter wereld. Of maak het groter: de beste site over verhuizen. Met interviews. Tips. Experts. Een enorme checklist. Mooi design.

Andere niche, dezelfde doelgroep.

Iemand die aan SEO doet, moet ook als ondernemer denken.

Creatief. Flexibel. Het einddoel is duidelijk, de manier om het einddoel te behalen niet. SEO bestaat niet uit één vaste route.

SEO bestaat uit duizenden dingen in duizenden vormen die je kunt mixen en matchen op basis van jouw persoonlijkheid, niche, website, skills, huidige positie, doelen en input.

Heb je iets aan dit artikel gehad?