De toekomst van linkbuilding en social media

Mijn visie op hoe linkbuilding en social media in de toekomst wordt gebruikt om rankings van websites te bepalen. Deze post is de derde deel in de reeks: “de toekomst van zoekmachine optimalisatie”. Het eerste deel ging over mijn visie over zoekmachine optimalisatie in het algemeen, het tweede deel gaat over de waarde van content en techniek en het laatste deel gaat over gepersonaliseerde zoekresultaten.
Linken

De kwaliteit van de links naar een website geeft de zoekmachine een beeld van de relevantie, actualiteit en populariteit van een webpagina.

De basis van linkbuilding blijft volgens mij de komende jaren hetzelfde. Tuurlijk zullen de waarden van factoren worden aangepast, maar de kern blijft.

Er komen zelfs twee niveaus bij : social search en gepersonaliseerd zoeken, maar daar later meer over. Eerst de basis van linkbuilding.

Wat is een goede link?

Een goede link is een link op een populaire, relevante en kwalitatief goede webpagina. Ook bij linkbuilding moet je vanuit de gebruiker denken.

Waar is de doelgroep die jouw webpagina interessant vind te vinden? Probeer op die websites een goede link te bemachtigen.

Ik vind dat je niet moet denken aan het bemachtigen van een link op een pagina die zoveel mogelijk aan de eisen van een perfecte link voldoet.

Je moet proberen om relevante bezoekers van andere websites door kan verwijzen/ door kan sturen naar jouw website. 9 van de 10 keer is zo’n link goed voor linkbuilding. Je hebt dan goede link en meer relevante bezoekers erbij.

Probeer dus eerst vanuit de gebruiker te denken als je begint met linkbuilding. Bijvoorbeeld: wat heeft deze site aan een link van een beautyblog?

Vrij weinig, misschien geeft het wel waarde door, maar de link is niet relevant voor de bezoeker. Hoogstwaarschijnlijk is zo’n link slecht voor de beautyblog en levert mijn website maar een heel klein beetje waarde.

Dus het is niet zinvol om daar een link te bemachtigen. Wat werkt wel? Ik heb het over zoekmachine optimalisatie, dus links van bijvoorbeeld blogs en forums over SEO werken goed.

Betrouwbare en actuele zoekresultaten

Mensen willen betrouwbare informatie, maar ook actuele informatie.

Hoe zorgt de zoekmachine ervoor dat er een goede combinatie van “oude betrouwbare” informatie en het “nieuwste nieuws” in de resultatenpagina wordt getoond?Hier komt linkbuilding in aanraking met actualiteit en social media.

Laten we beginnen met linkbuilding. Hoe kan de zoekmachine weten of iets nou actueel en betrouwbaar is?

De leeftijd van een link speelt hier denk ik een belangrijke waarde, maar ook de betrouwbaarheid van de website in het algemeen. Zo vertrouwt een zoekmachine een websites die voor een lange tijd waardevolle kwaliteit levert en zal dus nieuwe pagina’s gelijk goed ranken (nieuws websites, populaire blogs).

Heeft een webpagina de laatste tijd geen links ontvangen? Dan kan de zoekmachine denken, dat de pagina minder actueel is, waardoor je lager in de rankings komt.

Veel kwalitatief goede links in een korte tijd, betekent dat jouw website nu actueel en relevant is (veel kwalitatief slechte links in een korte tijd kan op spam lijken).

De zoekmachine kan dan beslissen om jouw pagina (zolang het onderwerp actueel is) tijdelijk hoger te zetten. Dit merk je veel met nieuwswebsites.
Wanneer de links stoppen naar de website/webpagina daal je weer langzaam.

Zo kan Google de bezoeker actuele webpagina’s in de resultaten laten zien, maar ook oude “betrouwbare” webpagina’s die hun kwaliteit al hebben bewezen.

Sociaal

Hoe wordt social media in het algoritme verwerkt?

Dit is een lastige klus voor de zoekmachine.

Waarom? De gegevens zijn niet zozeer betrouwbaar om diverse redenen.

Ten eerste zijn niet alle gegevens bij elke sociaal netwerk oproepbaar. Aan de ene kant omdat niet elk sociaal netwerk de toegang verleent aan alle informatie en aan de andere kant omdat gebruikers zelf de toegang blokkeren (bijvoorbeeld bij Twitter of Facebook (Met de optie: alleen zichtbaar voor vrienden)).

Hierdoor heeft de zoekmachine maar beperkte toegang tot alle informatie, waardoor de kwaliteit en betrouwbaarheid achteruit kan gaan.

Verder heb je te maken dat maar een klein deel van de bevolking op bijvoorbeeld Twitter zit. Geeft de hoeveelheid informatie die beschikbaar is een goed beeld in de interesses in de gehele bevolking?

Verder heb je nog de veiligheidsproblemen. Net zoals je bij linkbuilding spambots hebt, heb je ook veel nep sociaal netwerk accounts die geautomatiseerd links spammen en geautomatiseerd mensen gaan volgen.

In hoeverre kan dit gefilterd worden?

Sociaal als algoritme

Wanneer ze hetzelfde soort algoritme gebruiken als bij linkbuilding, wordt een deel van de problemen verholpen.

Zo gaat het dan niet alleen om het aantal links via bijvoorbeeld Twitter. Er wordt dan gekeken naar wie de tweet stuurt. “Zo kan je de persoon zien als een website en de tweet als de tekst in een webpagina waar de link in staat.”

De waarde van de tweet wordt dan gemeten aan de hoeveelheid volgers die de persoon heeft, hoe relevant de volgers zijn, hoeveel volgers jouw volgers hebben, hoeveel tweets en het soort tweets die de persoon en volgers tweeten.

Verder nog de leeftijd van het twitteraccount en de tekst die bij de link staat zullen ook meetellen.

Dit zorgt ervoor dat links van spambots naar een website of niet-relevante tweets minder waard zijn en dus minder effect hebben.

Hoe gebruik je het dan? Gewoon gebruiksvriendelijk nadenken. Is de tweet relevant en nuttig voor jouw volgers? Niet? Dan niet sturen!

De tweet is niet relevant voor de bezoeker en dus ook niet voor linkbuilding. Is die wel nuttig en relevant? Sturen dan!

Social Search de toekomst?

Veel van hetzelfde algoritme van het huidige linkbuilding kan dus worden toegepast op Social Search. Of Social Search de toekomst is?

Hmm nee, ik denk het niet. Ik denk dat het een onderdeel apart wordt in de zoekmachine of geïntegreerd wordt met het huidige linkbuilding algoritme en meer zorgt voor actualiteit en relevantie.

Omdat er behoefte bij de gebruiker is aan actuele informatie en betrouwbare informatie, zullen de resultaten bestaan uit beide soorten.

Dus een combinatie van de oude linkbuilding methodes gemixt met de actuele resultaten van de sociale netwerken.

Goede ontwikkeling?

Is het een positieve ontwikkeling?

Ja. Om meerdere redenen. De gebruiker krijgt niet alleen meer actuele en relevante informatie aangeboden, maar ook nieuwe websites die niet de “kracht” hebben van een oude betrouwbare grote website met een groot redactie team hebben een kans om gevonden en populair te worden als hun informatie via sociale netwerken bekend en gedeeld wordt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover. Laat dus een comment achter! Interessante post? Geef het dan een Google+1!

De toekomst van linkbuilding en social media is het derde deel in de reeks: “de toekomst van zoekmachine optimalisatie”. Het eerste deel ging over mijn visie over zoekmachine optimalisatie in het algemeen, het tweede deel gaat over de waarde van content en techniek en het laatste deel gaat over gepersonaliseerde zoekresultaten.

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

6 responses to “De toekomst van linkbuilding en social media

  1. Het is nog maar de vraag of veel gebruikers van Google gepersonaliseerde resultaten wil zien. Ben het er mee eens dat het een mix gaat worden van beiden….maar google+ moet bij de ‘gewone’ niet online freaks ;) nog ontdekt worden.
    Zijn veel mensen ook niet social moe? Voorlopig zijn er nog niet veel mensen in mijn vriendenkring die google+ gebruiken…

  2. Bij mij ook weinig uit mijn ‘directe’ vriendenkring. Al mijn collega’s zitten er wel op, een aantal zakelijke contacten en verder kennissen vanuit de opleiding etc.

    Ik denk niet dat ze social media moe zijn. Iedereen wilt online wel op een manier in contact zijn met anderen. Wel kan ik voorstellen dat het onderhouden van meerdere netwerken erg lastig kan zijn. En omdat Google+ nu nog erg bekend staat als ‘another social netwerk’ is het lastig om zo’n tipping point te bereiken wanneer er mensen overstappen naar Google+.

    Ik denk dat Google de komende jaren steeds meer toegevoegde waarde moet creëren aan Google+. Ik verwacht dat het tipping point pas over 2-3 jaar is.

Plaats een reactie