Zorgen reacties op je website voor een hogere ranking?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 juni 2017

Bij een blog horen reacties. Interactie. Reacties kunnen je ogen openen, motiveren, aanscherpen, van mening laten veranderen en irriteren (spammers.. bah).

Maar.. die inhoudelijke reacties.

Hebben die ook een positieve invloed op je ranking? 

En hoe zit het met dat no-follow, qua SEO?

Laten we die twee vragen even verwoorden en dan beantwoorden.

  • Zorgen reacties voor een hogere ranking?
  • En zorgen reacties zonder no-follow voor een hogere ranking?

En met een hogere ranking bedoel ik of het een positieve invloed heeft op de indicatoren die Google gebruikt om een pagina te beoordelen.

Laten we met de eerste vraag beginnen.

 

Zorgen reacties voor een hogere ranking?

Ligt eraan.

Net zoals vele andere indicatoren ligt de mate en soort invloed aan het gebruik ervan.

Zo heeft het gebruiken van een zoekwoord waarop je wilt ranken een afnemende meerwaarde voor de relevantie/kwaliteit van het artikel. Het te vaak gebruiken (lees misbruiken), heeft een negatieve invloed.

Zo is het naar mijn mening ook met reacties.

Hoe onrelevanter de reacties zijn, hoe kleiner de invloed zal zijn. Je zou dit punt dan ook verder kunnen trekken en de zeggen dat te veel irrelevante reacties een negatieve invloed hebben.

Irrelevante reacties bestaan voornamelijk uit spam. Dus geautomatiseerde reacties die niet uniek zijn en niets met het artikel te maken hebben. In Nederland krijg je dan ook nog eens te maken met een verschil in de taal.

 

Positieve invloed door actualiteit en relevantie

Nieuwe reacties betekent activiteit op je blog. (Inter)activiteit staat meestal gelijk aan actualiteit. Dus Google kan aan een nieuwe reactie zien of het blogartikel op dit moment nog actueel en relevant is.

De relevantie en de actualiteit van een artikel zijn van essentieel belang voor de bezoeker en dus ook voor Google. Een nieuwe relevante reactie zou dus een (tijdelijke) positieve invloed kunnen hebben op de ranking. Waarom tijdelijk? Omdat iets wat nu actueel is, later dat niet hoeft te zijn.

Wanneer je verder filosofeert zou een nieuwe reactie, ook al is die zeer goed, maar door een beperkt aantal lezers gelezen worden. De invloed van de reactie, op de toegevoegde waarde van het artikel , zou dus lager zijn dan dat het gehele artikel wordt geactualiseerd.

 

Meer relevante content

Hoewel het bij content gaat op kwaliteit in plaats van kwantiteit, helpt de hoeveelheid aan tekst de zoekmachine bij het bepalen van de relevantie van het artikel met betrekking tot gerelateerde zoekwoorden.

Een reactie hoort ook bij de content. Een (uitgebreide) reactie betekent dus meer content en dit kan de zoekmachine dus helpen bij het indelen van de webpagina in de ranking van (meer) zoekwoorden.

Een uitgebreide nieuwe reactie kan dus voor zorgen dat je beter rankt op de zoekwoorden waar jouw pagina nu al is ingedeeld en zorgen voor een ranking op nieuwe (vaak long-tail) zoekwoorden.

 

Zorgen reacties zonder no-follow voor een hogere ranking?

En dan komen we bij de vraag van Zowika.

Heeft het weghalen van de no-follow tag bij de reacties een positieve invloed op de ranking van de website zelf? Om dit te beantwoorden, zouden we eerst het nut van de link bij een reactie moeten bespreken.

Aan de hand van de link die je opgeeft, zou Google kunnen zien wie precies de reactie geeft. Dus die zou de reactie kunnen koppelen aan de autoriteit en relevantie van die persoon of de website op dit gebied.

Ook als je hier verder filosofeert zou je kunnen zeggen dat degene die reageert invloed heeft op de mate van invloed van de reactie op de ranking van de pagina (jah vreemde zin).   Maar dan zou je ook het punt erbij kunnen nemen dat men momenteel geen invloed heeft op wie welke link invoert bij het bij de reacties.

O ja, nog even een SEO voorspelling er tussen door: “Ik denk dat Google in de toekomst reacties en reviews van personen probeert te verifiëren en te koppelen met elkaar. Een soort authorrank, maar dan voor iedereen

 

Weer terug naar het nut van een link

Tegenwoordig zijn webmasters over het algemeen erg schichtig over het plaatsen van links naar andere websites.

Dat komt denk ik door een misinterpretatie van de artikelen over de verdeling van Pagerank en linkflow. Hierdoor denken veel mensen dat het plaatsen van een externe link een negatieve invloed heeft op de ranking. Ik denk het omgekeerde; het plaatsen van relevante links naar externe links kan een positieve invloed hebben op de ranking (zo lang de link een toegevoegde waarde biedt voor de bezoeker). Zowel indirect, qua gebruiksvriendelijkheid, maar het zou me niet verbazen als het direct ook een (kleine) positieve invloed kan hebben.

Ik kwam laatst op het blog van E-difference een leuk artikel tegen over de invloed van externe links op de ranking. Het artikel ging over een patent van Google die mogelijk wordt gebruikt bij de beoordeling van externe links.

 

Reachability score

De reachability score wordt, simpel gezegd, als volgt bepaald: iemand klikt op een zoekresultaat en op deze pagina (de “eerste bron”) vindt hij links naar andere webpagina’s, documenten, video’s, etc.

Google identificeert deze “tweede bronnen” en beoordeelt deze op basis van tijd op de site, interactie, bounce rate en andere waarden waaruit afgeleid kan worden dat de gebruiker de pagina (“tweede bron”) van meerwaarde vindt.

Indien de gebruiker deze pagina’s van meerwaarde vindt is dit positief en krijgt de “eerste bron” een hogere reachability score: deze pagina linkt naar andere pagina’s/documenten/video’s die voor de gebruiker interessant zijn. 

Deze reachability score kan Google dan meenemen om de ranking in de zoekresultaten te bepalen en genieten webpagina’s die verwijzen naar door andere gebruikers gewaardeerde pagina’s een voorkeur.

Auteur: Jeroen Smeekens op E-difference

Zelf denk ik  dat de click through rate van elke link op de webpagina ook invloed zal hebben op de reachability score. Dus hoe vaker er op een  externe link wordt geklikt, hoe meer die link meetelt bij de beoordeling van de invloed van de externe links op de webpagina waar ze op staan.

Dus mijn mening samengevat over externe links; het heeft een indirecte ( en mogelijk zelfs directe) positieve invloed zolang het een toegevoegde waarde biedt aan de gebruiker, de link relevant is aan het artikel en wanneer de pagina waarnaar je linkt kwalitatief goed is.

 

Nou koppelen met de reacties

De links bij de reacties horen ook bij het kopje; externe links. En zouden dus volgens mijn mening en de mogelijk ingevoerde reachability score invloed hebben op de ranking.

Het nadeel van zulke links is dat je geen of een beperkte invloed hebt op het soort links in de reacties. Maar hier zou Google ook rekening mee kunnen houden (onder andere met de CTR van de links in de reacties (dat is over het algemeen erg laag).

 

De voordelen van reacties zonder no-follow

1. Indien je de no-follow op je links in de reacties weghaalt, is een actieve monitoring van je reacties nodig. Dit zou indien je het goed doet, een positieve invloed kunnen hebben op de ranking.

2. Verder stimuleert zo’n link zonder no-follow sommige mensen om toch moeite te doen om een reactie te plaatsten. En we hadden al eerder besproken dat meer reacties een positieve invloed kan hebben op de ranking.

3. Tot slot zou je een no-follow tag moeten geven aan elke link die niet organisch is of geen toegevoegde waarde biedt aan de lezer. Wat is het dan het signaal dat je aan Google afgeeft als jouw pagina tientallen of honderden links  heeft (ligt aan hoeveel reacties je hebt) waarbij je zelf hebt aangegeven dat ze niet organisch zijn of een toegevoegde waarde bieden.

Maar ja dit zijn mijn speculaties.

Samengevat;

Ik denk dat het weghalen van de no-follow tag bij de reacties, indien je het goed bijhoudt, indirect en misschien zelfs direct een positieve invloed kunnen hebben op de ranking.

Laat dus gerust een relevante reactie met een link hier achter ;)

 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?