Bonusdienst: complementaire diensten

Laatste update: 17 november 2022 door Ruben Bunskoeke

Eén kernpunt dat vaker terugkomt is dat er andere bedrijven zijn die in hetzelfde bootje zitten.

Ondernemers die zich richten zich op dezelfde doelgroep. En net als jou een netwerk hebben.

We hebben het dan over duizenden bedrijven.

Slechts een fractie daarvan zijn concurrenten. De rest biedt een compleet andere dienst aan.

Zinaida Serebriakova

Er zijn verschillende manieren om samen te werken. Welke tactiek het beste werkt hangt af van de partij, de doelgroep en de ‘machtsverhouding’ tussen jou en het andere bedrijf.

Je moet op zoek gaan naar de win-win-win. Iets dat slim is voor jou, de andere partij en de klant.

Eén optie is het aanbieden van een bonusdienst

Je biedt een partij die zich op dezelfde doelgroep richt een gratis product of dienst aan die ze geven aan hun klanten.

Stel, jij bent een SEO’er en je wil samenwerken met een coach die ondernemers helpt.

Dan kun je misschien afspreken dat elke klant van die coach 1 A4’tje krijgt met bijvoorbeeld:
5 persoonlijke SEO tips voor (websitenaam) om beter vindbaar te worden.

Waarbij jou naam komt te staan met bijvoorbeeld een klein persoonlijke introductie.

  • De coach biedt de klant extra waarde aan, zonder er iets voor te doen.
  • De klant krijgt 5 gepersonaliseerde tips waar hij of zij direct aan de slag mee kan gaan.
  • En jij krijgt een persoonlijke introductie en een kans om jouw dienst en jezelf te bewijzen.

Win-win-win

Offer to businesses that serve your market to provide a service for their customers. Example: offer to accounting firms to complete a free marketing audit for each of their new small business clients.

– Duct Tape Marketing

Bekijk 40+ meer marketingtactieken

Heb je iets aan dit artikel gehad?