Waarom je als ondernemer een complementaire tertiaire skill moet leren

Je bent goed in je vak.

Dat geloof ik.

Maar dat is niet voldoende om succesvol te worden. Helaas. Zelfs niet als je 10% beter in je vak bent dan jouw collega’s/concurrenten.

Zelfs niet als je bij de top 5% hoort

De meeste succesvollere ondernemers in jouw niche zijn niet succesvoller omdat ze beter zijn in jouw vakgebied, ze zijn succesvoller omdat ze beter zijn in marketing.

Beter zijn is geen groot concurrentievoordeel.

Het is geen groot concurrentievoordeel, omdat het niet speciaal is. Er is altijd wel een betere. Maar het is vooral geen concurrentievoordeel omdat het voor de klant niet goed zichtbaar is.

Sure, een expert in jouw vak kan onderscheid maken tussen iemand die goed is en iemand die 10% beter is.

Maar jouw klanten zijn geen experts

Wij kunnen – als we de websites van  vijf webdesignbureaus voor ons neus krijgen – niet accuraat zeggen wie de beste is.

Wij kunnen heus wel de beste en de slechtste van elkaar scheiden. Maar in de realiteit zit 85% van de bedrijven in jouw niche in het modderige midden waar onderscheid maken op kwaliteit lastig is.

Wij kijken daarom naar het onderscheidend vermogen.

Wat maakt een bureau anders?

Maar als je voor de grap eens vijf websites van webdesignbureaus erbij pakt, dan zal je zien dat het bijna nooit zichtbaar is.

Ieder bureau is jong, ervaren, dynamisch, gepassioneerd, nuchter, houdt rekening met SEO en denkt strategisch mee. Of tenminste, ze zeggen dat ze het zijn of doen. En ieder bureau heeft een plaatje of video met iemand die code aan het tikken is en/of een potje tafelvoetbal zit te spelen.

Alle bureaus denken anders te zijn.

Maar de klant ziet dat niet

Hetzelfde geldt bij tekstschrijvers, plastisch chirurgen, SEO’ers, chefs, coaches of wat jij ook aanbiedt. Don’t get your hopes up.

In principe staat overal hetzelfde.

We maken daarom onze keuze niet op basis van wie er beter is of wie er anders is (beiden kunnen we niet zien), maar op basis van het globale gevoel dat we van de website krijgen of een specifieke zin of plaatje die ons aanspreekt.

We laten daardoor geluk een te grote rol spelen.

Hoe laat je geluk minder een rol spelen?

Door een complementaire tertiaire skill te leren. Een skill naast jouw vak en marketing.

Een tertiaire skill die nieuwe – betere – combinaties mogelijk maakt.

Een kok met verstand van scheikunde, bijvoorbeeld. Dit leidt tot nieuwe vormen en sensaties die inspelen op specifieke zintuigen.

Een tekstschrijver met verstand van analytics. Laten zien met cijfers en grafieken dat betere teksten ook daadwerkelijk effect hebben.

Een plastisch chirurg met verstand van psychologie.

Een accountant die kan schrijven.

Je hoeft geen expert te worden in je tertiaire (of secundaire) skill

Je hoeft geen 10.000 uur erin te steken.

500 uur zou al moeten zorgen voor een flink zichtbaar verschil.

Het lijkt veel – helemaal voor iets wat op de derde plek komt, maar het is te doen als je het verspreid over een paar (of zelfs tien) jaar en structureel stapjes maakt.

Maar het is het waard.

Een complementaire skill tilt jouw primaire skill omhoog en helpt je bij jouw secundaire skill (marketing). Het verbreedt het veld en maakt meer (succes) mogelijk.

Delen?


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

Plaats een reactie