Drie manieren om je concurrenten voorbij te streven met SEO

Je streeft concurrenten voorbij met SEO door meer tijd te besteden aan de kwaliteit van de content en de promotie.

Maar als dit zo is, waarom doen mijn concurrenten dat doen niet?

Om een aantal redenen:

  • Ze zijn hebberig. Ze denken: hoe meer geoptimaliseerde pagina’s ze maken, hoe meer bezoekers je kan krijgen. Ze offeren kwaliteit of voor kwantiteit.
  • Ze weten niet hoe je de kwaliteit kan verbeteren en wat je meer kan doen qua promotie. Ze werken een checklist af. Zoekwoord kiezen, pagina schrijven, publiceren en delen via social media. En dan herhalen ze dit proces.
  • Ze hebben er geen tijd voor. Als werknemer heb je een to-do lijst die je binnen een bepaalde tijd moet afronden en vaak werk je van project tot project. En als ondernemer heb je altijd 164 dingen die belangrijk zijn en aangepakt moeten worden.

 

Het probleem is dat het besteden van meer tijd niet altijd een hogere positie oplevert. Soms werkt het wel, soms niet. Soms kan je door matige pagina te maken in de top drie komen (hoe groter en populairder de website is, hoe minder het ‘kost’ om hoog in Google te komen).

Maar wij hebben geen grote en populaire websites

Wij zijn nog geen gevestigde namen. Mensen denken nog niet aan ons bedrijf wanneer ze aan jouw product of dienst denken. En tot die tijd (en zelfs als we dat zijn) moeten we meer tijd en aandacht besteden aan het maken van betere pagina’s. Want gemiddeld gezien is een pagina beter en wordt die populairder als je meer tijd besteed aan het maken van de beste pagina over dit onderwerp en het promoten van die pagina.

Laten we de drie manieren even langslopen

Optimaliseren

Meestal wordt er geen aandacht meer besteed aan een pagina, nadat die gepubliceerd is. En dat is zonde.

De kans is klein dat jij in een zitting de beste pagina maakt. Meestal is de beste pagina een product van het structureel verbeteren, uitbreiden en optimaliseren. Elke keer als je aan het artikel werkt, zie je weer dingen die beter kunnen. Meer afbeeldingen, bijvoorbeeld. Of betere afbeeldingen. Een extra uitleg. Het verwoorden van een lastig te begrijpen tekst. Het updaten van cijfers die met de jaren veranderd zijn. Nieuwe tools of strategieën toevoegen. Een betere en leukere introtekst. Het zetten van linkjes naar artikelen die uitgebreide uitleg geven over een onderwerp.

Elke keer als je het artikel verbetert, heb je weer een excuus op het artikel te promoten. En Google ziet ook dat een pagina beter wordt. Want de datapunten die een relatie hebben met waarschijnlijkheid dat een pagina kwalitatief goed zijn veranderen. Mensen blijven langer op de pagina, ze klikken vaker door en ze delen het artikel vaker.

Ook al is jouw artikel bij de publicatie minder goed dan jouw concurrenten, door structureel de pagina te verbeteren – elke paar maanden, bijvoorbeeld – stijg je op termijn boven jouw concurrenten uit. Qua kwaliteit en qua positie.

Afkijken

Het is lastig om helemaal zelf te bedenken wat de beste pagina over een bepaald onderwerp moet bevatten. Gelukkig hoeft dan ook niet.

Bestudeer jouw Nederlandstalige en Engelstalige concurrenten. Google op het zoekwoord waar jij op wil raken en kijk naar de pagina’s die hoog ranken. Wat bespreken zij wel en niet? Wat doen zij goed en wat niet?

Vervolgens kan je alle elementen die voor jouw concurrenten werken ook gebruiken op jouw pagina. Kan je bij een Engelstalige concurrent een PDF checklist downloaden? Dan kan jij bijvoorbeeld op jouw pagina een klein e-book met illustraties weggeven.

Promoten

Het promoten van een artikel is even belangrijk als het maken van een goed artikel. Een goed artikel die niet gelezen wordt is namelijk niet waardevol voor jouw lezers.

Probeer daarom verder te kijken dan het delen van het artikel via Twitter, Facebook en jouw mailinglijst.

Wat kan je nog meer doen?

  • Ken je mensen die geïnteresseerd zijn in het artikel? Stuur ze een mailtje.
  • Zijn er forums waar mensen het probleem hebben die jij oplost? Laat dan weten dat jij er een uitgebreid artikel over heb geschreven.
  • Ken je een blog waar jouw doelgroep zit en die gastblogs publiceert? Maak dan een verkorte versie van het artikel (richt je bijvoorbeeld op het oplossen van een specifiek probleem) en kijk of je de verkorte versie als gastblog kan indienen. Met natuurlijk een linkje onderaan het artikel naar het uitgebreide artikel.

Probeer goed na te denken over hoe je jouw artikel onder de ogen kan krijgen van mensen die geïnteresseerd zijn in het artikel.

Als je tien uur besteedt aan het schrijven van het artikel, dan kan je ook vijf a tien uur besteden aan het promoten van het artikel.

Delen: