Een salespagina zorgt zelden voor een sale

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 10 juni 2021

Een salespagina zorgt zelden geheel voor een sale. Er is meestal een hoop vooraf gegaan.

Zo heeft bijvoorbeeld een kennis van jou, Erik, de term SEO geïntroduceerd. Een paar dagen later heb je gegoogled op: ‘Wat is SEO?’ en heb je een paar dingen aangepast op je website. In de weken die daar op volgen lijkt het alsof je de term SEO vaker tegenkomt dan normaal, of lijkt het zo omdat je de term nu kent? Ook die artikelen lees je.

Een maand later lees je dat blogger Harm duizenden bezoekers per maand krijgt omdat hij op nummer 2 rankt op één zoekwoord. Je kijkt naar jouw bezoekersaantallen en begint langzaam te beseffen dat je misschien ook ‘wat met SEO moet doen’. Je gaat op zoek naar nog meer artikelen en probeert de tips zo goed mogelijk toe te passen. Het is lastig. Je moet met allerlei tools gaan werken waar je nog nooit mee hebt gewerkt. Een paar weken later merk je geen verschil in bezoekersaantallen. Wat doe ik verkeerd? Je geeft het op. SEO is niets voor mij.

De komende maanden lees je af en toe een blog waar SEO wordt geopperd. In de reacties laat je weten dat het niet werkt. Dat het te lastig is. Of dat het valsspelen is. Soms krijg je complimenten van andere lezers. Dat jij de persoon bent die eens de waarheid verteld. Dat het ook echt bullshit is. Dat Facebook de toekomst heeft. Soms krijg je een reactie van een SEO’er terug. Meestal negeer je ze. Tuurlijk verdedigen zij SEO…

Een maand later doe je een kop koffie met een collegaondernemer. SEO komt ten sprake. Jij rant, zij zegt dat het meevalt. Dat zij wel redelijk rankt. Google maar eens op “….”. En ja, daar staat ze. Nummer 3. En hoeveel bezoekers krijgt ze op die pagina? Honderd per dag. En wat heb je dan gedaan? Nou dit, dit en dat. Het valt wel mee. Ik stuur je wel een linkje. Je probeert de tips uit op een oude pagina die rankt op plek 28. Een paar weken later vindt je jezelf op positie 14 terug. Niet erg hoog, niet erg laag. Wel een verbetering, maar geen bezoekers.

Een paar dagen later lees toevallig een blog van een SEO’er. Eva heet ze. Haar blogs lezen goed weg. Ze geeft goede tips. Je begint haar blog te volgen. Je schrijft je in voor haar nieuwsbrief. Onregelmatig lees je haar blogs. Je begint het gevoel te krijgen dat zij jou misschien verder kan helpen. Het valt je opeens op dat ze ook SEO aanbiedt als dienst. Je klikt op de salespagina. Hmmm.. hoeveel kost het? Werkt het echt? Je scrolt en je leest wat reviews van tevreden mensen. Je ziet ook een prijskaartje. Oh, wel een beetje veel. 1.000 euro per maand. Voor minimaal drie maanden. Ga ik het doen? Nee, het is te duur voor een twijfel. Het is een te grote beslissing. Misschien later.

Voor die prijs kan ik het beter zelf doen, denk je een paar dagen later. De komende 5 weken werk je iedere week wel een volle dag aan SEO. Je gebruikt de Google keyword tool, je schrijft teksten op basis van interesseante zoekwoorden die je hebt gevonden, je vult de alt-teksten van afbeeldingen in en je plaatst het zoekwoord zowel aan het begin als aan het einde van het artikel. Het is lastig, een beetje technisch en vrij saai werk. Verplicht zoekwoorden invullen. Het haalt het creatieve er uit.

Na een paar weken heb je ontdekt dat je in Google Analytics ook de data kan zien van een langere periode. Je zet de grafiek op twee jaar. Je ziet een structurele stijging is. Soms ga je met honderden bezoekers per maand vooruit. Soms met tientallen. En soms met tientallen achteruit. Je klikt verder en ziet dat de meeste bezoekers vanuit de zoekmachine komen.

Het werkt dus wel. Je gaat meer Googelen. Je komt regelmatig bij het SEO blog van Eva uit. Ze rankt hoog. Ze kan het dus wel. En hoe kan zij goed ranken terwijl ze niet saai schrijft. En die zoekwoorden die ze gebruikt vallen helemaal niet zo op. Hmm. Het valt op dat je steeds meer offertes krijgt. Meer klanten. Dat betekent minder tijd aan marketing. SEO sterft als eerste. Het is saai en te instrumenteel. En het levert niet direct klanten op. De tijd die je hebt, investeer je in bloggen, LinkedIn, e-mailmarketing en Facebook. Dingen waar je direct effect van ziet. Je bezoekers blijven stijgen. Hmm. Is dat nog steeds van SEO? Of juist door het bloggen?

Je volgt Eva’s blog nog steeds. Af en toe zie je grafieken van stijgende bezoekersaantallen. Die grafieken zijn een stuk steiler dan die van jou. Je blijft bloggen. De groei stagneert. Vreemd. Ligt het aan de maand november? Zijn mijn blogs minder goed geworden? Of is het toch SEO? Maar je hebt geen zin in SEO. En je wilt niet stoppen met bloggen. Daar kan je tenminste je creativiteit in kwijt. En daar krijg je reacties op. Waardering. En trouwens, iemand anders kan SEO beter. Hmm, Eva kan het beter.

Je bekijkt nog een keer haar salespagina. Je leest nog meer reviews. 1.000 lijkt niet meer zo’n astronomisch bedrag. En, denk je, als je stijgt zoals je eerder steeg of nog harder, zoals die grafieken van Eva, dan verdien ik de investering er na 4 a 8 maanden uit. En vanaf dan, winst. Een alsmaar groeiende winst. Zonder dat ik aan SEO hoef te doen. Oké. Ik ga toch maar Eva even mailen voor een offerte. Kijken of ze ervaring heeft met mijn niche.

Eva verwachte de sale. Ze had vorige week namelijk de salespagina aangepast. Een betere intro. Een betere call-to-action. Ze denkt dat die aanpassing voor de sale heeft gezorgd.

In de realiteit heeft het jarenlang bloggen en aan SEO doen voor de sale gezorgd. Niet die kleine aanpassing.

Waarom moet je bloggen?

  • Als je blogt kan je op de radar komen bij potentiële klanten.
  • Als je blogt blijf je op de radar bij potentiële klanten.
  • Als je blogt kun je een potentiële klant een verdere fase (in het koopproces) brengen.
  • Als je blogt kun je vertrouwen creëren.
  • Als je blogt kun je een voorkeurspositie krijgen.

Waarom moet je aan SEO doen?

Je kan ranken op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het begin, aan het midden en aan het einde van het koopproces. En zo uit een grotere vijver vissen.

Waarom moet je zowel aan SEO als aan bloggen doen?

Zonder bloggen verlies je nieuwe bezoekers die nog niet aan het kopen toe zijn (en dat is waarschijnlijk meer dan 95%) aan bloggende concurrenten of aan concurrenten die hoger ranken op koopgerelateerde zoekwoorden.

Zonder SEO ben je bijna geheel afhankelijk van social media en via-via om nieuwe mensen aan jouw ‘marketingcycles’ toe te voegen. Verder moet je blijven schrijven om mensen geïnteresseerd te houden en ben je zo goed als je laatste blog.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?