Zorgt bloggen of vaker bloggen voor meer bezoekers en leads?

Laatste update: 12 juni 2015 door Ruben Bunskoeke

Volgens Hubspot wel.

Uit een studie van Hubspot over het effect van bloggen op het aantal bezoekers en leads blijkt dat er een correlatie is tussen het aantal keer dat je blogt en het aantal bezoekers dat je binnenkrijgt.

Ze hebben in totaal 4000 organisaties die bij Hubspot aangesloten zijn, bekeken en de correlatie berekend tussen diverse inbound marketing activiteiten, waaronder bloggen en het aantal bezoekers.

Uit de studie blijkt dat de bedrijven die 16 tot 20 keer per maand bloggen meer dan 2 keer zoveel traffic krijgen dan de bedrijven die minder dan 4 keer per maand bloggen. Verder bleek dat de bedrijven die minstens 20 keer per maand blogden tot wel 5 keer zoveel bezoekers kregen dan degene die minder dan 4 keer per maand blogden.

Bloggen en bezoekers afbeelding

Correlatie tussen bloggen en het aantal leads

Ook blijkt uit de studie dat de bedrijven die 16 tot 20 keer per maand bloggen, 3 keer zoveel leads binnenkrijgen dan degene die niet bloggen. En de bedrijven die meer dan 20 keer blogden, kregen 4 keer zoveel leads binnen dan de bedrijven die niet blogden.

De groei van het aantal leads per blogartikel was wel hoger bij B2C bedrijven dan bij B2B bedrijven.

Bloggen en leads afbeelding

Kloppen de cijfers?

Uit de cijfers blijkt dat er een correlatie is. Dit betekent echter nog niet dat meer bloggen leidt tot meer bezoekers, maar dat er een relatie tussen de twee is.

Ik vond sommige cijfers zelfs een beetje tegenvallen. Zo kregen de bedrijven die 16 tot 20 keer per maand bloggen, maar 2 keer zoveel bezoekers dan de bedrijven die minder dan 4 keer bloggen. Ik dacht dat dit percentage hoger zou zijn.

Al met al

Iedereen wilt wel 2 tot 5 keer zoveel bezoekers en 3 tot 4 keer zoveel leads. Ik ook.

Maar voor veel de meeste webmasters, zelfstandigen en MKB’ers is 20 keer per maand bloggen niet te doen. Ook niet voor mij.

Edit: Zelf denk ik dat het draait om je blogfrequentie. Het gaat om regelmaat en de inhoud van je blog.

0
Auteur: Ruben Bunskoeke




Delen