De grootste denkfouten van kleine ondernemers over marketing

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 18 juni 2021

Marketing is niet een kunstje dat je elke week routinematig moet opvoeren om jezelf een excuus te geven dat je ‘er alles aan gedaan hebt om voor nieuwe klanten te zorgen’.

Ja, maar…. Ik blog elke week. Ik zit op Twitter. En ik stop zoekwoorden in artikelen. 

Dat is niet genoeg.

Marketing is niet het opvolgen van een of ander stappenplan. Het is niet kwantitatief. Het draait niet om de hoeveelheid woorden of het aantal dagen in de week dat je iets doet.

Kom

We stellen structureel de verkeerde vragen

Bijvoorbeeld:

  • Hoe krijg ik meer bezoekers?
  • Hoe rank ik hoger voor “….”?
  • Hoeveel woorden moeten mijn blogs bevatten?

Dit zijn niet de vragen die je jezelf moet stellen. Althans, nog niet.

Beantwoord eerst deze vragen

  • Hoe maak ik iets wat mensen willen lezen?
  • Hoe word ik onthouden?
  • Hoe kan ik laten zien hoe goed ik in mijn vak ben?
  • Hoe maak ik iets wat mensen willen delen?

Dit zijn geen makkelijke vragen. Ik verwacht ook niet dat je ze zo kan beantwoorden. Het draait erom dat je marketing vanuit een andere hoek begint te bekijken. Niet vanuit middelen, tactieken of formules, maar vanuit mensen.

Het draait uiteindelijk om de impact

Je moet opvallen en onthouden worden.

Een iets betere variant zijn dan het gemiddelde is niet goed genoeg.  

Je moet anders zijn. Dat is van nature lastig. Er is interne en externe weerstand tegen alles wat afwijkt. Daar moeten we tegen strijden.

Je moet durven te falen. Je moet een beetje speels zijn. Rebels. Je moet jezelf een beetje bloot geven. Eerlijk. Persoonlijk. Je moet durven te experimenten. In het openbaar.

Rebel1

Dit betekent niet meer constant volgen en andermans werk verwateren, maar de leiding proberen te nemen en jezelf naar een ander niveau te brengen.

Dit is niet makkelijk. 

Elke “Ik kan dit niet”, “Wie ben ik om dit te zeggen” en “Wat zullen ze wel niet denken” houdt je, maar ook jouw concurrenten, tegen.

En weet je wat het vervelende van dit alles is?

Het durven experimenten is nog steeds geen belofte om boven de middelmaat uit te steken. Dan begint de weg naar het anders zijn pas. Elke keer als je jouw comfortzone uitrekt, wordt die blijvend ietsje groter. Elke keer als je boven je uit schept, creëer je een nieuwe basis. Eén waar je weer boven uit kunt scheppen.

Comfortzone1

Filosofeer

Stel, je wilt een autoriteit worden op het gebied van responsive design.

Wat ga je doen?

  • Ga je voor “10 redenen om voor een responsive design te kiezen?”. Met hier en daar wat feitjes over het gebruik van tablets en mobiele telefoons?
  • Een uitleg van de term, met als bron wikipedia en de top 4 zoekresultaten (“Responsive webdesign is een benadering van webdesign…”) met een simpele afbeelding?
  • Ga je wat voorbeelden laten zien van een paar bedrijven die het goed aangepakt hebben?
  • Misschien een combinatie van de drie?

Booooring.

En makkelijk. Te makkelijk. Iedereen doet dat al.

Dat is de oppervlakte van marketing. Hetgeen wat makkelijk is. Voorspelbaar. En daardoor middelmatig.

Sta langer stil bij het onderwerp. Denk na. Wat is mogelijk? Wat doet de rest niet? Wat zou echt tof zijn? Filosofeer.

  • Wat als je een video(serie?) maakt waarin je het concept echt uitlegt aan een 8-jarige?
  • Wat als je een soort animatie maakt die het principe qua rijen and kolommen uitlegt?
  • Wat als je een soort test verzint tussen verschillende responsive designstijlen?
  • Of een test die het verschil in conversie meet tussen het hebben van een responsive design en niet?
  • Wat als je in het artikel met één druk op de knop kan switchen tussen format? En dat dan alles heel langzaam op de juiste plek komt te staan?
  • Wat als je er een lopend verhaal van maakt? Waarbij de website een persoonlijkheid heeft?

En kies dan niet direct voor het makkelijkste idee.

Denk vanuit de mens. Kies voor de optie die de meeste impact gaat hebben. Wat is het tofste idee? Welk idee zou jij delen, zelfs als een concurrent het heeft gemaakt?

De toekomst van marketing zit niet in hoe goed of snel je nieuwe formules, regels of scripts kan toepassen. De toekomst zit in de basis. De mate waarin je iets kan maken dat men wil lezen consumeren en delen. Dan maakt het niet uit of we bloggen, vloggen, podcasten, op Twitter of op Snapchat zitten.

Kijk niet naar het absolute minimum dat je kan doen om jouw doel te bereiken. Dan kom je altijd te kort.

Kijk naar het maximale dat je kan bereiken. Schep naar boven.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?