Over een goed en simpel leven

Establish daily routines to take care of the (mental, physic, emotional) body’s

  • Be a good animal (exercise, eat well, sleep).
  • Take care of the mental (read, learn, work on positive stuf).
  • Take care of emotional (friends, familiy, self).

We worden snel en vaak opgezogen door de wereld, het werk en deadlines dat we vergeten dat we eigenlijk gewoon emotionele dieren zijn die kunnen redeneren. We vergeten wat ons draaiende houdt. We vergeten wat ons stabiel houdt. We vergeten dat elke ’body’ (mentaal, fysiek en emotioneel) invloed heeft op alles wat we doen.

Motivatie, stress, energie, (on)tevredenheid etc wordt enorm beïnvloed door deze ‘body’s’ – ook als je die link niet één keer kan leggen. Zorg daarom voor dagelijks routines om voor elke ‘body’ te zorgen.

Think like a animal.

Denk in het nu. Niet in (onrealistische) verwachtingen die de mens voor zichzelf creëert. Regent het? Dan regent het. Klaar. Niets om boos over te worden.

Clear your cache of worry.

“Learn to say no to people, activities and obligations.”

De eerste stap om meer tijd voor jezelf te winnen of voor iets anders dat jij belangrijk vindt (zoals een zijproject, gezin, balans in je leven), is het leren ‘nee’ zeggen tegen dingen die dat in de weg staan. In plaats van altijd ‘ja’ zeggen, altijd ‘nee’ zeggen en kijken op welke uitzonderen je ‘ja’ zegt.

“Make your workday interesting”

Hoe we één ‘normale’ dag leven, leven we grotendeels van ons leven. Stel, elke dag is een kleine variatie van de vorige dag, maar het enige dat verschilt is dat de situatie een product is van al jouw gisterens.

‘Tomorrow owes you the sum of your yesterdays.” – Robin Hobb

Hoe kan je dan de ‘ultieme’ dag samenstellen? Een ultieme dag die leuk is, maar ook zorgt voor een betere toekomst? Een dag waarbij alles perfect in balans is. Niet te veel dit. Niet te veel dat.

Hoe ziet die dag er uit? Hoe laat sta je op? Hoe laat ga je slapen? Wat doe je als je wakker wordt en wat doe je als je thuis komt van het werk? Hoe balanseer je nut en plezier? Wat je wilt en wat je nodig hebt? Wat als je elke dag 30 minuten gaat lopen en terwijl je loopt een leerzame podcast luistert? Dan zorg je elke dag dat je beweging krijgt en wat leert. Wat zou het resultaat zijn na 356 dagen? En na vier jaar?

En hoe kan je jouw (werk)dag een stukje leuker maken? Zodat je elke dag naar de volgende dag uitkijkt? Kan je een half uurtje of uurtje van elke dag inwisselen voor iets leuks? Iets interessants? Iets handigs? Iets dat zorgt dat je elke dag een klein beetje beter wordt? Wat als je elke dag een mini-blog moet/mag schrijven. Wat als je elke dag één illustratie maakt? Of één podcast luistert? Kan je een kleine wandeling aan je werkdag toevoegen? Iets wat de dag breekt en je verfrist? Of een nieuwe ‘kopje koffie’-traditie?

En de avond dan? Kan je daar iets kleins veranderen? Wat als je elke dag 30 minuten gaat lezen voordat je gaat slapen in plaats van tv kijken of op je laptop zitten. Wat zou de opeenstapeling van zo’n gewoonte veroorzaken? Hoeveel (extra) boeken lees je zo per jaar?

“Accept suffering and change. But don’t increase it.”

Verandering is het enige constante. Verandering in je leven, je omgeving, je werk, je lichaam en je sociale kring. Je kan dit niet tegenhouden. Hoe erg je dat ook vindt. Hoe graag je dat ook zou willen. Probeer de verandering als iets onvermijdelijk te zien en accepteer het.

Hetzelfde geldt met het lijden. Je kan niet voorkomen dat het ooit slecht gaat. Maar als iets slecht gaat, dan kan je wel jezelf stoppen om de situatie slechter te maken.

“You need to learn to tolerate failure, loss and change.”

  • Zolang je iets probeert te bereiken, kom je in aanraking met het falen.
  • Zolang je leeft, zal je verlies meemaken.
  • En de wereld verandert constant.

We kunnen het gevoel van falen, verlies en verandering niet wegnemen uit ons leven. We moeten het daarom accepteren en tolereren.

Falen is eigenlijk een te extreem woord voor iets dat heel normaal is.

“The man who has anticipated the coming of troubles takes away their power when they arrive.” — Seneca

Het visualiseren van situaties die mogelijk gebeuren is wat anders dan je zorgen maken over die mogelijke situaties. Stel, je werkt bij een groot bedrijf en er gaat geruchten van een ontslagronde. Neem dan eens de tijd om te bedenken wat jij kan doen als jij ontslagen wordt. Maak een mentale back-up plan – wat makkelijker gaat omdat je rationeel over het probleem kan denken en niet emotioneel (dat zou bijvoorbeeld zijn als je een net ontslagen bent en dan opeens denkt “wat nu? WAT NU!?”).

Je kan dan zelfs nu direct bepaalde acties nemen. Bijvoorbeeld, wat extra geld opzij zetten en bijleren. Stel, je hebt ongeluk en je wordt ontslagen. Dan heb je al een back-up plan waar je op terug kan vallen en je hebt je al mentaal voorbereid, waardoor de klap minder hard aankomt (of zelfs helemaal niet). Je moet uitgaan van het beste en voorbereiden voor het slechtste (maar je nooit zorgen maken over slechtste).

“Every morning I remind myself, ask myself to live in the way of my already-there-ness, creating from rest instead thrusting outward at more, always more.”

We stellen vaak ons geluk uit naar de toekomst. “Als ik eenmaal dit heb of daar ben, dan zal alles goed zijn”. We maken een contract met ons verlangen om pas rust te vinden of tevreden te zijn wanneer we een bepaald doel hebben bereikt. Maar het gaat om de reis. En zolang je reist, ben je er al. Creëer vanuit rust in plaatst van een ‘meer-meer-meer’-mentaliteit.

“Our desire to eliminate volatility from life will eventually make our society more fragile. Without volatility, problems are not as visible (and will grow massive proportions).”

Hoe meer we in onze comfortzone blijven, hoe minder weerbaar we worden.

Zo is, als het goed is, de reden van de enorme stijging van allergieën de relatief schone omgeving waar wij in opgevoed worden. En nee, dat is geen argument om in een zwijnenboel te leven, want een schone leefomgeving heeft meer voordelen dan nadelen.

Het heeft ook betrekking tot mentale, lichamelijke en emotionele weerstand. We leven in sociale bubbels – waar iedereen het met ons eens is (de mensen waarbij je oneens bent, ontvolg je)- en dit zorgt voor grotere afstand tussen zelfgecreëerde groepen mensen. Dat zie je tegenwoordig ook op sociaal en politiek niveau. Men wordt steeds extremer in het nemen van een standpunt. Compromissen maken wordt steeds lastiger.

En als je bijvoorbeeld qua werk alleen maar in je comfortzone blijft – en alleen maar doet wat je moet doen of kan, dan zal het probleem dat je hebt wanneer jouw werk verdwijnt of verandert (door technologie, bijvoorbeeld) gigantisch zijn. Blijf daarom frictie opzoeken. Bouw bruggen tot andere bubbels. Probeer nieuwe dingen. Wen aan verandering, ontwikkeling en het falen.

Behandel je onderbewuste – jouw geest – als jouw lichaam

En wat is goed voor jouw lichaam?

  • Voeding
  • Rust
  • Beweging

Wat is goed voor jouw onderbewuste? Precies hetzelfde.

Voeding.Jij bepaalt waarmee jij jouw geest voedt. Jij bepaalt wat voor programma’s jij kijkt, wat voor artikelen jij leest, welke blogs jij volgt en wat voor boeken jij leest. Voedt jij je geest enkel met reality-shows en buzzfeed-artikelen? Dan zal dit ook invloed hebben op jouw geest. Op jouw output. Tuurlijk is af en toe snacken prima. Regelmatig vast ook. Maar hou het voor de rest zo gezond mogelijk. Consumeer gevarieerd. En probeer elke dag je ‘groenten en fruit’ binnen te krijgen.

Geef je onderbewuste rust.Niet constant voeden. Niet constant prikkelen. Jij zal ook gek worden als iemand 24/7 non-stop tegen jou praat. Jij kan dan ook niet optimaal presteren. Geef je brein rust. Maak een wandeling. Draai een wasje. Ga sporten. Slaap genoeg. Letterlijk je verstand even op 0, zodat jouw onderbewuste alles kan verwerken.

En beweeg.Creëer, schrijf, teken, maak en probeer. Maak die cache leeg. Je onderbewuste is als een kan met water die zichzelf weer aanvult. Maar er kan pas nieuwe shit in, als je ‘oude’ shit eruit haalt.

“Be the user, but not the slave, of the gifts of fortune.”

Een makkelijke manier om meer tevreden te zijn is om de dingen te willen die je al hebt. En je kan de dingen die je al hebt meer waarderen door te bedenken hoe het zal zijn als je ze verliest. Wat als je onderneming faalt? Of je ontslagen wordt? Wat zal je dan missen? Waardeer vervolgens die dingen. En wat als jouw partner je verlaat? Of een goede vriend het contact onderbreekt? Wat zou je missen? Wat kan je nu meer waarderen?

Zie het als een mentale oefening. Maak je geen zorgen dat je het verliest. Je zorgen maken is onnodig pijn lijden. Je lijdt pijn voordat de pijn er daadwerkelijk is (of überhaupt is).

“There is a difference between contemplating something bad happening and worrying about it”.

“Enjoy whatever ‘good things’ happen to be available, and be prepared to give up the things in question”.

We moeten dankbaar zijn voor wat we hebben. We moeten alles wat we nu hebben als een gift zien. Iets waar we nu met volle overtuiging van kunnen genieten, maar ook iets dat ons ontnomen kan worden.

“An object seldom retains the same charm that it had in pursuit.”

Het behalen van een doel (of object) geeft je vaak een kick. Maar die kick is vrij kort en meestal niet zo groot als je dacht dat het was.

Net als de voorpret van een vakantie vaak groter is dan de pret die je hebt als je uiteindelijk op vakantie bent. Dus geniet van de voorpret. Geniet van de achtervolging. Geniet van de rit. Geniet van het werk. Oh, waarschijnlijk kan je dit principe ook ‘misbruiken’. Bijvoorbeeld: boek twee vakanties naar toffe landen. Geniet van de voorpret. Maak plannen. Droom. En cancel op de avond voor vertrek met een kop of munt spel een van de twee vakanties.

“We’re unhappy because we’re insatiable. After working hard to get what we want, we lose interest in the object of our desire. Rather than feeling satisfied, we feel a bit bored, and in response to this boredom, we go on to form new, even grander desires

Je hoeft geen mening te hebben

We vormen over alles een mening. We kunnen het niet laten. Terwijl het 9 van de 10 keer niet nodig is. Wanneer we zo’n mening vormen dan doen we dat bijna altijd op basis van enorm weinig, vaak eenzijdig een emotioneel geladen informatie. De kans is groot dat je dan een niet goed geïnformeerde mening hebt gevormd. En als je eenmaal een mening hebt gevormd, dan vertelt de psychologie ons dat het enorm lastig is om van mening te veranderen, omdat je alleen luistert naar dingen die jouw initiële mening bevestigen (conformation bias).

Van mening veranderen wordt ervaren als een aanval op onze ego. Het betekent dat we soms ongelijk hebben en dat we inconsistent zijn. Dat willen we niet zijn, dus we veranderen niet zo vaak van mening. Ook al heb je genoeg bewijs gelezen die het tegendeel bewijst. We blijven liever geloven in een leugen dan de waarheid accepteren.Weet je hoe je dit hele proces kan omzeilen? Zodat je vaker bij de waarheid uitkomt. Zonder dat je ego wordt aangetast? Door ‘Ik weet het niet’ te zeggen.

Moderation in all vices.

We should never risk something for something we have and need for something we don’t need.

Go offline from time to time (against attention disorder).

It isn’t so much about knowing a lot, it’s more about how to use what you know.

Try to view everything in a positive light. The silver lining.

“As is a tale, so is life: not how long it is, but how good it is, is what matters.”

— Seneca

Make your workday interesting.

Trip: most of the time you do the same thing for long stretches of time – but the story you tell are the different things you do.

If you can live your life without a audience, you should do it.

“Simplicity is not a simple thing.”

– Charlie Chaplin

Find the good in every situation. A change to become.

Succes is a piece of mind which is a direct result of self-satisfaction in knowing you did your best to become the best that you are capable of becoming.

– Jong Wooden.
Delen: