Hoe maak je een goed lijstje voor marketing?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 29 juni 2023

Focus op dingen die niet veranderen.

En de aantrekkingskracht van lijstjes verandert nauwelijks.

  • We willen orde
  • We willen gemak
  • We willen tijd besparen
  • We willen werk makkelijker maken
  • We willen kennis
  • We willen onze nieuwgierigheid achtervolgen

En een lijstje speelt op alle – euhhm één, twee, drie, vier, vijf – ja, zes behoeften in.

Lijstjes worden vaak gebruikt

Dit betekent dat jij je moet onderscheiden om op te vallen. Low-effort uitingen werken alleen als het medium waar het lijstje wordt gedeeld of het onderwerp nieuw is – waardoor iedereen zit te springen voor nieuwe informatie.

De tijd van ‘4 tips om gezond te eten’ is voorbij.

Maar, de grootte van het lijstje is geen cure all

Vier dingen is meestal te weinig. 100 is veel te veel.

Grote lijstjes lijken misschien imposant, maar het wordt vaak gebruikt als een crutch. Het wordt gebruikt als een vervanging voor creativiteit.

Dit betekent niet dat het niet kan werken.

“The Art of Manliness created another successful twist post, 100 Books Every Man Should Read, which has picked up over 4,500 links from 632 different websites. Even more impressive is it still picks up new backlinks every few days.”

Grote lijstjes schrikken af. Bijna evenveel als het aantrekt.

  • Niemand gaat alle tips lezen.
  • Omdat er op grote lijstjes veel dingen staan, dan glipt er steeds meer middelmatigheid door de fuiken van kwaliteitsbeoordeling.
  • Middelmatigheid betekent dat mensen sneller gaan scannen. En stoppen met lezen.
  • Dit zorgt er ook voor dat ze weinig opnemen en waarschijnlijk niet genoeg onder de indruk zijn om het lijstje delen. Of op het lijstje te reageren.

Elk stukje marketing heeft een doel

Dat kan zijn onthouden worden, expertise tonen, vertrouwen creëren, links, shares, inschrijvers etc.

Marketing draait om impact, niet de hoeveelheid werk dat je gedaan hebt. En de manier om dit te bereiken is door bijzonder te zijn. Anders.

De uitwerking telt.

Hoe maak je een goed lijstje voor marketing?

  • Word specifieker
  • Schakel expertise in – vraag anderen om input
  • Maak unieke illustraties – vertaal cijfers in beelden. Gebruik humor.
  • Focus op een specifieke invalshoek. Of een specifieke doelgroep
  • Ga extremer.
  • Maak het uniek

Voorbeelden van lijstjes die ik zou lezen

  • De 9 beste restaurants in Utrecht volgens 43 Utrechters
  • 9 originele schrijftips van 6 professionele copywriters
  • De favoriete boeken van 6 psychologen over uitstelgedrag
  • 8 huisjes in een bos in Nederland die je nu kunt huren
  • De 5 beste salesbrieven van David Oglivy – en wat je er van kunt leren

De lijstjes kun je in elk medium gebruiken.

Het kan als artikel, video, podcast, als LinkedIn bericht, als powerpoint presentatie, als een draadje op Twitter.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?