Gepersonaliseerde zoekresultaten zijn de toekomst.

“Gepersonaliseerde zoekresultaten zijn de toekomst.”

Tenminste zo zie ik het. “Gepersonaliseerde zoekresultaten zijn de toekomst” is de vierde post in de reeks: “de toekomst van zoekmachine optimalisatie”. In het eerste deel ging ik in op mijn visie over zoekmachine optimalisatie in het algemeen, het tweede deel ging over het belang van content en techniek nu en in de toekomst en de derde post ging over de toekomst van linkbuilding en social search.

Gepersonaliseerd zoeken

In deze post ga ik in op gepersonaliseerde zoekresultaten. Dat betekent niet dat de overige factoren die ik in de vorige posts heb geschreven niet meer in de toekomst meetellen. De werking van de zoekmachine in de toekomst zoals ik die in de vorige delen heb beschreven vormt de basis. Gepersonaliseerde zoekresultaten is  meer een aanvulling op de huidige en toekomstige zoekresultaten.

Waarom Gepersonaliseerde zoekresultaten?

Persoonlijke zoekresultaten komen van het feit dat mensen informatie, diensten en producten meer vertrouwen als het wordt aangereikt door bekenden.  Om persoonlijke zoekresultaten te kunnen vertonen is eerst informatie nodig. Ik neem nu als voorbeeld Google. Google is de krachtigste zoekmachine op dit moment en zijn ervaren in het verzamelen van informatie.

Hoe komen ze aan die informatie

Die informatie is te vinden op het internet (Linkedin, Facebook etc), maar wordt ook aan Google toegereikt. Zo kan Google jouw interesses in video’s zien door Youtube, jouw algemene interesses door jouw online Google (+) profiel, jouw vrienden en kennissen door Google +, muziek door Google Music, winkelgewoontes in Google Shopping en misschien het meest belangrijke onderdeel de Google +1 button. Is dat wel een goede ontwikkeling? Ja, maar daar ga ik later op in.

De kracht achter deze resultaten is voornamelijk Google+. Google+ is momenteel niet het sociale netwerk, maar ik denk dat het in een jaar of 2-4 gaat worden. Waarom? Google heeft meer geld en kennis om het sociale netwerk uit te breiden tot iets groters dan alleen een sociaal netwerk. Een platform waar je alles kan zien en vinden.

Hoe werken gepersonaliseerde zoekresultaten?

Drie voorbeelden over wat er allemaal mogelijk is met een combinatie van de beschikbare informatie.

  • Stel je zoekt naar informatie over verzekeringen. Je googelt dan naar verzekeringen. Buiten de “normale” resultaten, zie je ook 3 resultaten over het onderwerp verzekeren die een vriend, een kennis en een collega hebben aangeraden met een Google +1. Je vertrouwd die persoon en kijkt dus op een van de links die een van jouw vrienden, kennissen of collega’s hebben aangeraden. Mogelijk kan je ook later een selectie maken tussen resultaten uit een bepaalde Google+ cirkel. Zo krijg je persoonlijke zoekresultaten die zijn aangeraden door personen uit bijvoorbeeld de groep:  professioneel netwerk (dus resultaten van experts en niet van je buurman).
  • Stel je hebt een aantal merken of bedrijven in jouw interesses staan (Google+ of Facebook). Google kan jouw dan relevante advertenties van bedrijven die je leuk vind laten zien. Dus geen nutteloze reclame meer van producten of diensten die je toch nooit zou afnemen, maar reclame van producten en diensten die je interessant vind.  Verder krijg je bijvoorbeeld als je googelt naar telefoon, de resultaten van het telefoonmerk dat jij hebt ingevuld bij jouw interesses (of die vrienden, kennissen of collega’s hebben ingevuld).
  • Stel je voor je hebt in Youtube een eigen kanaal genaamd: rustige muziek. Vervolgens google je een paar weken later naar rustige muziek. Google geeft dan resultaten van de artiesten die in jouw lijst staan, maar ook artiesten die jij of anderen hebben gerelateerd aan die artiesten. Dus de resultaten bestaan uit artiesten die jij al leuk vind, maar ook artiesten die hetzelfde soort muziek maken (dus jouw muzieksmaak wordt in kaart gebracht).

Wat moet ik dan doen om beter gevonden te worden.

Zoals het woord al zegt is het gepersonaliseerd. Dus er bestaan niet regeltjes die je kunt opvolgen om beter gevonden te worden. Laat ik eerst zeggen dat ik niet denk dat alle resultaten uit gepersonaliseerde zoekresultaten zullen bestaan. Als ik een schatting moet geven voor de eerste 10 posities in de toekomst. Dan zullen er circa 5 resultaten bestaan die berekend zijn met het “normale” algoritme, 3 uit gepersonaliseerde resultaten en 2 uit social search resultaten. Maar dat is puur hoe ik het op dit moment zie.

Om beter gevonden te worden in de toekomst moet je zoals ik al eerder heb vermeld gebruiksvriendelijk denken. Denk dus weer aan de bezoeker. Waarom zou die persoon jouw webpagina organisch +1 doen? Dat gebeurt als de persoon tevreden is met de diensten, producten en informatie op jouw website. In principe dwaalt deze optimalisatie techniek niet af van de oorspronkelijke en social search optimalisatie technieken. Dus kwalitatieve, relevante en interessante content.

Duwtje in de rug

Je kan ook proberen om de +1’s een duwtje in de rug te geven.  Je kan dan denken aan de huidige promotie van de huidige “likes / vind ik leuks”. Ik denk eigenlijk niet dat het zichtbaar is voor een bedrijf wie een +1 hebben gegeven (zoals dat wel is bij “likes”, maar dat weet ik niet zeker. Als dat niet zo is, zouden er andere methodes moeten bedacht worden om +1’s te verzamen. Natuurlijk kan je op de website aangeven: “Vind u de website interessant? Geef het een +1”. Dat zou waarschijnlijk in het begin werken, totdat iedereen het doet. Verder zou je kunnen denken aan het weggeven van gratis content bij een +1 of iets dergelijks. Heb je leuke ideetjes? Laat die dan horen in de comments.

Zijn de gepersonaliseerde zoekresultaten wel een goede ontwikkeling?

Ik vind van wel. Alles wordt relevanter. Er staan miljarden webpagina’s online met informatie. Over het onderwerp waar jij informatie over zoekt bestaan al duizenden webpagina’s die elk anders zijn en voor een andere doelgroep bedoeld is. Door de combinatie van de ontwikkeling in het algortime en de persoonlijke zoekresultaten zorgt de zoekmachine ervoor dat de gebruiker de webpagina’s te zien krijgt die het meest relevant zijn. Hierdoor krijgt de bezoeker sneller de informatie die hij of zij zoekt. Dat betekent dus ook dat mensen tijd besparen aan het zoeken naar de juiste informatie, product of dienst. Je hebt dus tijd over. En wie wilt nou niet extra tijd te besteden hebben?

Ik heb best een lange tijd besteed aan het schrijven van deze posts. Het lijkt mij daarom erg leuk om jullie mening over mijn visie over de toekomst van zoekmachine te horen. Laat dus een comment achter! Vind je het een interessante post? Geef het dan een Google+1!

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

Plaats een reactie